کد خبر: ۳۲۲۸۳۳
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴

معاون وزیر خارجه در یزد:ظریف در یک روز 25 بار از نیویورک به تهران زنگ زد

معاون وزیر امور خارجه گفت: متاسفانه روز جمعه عربستان با لابی های فراوان توانست قطعنامه یکطرفه علیه یمن را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به تصویب برساند.
آفتاب‌‌نیوز : مهدی دانش یزدی عصر روز شنبه در مراسم اعلام رسمی اعطای مقام مشورتی به موسسه خیریه فرهنگی جوادالائمه (ع) یزد با اشاره به برخی سوالات پیرامون چرایی ایجاد سازمان ملل و کارکرد آن گفت: قطعا بود سازمان ملل بهتر از نبود آن است.

وی افزود: این سازمان پس از کشتار وسیع در جنگ جهانی دوم استقرار یافته و در این مدت توانسته در مواردی از ایجاد جنگ در جهان جلوگیری کند یا مانع توسعه جنگ شود.

او در عین حال گفت که ملل متحد در قضیه فلسطین شکست خورده است.

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: سازمان ملل یک نهاد سیاسی است و ارتباطی با احقاق حق از باطل ندارد، این سازمان برای حفظ صلح و امنیت بین الملل ایجاد شده و کشورها در این سازمان بر سر منافع خود در آن معامله می کنند.

وی با اشاره به عضویت 193 کشور در این سازمان بین المللی بیان داشت: هر کدام از این کشورها تنها یک رای دارند و بلحاظ حقوقی در یک سطح قرار دارند.

دانش یزدی به اهداف و اصول سازمان ملل مصرح در مواد 1 و 2 منشور ملل متحد اشاره کرد و گفت: توسعه یکی از وظایف سازمان ملل است که رئیس جمهوری علاوه بر مجمع عمومی در آن نیز به سخنرانی پرداخت و مباحث خوبی در آن جلسه توسط رئیس دولت ارائه شد.

وی به بیان خاطره ای درباره کمک های سازمان ملل درحوزه توسعه پرداخت و گفت: هنگام زلزله بم، روز فردای کریسمس بود و تعطیل. همان روز از ملل متحد به بنده تماس گرفتند و گفتند هواپیمای کمک های بشر دوستانه در فرودگاه ژنو آماده حرکت است.

این مقام عالی وزارت خارجه در ادامه مرور ساختار وزارت خارجه گفت: سازمان های غیر دولتی می توانند از طریق شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل، مقام مشورتی دریافت کنند و در اجلاس های مهم سازمان به اظهار نظر بپردازند.

وی گفت: ماده 71 منشور ملل متحد در این خصوص صراحت دارد و از کشورمان تنها در حدود 30 موسسه توانسته اند این مقام مشورتی را کسب کنند که موسسه خیریه فرهنگی جوادلائمه (ع) اولین آنها در استان یزد است.

دانش خطاب به مسئولان این موسسه گفت که می توان از این فرصت استفاده کرد و نام یزد و نام این موسسه را در جهان مطرح کرد. می توان از گروه های آموزشی سایر کشورها دعوت کرد تا به یزد بیایند و با فرهنگ ایرانی و آموزه های اسلامی آشنا شوند و تبادل معلم و دانش آموز را در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به فعالیت موسسات خیریه در کشورمان گفت: در این حوزه بیش از این جای کار وجود دارد، چراکه گفته می شود بیشترین موسسات خیریه در آمریکا وجود دارد.

معاون وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه زبان سازمان ملل، زبان نزاکت و زبان دیپلماسی است و نه گستاخی و نه تلخی به روند مذاکرات ایران و 5+1 اشاره کرد و تصریح کرد: یکی از عوامل موفقیت دکتر ظریف آشنایی به این زبان است.

دانش یزدی گفت: آقای ظریف زبان دیپلماسی را خوب می داند، اگرچه که اگر زمانی که لازم باشد، داد هم می زند ولی اینگونه نیست که اول داد بزند و بعد کوتاه بیاید.

این مقام مسئول همچنین درباره موضوعات پیش آمده درباره حادثه منا و ... در رابطه با عربستان، ارتباط را با این کشور را حساس عنوان کرد و گفت: در اتفاقات اخیر، دو بخش کنسولی و عربی آفریقایی وزارتخانه فوق العاده فعال بودند.

وی گفت: انتظار از اقدامات وزارت خارجه باید منطبق با واقعیت ها باشد، چراکه وزارت خارجه سلاح در اختیار ندارد، بلکه ابزار او ملاقات های پی در پی در کشورهای منطقه و در صورت لازم احضار کاردار و سفیر است.

دانش در این ارتباط افزود که آقای امیرعبداللهیان هفته گذشته به من گفت آقای ظریف جمعه قبل 25 بار از نیویورک با من تماس گرفته است.

این دیپلمات کشورمان همچنین به ریاست عربستان بر شورای حقوق بشر ملل متحد اشاره کرد و گفت: عربستان روز جمعه توانست با لابی های گسترده پیش نویس قطعنامه حقوق بشری درباره یمن که توسط یکی از کشورها ارائه شده بود را برگرداند و بجای آن قطعنامه یکطرفه خودش را به تصویب برساند.

 

 

 

افزایش فعالیت های بین المللی جوادالائمه (ع)

مدیرعامل موسسه خیریه فرهنگی جوادالائمه هم در ابتدای این دیدار با بیان اینکه فرآیند کسب مقام مشورتی این موسسه بیش از 5 سال به طول انجامیده است، تصریح کرد: آقای دکتر دانش در این رابطه نقش مهمی برای تحقق این مهم ایفا کردند.

غلامعلی سفید گفت: موسسه جوادالائمه می بایست در چشم انداز خود به موسسه برتر استانی، برجسته ملی و فعال بین المللی تبدیل شود و کسب مقام مشورتی نیز در این راستا انجام شده است.

وی افزود: این موسسه در نظر دارد ارتباطات بین المللی خود را افزایش دهد و از تجربیات برتر آموزشی سایر کشورها بهره ببرد.

سفید تصریح کرد که جوادالائمه (ع)، در فعالیت های متعدد خود پرورش کرامت انسانی، نوآوری، ترویج روحیه خیّری، دسترسی به ابزارهای نوین، توجه به تجارب بومی، کمک به حل مشکلات مالی دانش اموزان نیازمند و... را در نظر دارد.


در این مراسم سه تن از معاونان استاندار، مدیرکل حوزه استاندار، فرماندار یزد، مشاور سلامت و تحول اداری استاندار، رئیس پارک علم و فناوری، مدیرکل بهزیستی، مدیرکل ورزش و جوانان، رئیس دانشگاه آزاد یزد، رئیس نمایندگی وزارت خارجه در یزد، یادگار عضو شورای شهر و جمعی از شخصیت های سیاسی فرهنگی یزد حضور داشتند.

موسسه خیریه فرهنگی جوادالائمه (ع) از این پس بعنوان اولین موسسه غیر دولتی استان یزد این مجوز را دارد تا در کنفرانس های سازمان ملل زیر شورای اقتصادی اجتماعی این سازمان حضور یابد، با N.G.O های بین المللی ارتباط داشته باشد و به ارائه گزارش عملکرد خود در راستای اهداف ملل متحد بپردازد.

به گزارش خبرآنلاین، این امکان همچنین برای موسسه جوادالائمه فراهم شده تا در زمینه های تخصصی نظیر آموزشی و اجتماعی و فرهنگی به ارائه بیانیه در سطوح بین المللی بپردازد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین