کد خبر: ۳۲۲۶۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
اتهام افساد فی‌الارض برای متهمان ردیف اول، دوم و سوم

پایان نخستین جلسه دادگاه «بابک زنجانی»/قرائت 65 صفحه از کیفرخواست/جلسه بعدی فردا

بابک زنجانی متهم پرونده موسوم به فساد نفتی دقایقی پیش وارد دادگاه انقلاب شد.روز گذشته (جمعه) دفتر سخنگوی قوه قضاییه برگزاری دادگاه بابک زنجانی به صورت علنی را اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
صبح امروز (شنبه)، جلسه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر برگزار شد.

به گزارش آفتاب، جلسه دادگاه ساعت 9:5 به صورت رسمی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.

* حضور جمعی از اهالی رسانه مقابل محوطه ورودی دادگاه انقلاب

* بابک زنجانی ساعت 8:15 با تدابیر امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد.

* برخی از اعضای خانواده و وکیل مدافع متهم در جلسه دادگاه حضور دارند.

* نجفی نماینده مدعی‌العموم ساعت 9:20 برای قرائت کیفرخواست 237 صفحه‌ای صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران پشت تریبون رفت و کیفرخواست را برای سه نفر قرائت کرد.

* بر اساس اظهارات نماینده مدعی‌العموم، بابک زنجانی بیش از 40 نوبت مورد بازجویی قرار گرفته است.

* طبق کیفرخواست صادره اتهامات بابک زنجانی عبارت است از افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل 24 فقره اسناد بانکی و صورت حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی، جعل دستور انتقال بین بانک‌ها.

* بر اساس کیفرخواست صادره، اتهامات «م.ش» متهم ردیف دوم، افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران، مشارکت در پولشویی و کلاهبرداری است.

* اتهامات «ح.ف.ه» متهم ردیف سوم این پرونده بر اساس کیفرخواست صادره، افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری از یک شرکت، مشارکت در کلاهبرداری از تامین اجتماعی و مشارکت در پولشویی است.

* با گذشت 90 دقیقه از زمان آغاز قرائت کیفرخواست، همچنان نماینده دادستان در حال قرائت کیفرخواست است.

* نجفی نماینده دادستان در بخشی از قرائت کیفرخواست با اشاره به عواقب ناشی از تحریم‌، گفت: اعمال محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها باعث می‌شود که شبکه‌های بانکی در زمینه انتقال ارز با مشکل مواجه شوند. در این راستا بابک زنجانی در امر جابجایی ارز و ارائه خدمات گشایش مالی و ارزی دارای فعالیت بوده است.

* نماینده مدعی‌العموم گفت: بابک زنجانی با همکاری «ح.ف.ه» اقدام به تأسیس دو بانک در مالزی و تاجیکستان می‌کند. همچنین وی برای پیشبرد بیشتر اهداف خود اقدام به تاسیس چند شرکت در خارج از کشور کرده است.

* طبق کیفرخواست صادره بابک زنجانی دارای 11 شرکت نفتی بوده که مهمترین آن شرکتی در عراق با داشتن سهام 49 درصدی است. همچنین نام خانمی با اسم «م.م» در بسیاری از شرکت‌ها تکرار شده که حقوق وی ماهی 4 هزار یورو بوده است.

* بنا بر اظهارات نماینده دادستان، بابک زنجانی در کشورهای ترکیه، عراق، تاجیکستان و مالزی دارای فعالیت‌های پولی و بانکی بوده است.

* نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست 237 صفحه‌ای به بانک «ک»اشاره کرد و گفت: این بانک در تاریخ 26/ 8/ 2009 افتتاح شد و ابتدا متعلق به شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی متهم ردیف اول بوده، همچنین این بانک مجوز فعالیت بانکی در تاجیکستان را دریافت می‌کند.

* قاضی صلواتی ساعت 10:45 تنفس 15 دقیقه‌ای اعلام کرد.

* ساعت 11 پس از پایان تنفس، دادگاه ادامه یافت.

* قاضی صلواتی دادگاه را با صلوات برای شادی روح جان باختگان فاجعه منا آغاز کرد.

* نماینده مدعی‌العموم به ادامه قرائت کیفرخواست پرداخت.

* ساعت 11:20 و با گذشت حدود 2 ساعت و نیم از شروع دادگاه تا این لحظه 54 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه‌ای توسط نماینده دادستان قرائت شده است.

* معاون دادستان تهران با اشاره به ابهامات گفته‌های بابک زنجانی درباره شرکت و سیستم «آی وان» گفت: یکی از ابهامات مرتبط در این خصوص این است که متهم چگونه به شرکت آی وان معرفی شده است و ارائه خدمات از طریق این شرکت چگونه بوده و همچنین بابک زنجانی چه وثایقی را نزد این شرکت گذاشته بود.

* نماینده مدعی‌العموم افزود: طبق گفته‌های متهم معامله‌ای بین بابک زنجانی و آی وان صورت گرفته است و ابهامی که در این راستا وجود دارد این است که مستندات این معامله نزد چه کسانی بوده و مدیران شرکت چه کسانی بودند.

* نجفی با اشاره به جلسات بازپرسی بابک زنجانی گفت: در تحقیقات مقدماتی اشاره شده بود که بابک زنجانی منابع ارزی در خارج از کشور دارد اما منابع تحقیقاتی نشان می‌دهد که گفته‌های وی کذب است. پذیرش هر ادعا در مراجع قضایی باید با ارائه سند صورت گیرد. بنابراین گفته بابک زنجانی مبنی بر اینکه مبلغ 15 هزار یورو در خارج از کشور دارد نیاز به اسناد داشت و دستگاه قضایی نسبت به ادعای او طلب مطالبه سند کرد.

* نماینده دادستان تهران در ادامه با اشاره به ارتباط بابک زنجانی با بیرون از زندان، گفت: متهم از طریق خواهرش با خارج از زندان در ارتباط بوده و در رابطه با شرکت مذکور متهم از خواهرش درخواست می‌کند تا به کارمندان شرکت بگوید در پرینت‌های شرکت آی وان تغییراتی را ایجاد کنند و سپس آنها را به بازپرس ارائه دهند؛ لذا به نظر می‌رسد متهم در مرحله بازداشت نیز به دنبال جعل اسناد بوده است.

براساس گزارش ایسنا، روز گذشته (جمعه) دفتر سخنگوی قوه قضاییه برگزاری دادگاه بابک زنجانی به صورت علنی را اعلام کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
0
4
فقط سه نفر ؟ هیچ مسئول و مقام سابق در این پرونده وحود ندارد؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین