کد خبر: ۳۲۲۸۰۳
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶

کری : امیدوارم توافق به همکاری بیشتر امریکا و ایران منجر شود

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت: امیدوارم توافق اتمی با ایران به همکاری بیشتر در منطقه و جاهای دیگر منجر شود تا ما بتوانیم به نگرانی هایی مثل سوریه یا آنچه در یمن می گذرد، رسیدگی کنیم.
آفتاب‌‌نیوز : وی در گفت وگو با بی.بی.سی در نیویورک افزود: توافق جامع اتمی با ایران، توافقی تاریخی است و نقطه عطفی به شمار می رود.

کری درباره از بین رفتن فرصت توافق با ایران در زمان بوش گفت که این فرصتی بود که از دست رفت. حقیقت این است که فکر نمی کنم گفت و گوهای لازم درباره اش انجام نشد. چون آن زمان تنش زیاد بود؛ بعد از حوادث 11 سپتامبر بود؛ من نمی خواهم به عقب برگردم فکر نمی کنم سودی در شرایط فعلی داشته باشد. ما به توافق رسیدیم؛ توافقی که تاریخی است و نقطه عطفی به شمار می رود و این کارایی را دارد که تضمین کند،برنامه هسته ای ایران کاملاً صلح آمیز خواهد ماند و اگر این طور بشود، برای همه در جهان بهتر خواهد بود. ایران فرصت نشان دادن این را در ماه ها و سال های پیش رو خواهد داشت و این چیزی است که ما از آن استقبال می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این که بسیاری منتظرند ببیند که توافق هسته ای به بهبود روابط تهران و واشنگتن در دیگر حوزه ها ایجاد می کند یا نه. آیا امیدوار هستید که تغییری بنیادین در نوع نگاه ایران و آمریکا به هم ایجاد شود؟ به نظر شما دو طرف نه فقط ایران باید چه بکنند که فضا برای بهبود روابط ایجاد شود؟ گفت که فکر می کنم همه می توانند با تغییر لحن و کم کردن از شعار ها شروع کنند.

وی افزود: چیزی که ایران و آمریکا در دو سال و نیم گذشته نشان دادند، این است که ما می توانیم با هم سر میز مذاکره بنشینیم و می توانیم مسائل بسیار پیچیده را حل و فصل کنیم و فکر می کنم با کمی تلاش می توانیم مسایل اساسی دیگری را هم حل کنیم.

وی در پاسخ به این که شرکت های اروپایی و آسیایی مترصد آنند که پس از لغو تحریم ها وارد ایران شوند؛ اما چرا شرکت های آمریکایی نتوانند؟ گفت که مشخص است که شرکت های آمریکایی علاقه دارند که در رقابتی عادلانه برای تجارت شرکت کنند.

وزیر خارجه امریکا تصریح کرد که ما به شرکت ها گفته ایم. کسی آنها را محدود نمی کند. اما آنها هنوز منتظرند که مجلس توافق را تأیید کند. هنوز شاهد اجرای توافق نبوده اند. برای همین نگران هستند و منتظرند که توافق به شکل کامل اجرا شود و این تأثیر زیادی خواهد داشت.

کری در پاسخ به این که بسیاری در ایران مناظره ها و بحث های نامزدهای جمهوری خواه برای مقام ریاست جمهوری آمریکا را می بینند که در آن وعده داده می شود اگر پیروز شوند، توافق هسته ای را به هم می زنند؛ چگونه می توانید اطمینان بدهید که چنین نخواهد شد؟ تاکید کرد که
نه. نه. این توافق کنار گذاشته نخواهد شد؛ مگر این که ایران توافق را نقض کند که البته فکر نمی کنم ایران دلیلی برای این کار داشته باشد؛ نه در مراحل اولیه و نه در ادامه آن. به خاطر این که با بازرسی ها از فعالیت های ایران اطلاع خواهیم داشت؛ این بخشی از توافق است. اجرای توافق از سوی ایران به معنای دعوت از کشورهای دیگر برای مشارکت است؛ اقتصاد هم بهتر می شود؛ روی وضع زندگی مردم هم تأثیر می گذارد و ما همین را می خواهیم. ما می خواهیم ایران را هم در جمع کشورهایی در جهان ببینیم که قواعد بین المللی را رعایت می کند.

وی در باره این که آیا حتی در 10 سال آینده سفارت آمریکا در تهران ممکن است بازگشایی شود؟ ، افزود: نمی توانم این را پیش بینی کنم و نمی خواهم چنین گمانه زنی کنم. اما واضح است که می خواهیم موانع در روابط دو کشور به شکل سازنده ای برداشته شود.

**تحولات سوریه


وزیر خارجه امریکا درباره عملیات نظامی روسیه در سوریه و آیا این تحولات شانس کنار هم نشستن کشورهای صاحب نفوذ در کنار هم برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک را کم می کند یا برعکس آن طور که خیلی ها می گویند ممکن است با متوازن شدن قوای طرفین، راه برای مذاکره باز شود؟،افزود: تماماً به هدف آنها بستگی دارد. اگر هدف آنها رسیدن به یک راه حل سیاسی است می توانیم بسرعت به این راه حل برسیم.

وی ادامه داد: باید بفهمیم که آیا روسیه واقعاً آنجاست تا داعش را هدف بگیرد؟ بسیار مهم است که این حملات روی داعش متمرکز شود و تا زمانی که هدف حملات داعش باشد زمینه همکاری برای مقابله با داعش فراهم است. اما به توافقی سیاسی نیاز داریم و این تنها راه برای جلوگیری از آواره شدن میلیونها نفر است.

وی گفت که میلیونها نفر که به کشورهای دیگر می روند و مشکلات زیادی برای اردن، لبنان، ترکیه و بلغارستان، آلمان و اتریش به وجود آورده اند.

امیدوارم ایران و روسیه این را به عنوان فرصتی برای کنار گذاشتن بازیها و منافع ژئواستراتژیک ببینند و به انسانیتی فکر کنند که در این درگیری خاص، در خطر است و برای پایان دادن به بحران تلاش کنند.

کری ادعا کرد که ما دنبال داشتن پایگاهی در سوریه نیستیم، اما روسیه شاید [باشد] ما دنبال داشتن نیروهای خارجی در سوریه نیستیم اما بقیه هستند.

به گزارش ایرنا، وی در پاسخ به این پرسش که بسیاری می گویند که متحد شما، عربستان هم نقش منفی در سوریه دارد و به بسیاری از گروه های تندرو کمک می کند،؟ شما ایران را به کنفرانس صلح ژنو دعوت نکردید آیا می توان به چارچوبی رسید که ایران و عربستان هر دو پای میز مذاکره باشند؟، تصریح کرد:البته که می توانیم؛ می توانیم به این چارچوب برسیم. نیاز داریم که به این جنگ پایان دهیم. همیشه راهی وجود دارد که طرفین مشارکت کنند و نقشی داشته باشند. همه بسیار محتاط هستند درباره این که از چه کسانی حمایت صورت بگیرد. ما مخالف جبهه نصرت هستیم؛مخالف گروه های دیگر هستیم. از نظر ما مذاکره تنها با یک گروه امکان پذیر است و آن مخالفان مشروع دولت اسد هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین