کد خبر: ۳۲۲۷۰۳
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹

یادگار 'اقبال' دیده از جهان فروبست

جاوید اقبال فرزند ارشد محمد اقبال لاهوری معروف به علامه اقبال فیلسوف و شاعر شیرین سخن و پارسی گوی معاصر پاکستان، امروز شنبه بر اثر کهولت سن در شهر لاهور درگذشت.
آفتاب‌‌نیوز :
جاوید اقبال از قضات ارشد بازنشسته دیوان عالی پاکستان که چند سال پیش به عنوان رییس دادگاه عالی شهر لاهور مسوولیت داشت، امروز در سن 91 سالگی چشم از جهان فروبست.یادگار 'اقبال' دیده از جهان فروبست

ممنون حسین رییس جمهوری و محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان درگذشت فرزند علامه اقبال لاهور را تسلیت گفتند.

آنان در پیام های جداگانه ای، ضمن تمجید از خدمات حقوق و تلاش های ادبی جاوید اقبال در جمع آوری آثار علامه اقبال لاهوری، درگذشت وی را ضایعه ای بزرگ برای پاکستان دانستند.

جاوید اقبال نقش بسیار مهمی در احیای آثار ادبی گرانبهای پدر داشت و در طول سال های زندگی خود، تلاش ها و اقدام های فراوانی برای جمع آوری، حفظ، انتشار و معرفی آثار علامه اقبال صورت داد.

وی حضوری پررنگ در سمینارهای و نشست های ادبی داشت و همواره تلاش می کرد با بازگو کردن ایده ها و عقاید ارزشمند علامه اقبال لاهوری، این شخصیت بزرگ اسلامی و ادبی را بیش از پیش به مردم کشورش و جهانیان معرفی کند.

مرحوم جاوید اقبال ارتباط بسیار خوبی با نهادهای ایرانی به ویژه نهاد های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان داشت.

پدر جاوید اقبال، محمد اقبال لاهوری معروف به علامه اقبال شاعر، فیلسوف، سیاستمدار و متفکر مسلمان پاکستانی بود که شاید در بین ایرانیان، نیازی به معرفی ندارد. آثار و اشعار ارزشمندش در کتاب های درسی ایران فراوان یافت می شود و این مرد بزرگ علم و ادب، جایگاه والایی در ادبیات ایران و پاکستان دارد.

علامه اقبال لاهوری نخستین کسی است که ایده یک کشور مستقل را برای مسلمانان هندی مطرح کرد که در نهایت منجر به ایجاد کشور مستقل پاکستان شد. اقبال در این کشور به طور رسمی شاعر ملی خوانده می شود.

این شاعر نامدار در سال 1877 میلادی متولد شد و در روز 21 آوریل 1938 میلادی در 61 سالگی دیده از جهان فرو بست.

مردم پاکستان هر سال روز نهم نوامبر ﴿19 آبان﴾ را به عنوان سالروز تولد علامه اقبال لاهوری جشن می گیرند، همچنین دولت پاکستان این روز را تعطیل رسمی اعلام کرده تا مردم یاد این شاعر و فیلسوف را که با اشعار و ایده هایش توانست فضای انقلابی را جهت ایجاد یک کشور مستقل به نام پاکستان ایجاد کند، به شایستگی گرامی بدارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین