کد خبر: ۳۲۲۱۹۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
آیت الله سجادی:

مذاکرات هسته ای، قدرت ایران را تثبیت کرد/ دلواپسان دنبال سوزاندن برگ برنده ملت و دولت هستند

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: به برکت اسلام و انقلاب، برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران در برابر پنج قدرت بزرگ جهانی، قدرت خود را تثبیت و در مذاکرات هسته ای موفقیت های بزرگی را کسب کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آیت الله سیدمحمد سجادی روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیروزی جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات هسته ای در برابر کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و فرانسه، یک نوع فتح الفتوح است، بویژه اینکه هر پنج قدرت یک طرف و جمهوری اسلامی در طرف دیگر مذاکرات قرار داشت.

وی ادامه داد: کاش نسل جوان ما امروز درک می کردند خداوند متعال در سایه اسلام، انقلاب، خون شهدا، مجاهدت های امام راحل، رهبر معظم انقلاب و تلاش های دولت چه نعمتی به ما اعطا کرده است.

آیت الله سجادی گفت: در گذشته سفیر آمریکا با یک تلفن حتی شاه را جابجا می کرد و در مصالح و امور کشور دخالت می نمودند ولی امروز کار به جایی رسیده که نه تنها امریکا بلکه قدرت های برتر جهانی در کنار آن، با جمهوری اسلامی روی یک میز مذاکره می کنند وما نیز قدرت برتر را داریم.

مدیر موسسه تحقیقاتی علامه شهید مصطفی خمینی (ره) ادامه داد: امروز نه تنها دیگر دشمنان ما آن قدرت گذشته را ندارند بلکه در جریان مذاکرات وزیر امور خارجه امریکا گاه 10 تا 15 روز در طول مذاکرات در مکان برگزاری، حضور پیدا می کرد و رییس جمهور آمریکا نیز از دکتر روحانی تقاضای وقت ملاقات می کند.

*برجام در سیاست بین الملل
آیت الله سجادی که از شاگردان و همراهان امام راحل در نجف اشرف بود، ادامه داد: از نظر سیاست بین الملل برجام یک قدرت و پیروزی برای جمهوری اسلامی ایران است، این موفقیت ها بیشتر به خاطر بینش، شجاعت و مواضع رهبر معظم انقلاب است.
وی خاطرنشان کرد: در هر مقطع چیزی هایی به انسان تحمیل می شود که بنا به اوضاع و مقتضیات باید تصمیم گیری کند بویژه ما مسلمانان که الگوهای اخلاقی زیادی از صدر اسلام از جمله پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را داریم.

*نظر قرآن پیرامون مذاکره با کفار
آیت الله سجادی تصریح کرد: در قرآن کریم آمده است اگر کفار و مشرکین اظهار تمایل کردند که با شما صلح کنند، بپذیرید، اگر صلح کردید و خواستند شما را فریب دهند خداوند بر شما کافی است، یعنی اگر این اظهار صلح آن‏ها خدعه و فریب باشد، خداوند شما را یاری می دهد.
استاد حوزه علمیه قم گفت: پیشنهاد مذاکرات هسته ای از طرف مقابل ما بود و هم عقل و هم آیات قرآن کریم اقتضاء می کند که ما باب گفت و گو را باز کنیم، با وجود بدبینی هایی که وجود دارد و رهبر معظم انقلاب هم بارها اشاره کردند که به طرف مقابل اعتماد نداریم، ولی ما با الهام از قرآن کریم و سیره نبوی، در جریان صلح حدبیه هستیم.

*بررسی برجام باید خالی از افراط و تفریط باشد

وی با اشاره به بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: همانگونه که آمریکا برجام را در سنا بررسی می کند نیاز است مجلس شورای اسلامی نیز ورود داشته باشد، چرا که این خود قدرتی برای دولت و تیم مذاکره کننده ایران است، دولت در ادامه مذاکرات به طرف مقابل بگوید باید نظرات مجلس هم لحاظ شود و در کل خوب است.
استاد حوزه علمیه قم گفت: برجام باید بدور از افراط و تفریط در مجلس شورای اسلامی بررسی و نظرات مجلس نیز باعث تقویت مذاکرات شود.
آیت الله سجادی حضور اومانو دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کمیسیون ویژه برجام را نیز دال بر موفقیت آمیز بودن مذاکرات دانست و گفت: حضور این عضو سازمان ملل و حتی اعضای سابق تیم مذاکره کننده هسته ای در کمیسیون ویژه به تقویت کار منجر خواهد شد.

*فرآیند مذاکرات از 81 تا برجام

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فرآیند مذاکرات هسته ای از تعلیق برنامه های هسته ای در سال 84، بیانیه های سعد آباد و بروکسل، توافقنامه پاریس و فراز و نشیب های آن در دولت های نهم و دهم و مذاکرات ژنو گفت: هدایت های رهبر معظم انقلاب و تلاش های دولت ما را از آن وضعیت گذشته به حال رسانده است.
آیت الله سجادی تصریح کرد: عبور از وضعیت گذشته هسته ای و رسیدن به وضعیت مطلوب فعلی، جز با تدبیر و برنامه ریزی امکان پذیر نبود و تدبیر رهبر معظم انقلاب واقعا راهگشا بود، ایشان فرموند، علم، صنعت و تحقیقات از یک سو نباید تعطیل شود و از سوی دیگر این فعالیت ها نباید برای ما بازتاب داشته باشد یعنی باب مذاکره باید باز باشد.

*بهانه دشمنان تمام ندارد ولی بهانه هسته ای را از آنها گرفتیم

نماینده سابق امام راحل در جنوب لبنان یادآور شد: اگر مساله هسته ای هم در کار نبود دشمنان به بهانه های دیگر ما را تحریم و یا مورد هجمه قرار می دادند، آنها هشت سال جنگ را بر این کشور تحمیل و بعد از آن با تحریک منافقان، فتنه آفریدند ولی امروز توفیق پیدا کردیم آنها را در میز مذاکره بکشانیم.
آیت الله سجادی تصریح کرد: امروز مخالفان توافق در سنای امریکا چه اندازه عصبانی هستند؟ از عصبانیت ها معلوم است چه کسانی در سنای امریکا حرف می زنند، اسرائیل برای عدم موفقیت ایران در مذاکرات هسته ای سرمایه گزاری و هزینه کرده است وامروز باید عصبانی باشد.

*ایران رکن تصمیم گیری های منطقه
وی ادامه داد: مذاکرات هسته ای و برجام باعث تثبیت قدرت ایران در منطقه و جهان شده است به گونه ای که امروز در منطقه می گویند در ارتباط با وضعیت سوریه و عراق تنها ایران، روسیه و امریکا می توانند تصمیم بگیرند، در هر کجا منطقه بخواهند چالشی را برطرف نمایند یک رکن نیازمند همکاری برای رفع مشکلات، ایران است.
عضو هیات علمی پژوهشگران اسلامی با اشاره به اینکه توافق هسته ای و سایر موفقیت ها برای ما فتح المبین است، گفت: به مخالفان توصیه می کنیم صلح حدیبیه پیامبر اسلام (ص) را با دقت مطالعه کنند، پیامبر اسلام با وجودی که اسم اعظم داشتند بین ایشان و قریش توافق صلح حدیبیه منعقد شد، مذاکرات هسته ای ملی است ، در مورد آنها جناحی فکر نکنیم.
آیت الله سجادی اظهار داشت: یک رکن دین اسلام، عقل است، پیامبر اسلام در جریان صلح حدیبیه بهترین تصمیم را گرفتند، ایشان اسوه حسنه برای همه هستند.
وی ادامه داد: مذاکرات هسته ای و موفقیت های حاصل شده، ملی است و نباید در مورد آنها جناحی و سیاسی فکر کنیم.

*مخالفت ها به خاطر هوای نفس است/ سیاه نمایی به ضرر کشور است
آیت الله سجادی در ادامه این گفت و گو افزود: مخالفان و یا دلواپسان می گویند چون این موفقیت های هسته ای توسط دولت تدبیر و امید ایجاد شده، پس بد است، در حالی که حضرت امام راحل می فرمودند' اگر کسی کار خوبی انجام داده بگویید خوب است و اخلاص داشته باشید'.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آیا درست است ما با تبلیغات، موفقیت های خوبی که در این مذاکرات برای کشور ایجاد شده را منکر شویم؟ این تبلیغات منفی به سود منافع ومصالح ملی و جمهوری اسلامی نیست بلکه به ضرر کشور و ملت است و دشمنان انقلاب را شاد می کنند.
آیت الله سجادی خاطرنشان کرد: دقت کنیم که مخالفان توافق هسته ای چه کسانی هستند؟ اگر برجام به نتیجه نهایی نرسد ابتدا سران رژیم صهیونیستی وبعد سنای آمریکا شاد می شوند به همین دلیل امروز تبلیغات انها علیه این توافق رو به افزایش است.
وی با اشاره به دستاوردهای مذاکرات هسته ای در دولت تدبیر و امید و دولت گذشته اظهار داشت: تنها سوغات و دستاورد دولت گذشته، قطعنامه های شورای امنیت بود که باعث این مشکلات و تحریم های ظالمانه برای کشور شده است.

آیت الله سجادی ادامه داد: قبل از این وضعیت به گونه ای بود که ما مجبور شدیم نفت که سرمایه ملی است را به چین و هند بدهیم و آنها به ما پیاز، سیر و عروسک و یا برنج های فاسد بدهند و به فرموده حضرت علی (ع) 'نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ سُبَاتِ الْعَقْلِ وَ قُبْحِ الزَّلَلِ' پناه می بریم به خدا از سبات و خشکی عقل و زشتی گناه.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به تغییر ادبیات در دولت یازدهم نیز گفت: اولین سخنرانی دکتر حسن روحانی در سازمان ملل، پیرامون باب مذاکرات، صلح بین الملل، دوری از خشونت بوده و در این دولت این ادبیات باب شده است.

وی که به گفته خود در دوران انقلاب عضو گروه روحانیون مبارز خارج از کشور بوده و با پرواز انقلاب همراه امام راحل به کشور بازگشتند، ادامه داد: سیاست اعتدال نه تنها در مذاکرات هسته ای فضا را به نفع ما تغییر داده بلکه خیلی از مسائل را متفاوت کرده است، باب های گفت و گو باز شده و کار به جایی می رسد که رییس جمهور آمریکا درخواست ملاقات می کند.
آیت الله سجادی خاطرنشان کرد: این شیوه به رهنمودهای قرآن کریم نزدیک تر است که خداوند متعال به حضرت موسی می فرمایند با فرعون که ادعای خدایی می کرد با نرمش در گفتار و نرم برخورد کنید، قرآن کریم امروز هم ساری و جاری است و ما نیز باید سخنانمان همراه با لطافت و ظرافت باشد.

وی یادآورشد: برخی از مخالفان در ادبیات خود تولید خشونت دارند و گاه به فحاشی روی می آورند و شنیده شده است یکی از آنها در جلسه ای به دکتر ظریف فحاشی کرده است و لفظ ' حرام زاده' را در مورد ایشان به کار برده است، این حرف شرعا و عرفا شلاق و تعزیر دارد.
وی ادامه داد: ای کاش این خبر واقعی نباشد و اگر حقیقت داشته باشد یک فاجعه اخلاقی برای مجلس شورای اسلامی و بسیار سنگین است و خداوند در قرآن می فرمایند' وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ کَذَلِکَ زَیَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَی رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَیُنَبِّئُهُم بِمَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ'

و آنهایی را که جز خدا می‏خوانند دشنام مدهید که آنان از روی دشمنی [و] به نادانی، خدا را دشنام خواهند داد. این گونه برای هر امتی کردارشان را آراستیم. آن گاه بازگشت آنان به سوی پروردگارشان خواهد بود، و ایشان را از آنچه انجام می‏دادند آگاه خواهد ساخت.
استاد حوزه علمیه قم گفت: آن گروهی که به اسم منتقد به فحاشی و ناسزاگویی روی می آورند افراد بدون منطقی هستند که مصلحت کشور برای آنها مهم نیست، این افراد فقط عصبانی هستند.

*پاسخ انسان های لغوگو باید همراه با کرامت باشد
آیت الله سجادی همچنین با اشاره به آیه 55 سوره قصص گفت: خداوند در قرآن می فرمایند هر گاه سخن لغو و بیهوده بشنوند، از آن روی برمی گردانند و می گویند اعمال ما از آن ما و اعمال شما از آن خودتان، سلام بر شما ما خواهان جاهلان نیستیم.
وی ادامه داد: این سیره ائمه اطهار (ع) و امام راحل نیز بوده است، در طول 14 سال که خدمت امام راحل بودم برخی خیلی چیزها را علیه امام راحل مطرح و به کار می بردند ولی حضرت امام یک کلام لفظا و عملا پاسخ ندادند، اکنون آنها از بین رفتند و امام راحل در یادها و قلب ها مانده اند، بنابراین باید با کرامت پاسخ انسان های لغو گو را داد.

*حوزه نظر خود را پیرامون مباحث مختلف اعلام کند

آیت الله سجادی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون سیاست های حوزه علمیه پیرامون مباحث ملی گفت: سیاست کلی روحانیت، برای حفظ اصل اسلام، جمهوری اسلامی، تایید رهبر معظم انقلاب و دفاع از از انقلاب باشد و در مسائل داخلی و خارجی، اگر نظری دارند باید هم برای مجلس شورای اسلامی و هم دولتمردان، پیام خود را اظهار کنند.
وی گفت: مساله انتخابات خیلی مهم است، حوزویان نیز رهنمودهای خود را پیرامون کیفیت انتخابات، آرای مردم و آزاد بودن آن، به گونه ای که بدون فتنه برگزار شود از اکنون نظرات خود را به دولت اعلام کند.
وی ادامه داد: امید است در انتخابات پیش رو نیز یک انتخابات با شور و هیجان و بدون هیچ فتنه ای داشته باشیم.
آیت الله سجادی با اشاره به اینکه باید به خاطر این امنیت قدردان خداوند متعال، رهبر معظم انقلاب، دولت و نیروهای امنیتی خود باشیم، گفت: جمهوری اسلامی امروز در میان آتش منطقه، در گلستان به سر می برد و باید این امنیت را با وحدت و همدلی حفظ کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین