کد خبر: ۳۲۲۵۳۲
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴

توجه به سواحل مکران موضوع منطقه‌ای نیست/ بندر چابهار،مرکز تجارت جهانی

وزیر راه و شهرسازی می گوید:کشورهای منطقه، ایران را یک قدرت دریایی در منطقه می شناسند.
آفتاب‌‌نیوز : وزیر راه و شهرسازی گفت: توجه به سواحل مکران موضوع محله‌ای و منطقه‌ای نیست بلکه یک اتفاق در سطح جهان است برای افزایش مزیت رقابتی؛ لذا در این منطقه موظف هستیم در بازآرایی نقش مهمی داشته باشیم. همچنین چابهار باید به یک بندر بزرگ مگاپورت تبدیل شود و مرکزی برای تجارت جهانی باشد و اقدامی جدی در این زمینه صورت گیرد.

عباس آخوندی در مراسم روز جهانی دریانوردی اظهار کرد: همه ساله در اوایل مهر ماه براساس برنامه ریزی سازمان بین المللی دریانوردی با هدف فراهم کردن فرصتی برای توجه همگانی به اهمیت ایمنی کشتیرانی، امنیت دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی و تاکید ویژه بر یکی از جنبه های مهم از فعالیت ها با رویکردهای بین المللی برگزار می شود.

وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه ایران از حیث امنیت و تجارت در سطح منطقه اهمیت ویژه ای دارد، افزود: کشورهای منطقه، ایران را یک قدرت دریایی در منطقه می شناسند؛ بنابراین فصل جدیدی از نظام امنیت منطقه ای شروع شده که می تواند بر امنیت جهانی تاثیر جدی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تجارت دریایی یک تجارت جهانی است و بدون امنیت این تجارت قابل تحقق نیست، ادامه داد : موضوع مهم نظم امنیت منطقه ای جدید است که ایران به عنوان یک قدرت بزرگ اکنون پس از 35 سال قدرتش به رسمیت شناخته شده و خواستار گفت‌وگو با ایران برای رسیدن به امنیت در منطقه هستند.

آخوندی اظهار کرد: مذاکرات برجام یک پارادایم بود و به ما آموزش داد اگر به دنبال سیاست برد- برد و منافع مشترک باشیم می توانیم با هزینه کمتر منافع ملی را و منطقه ایی را تضمین کنیم.

وی گفت: چین اخیرا پروژه بزرگ راه ابریشم جدید برای دسترسی به آبهای خلیج فارس و دریای عمان را شروع کرده است که عمده ترین شاخه ها آن به سمت ایران است. بنابراین دنیا در صدد است با استفاده از میراث تمدنی این منطقه به نحوی راه ابریشم را باز کند و برای این منطور چندین میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است.

وزیر راه و شهر سازی تاکید کرد: ما باید در بحث دریا این اتفاقات را بشناسیم و از منافع آن بهره ببریم در غیراین صورت با تهدید مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه هند چندین سال است درصدد است از طریق چابهار با آسیای میانه ارتباط برقرارکند، افزود: هند هم راجع به راه ابریشم حساس است و این کردیدور برایش استراتژیک است.بنابراین دوقدرت اقتصادی جدید در جهان هر دو به کریدورراه ابریشم توجه دارند.

آخوندی با بیان لزوم تقویت تاسیسات دریایی گفت: چابهار باید به یک بندر بزرگ مگاپورت تبدیل شود و مرکزی برای تجارت جهانی باشد و اقدامی جدی در این زمینه صورت گیرد.

وزیر راه و شهر سازی در پایان تاکید کرد: باید نگاه استراتژیک به سواحل شمال و جنوب و کردیدور شمال جنوب داشته باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین