کد خبر: ۳۲۳۱۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷

پاسخ فدراسیون های ورزشی به یک ادعا

وزیر ورزش در امور فدراسیون ها و انتخاب رئیسان آن دخالت می کند ' این موضوع یکی از محورهای سوال احمد شوهانی نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی بود که سه شنبه هفتم مهرماه، محمود گودرزی راکه در نظرسنجی ها به پاسخگو ترین عضو دولت یازدهم مشهور است برای پاسخگویی به صحن مجلس کشاند.
آفتاب‌‌نیوز : گودرزی در پاسخ به این موضوع و دیگر محورهای سوال نماینده ایلام از جمله 'بی توجهی به شایسته سالاری و غفلت از مسایل اساسی جوانان' به دفاع از عملکرد دوساله خود در دستگاه ورزش و جوانان پرداخت و تاکید کرد که بحث مداخله در امور فدراسیون ها به هیچ عنوان مطرح نبوده و وزارت ورزش براساس اساسنامه خود فدراسیون ها برعملکرد متولیان ورزش کشور نظارت می کند و همچنین برای پاک کردن ورزش از فساد و بی اخلاقی ها دست از تلاش نخواهد کشید، اما پاسخ های ارائه شده از سوی وزیرورزش، نماینده سوال کننده را قانع نکرد.

نمایندگان مجلس سرانجام با 94 رای موافق، 76 رای مخالف و 12 رای ممتنع اعلام کردند که از پاسخ های محمود گودرزی قانع نشده اند و وزیر ورزش و جوانان نخستین کارت زرد خود و پانزدهمین کارت زرد مجلس نهم به دولت روحانی را به نام خود ثبت کرد.

گودرزی که در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی دخالت وزارت ورزش در فدراسیون های ورزشی را با قاطعیت رد کرد گفت این وزارت خانه اجازه نظارت بر عملکرد ها، عزل و نصب ها و تشکیل مجامع انتخاباتی را دارد و این حق را اساسنامه خود فدراسیون ها که به تصویب هیات وزیران وقت رسیده به وزارت ورزش داده است.

گروه ورزشی ایرنا در گفت و گو با فدراسیون های ورزشی خواستار پاسخگویی به ادعای نماینده ایلام درمورد وزارت ورزش و جوانان شده است که پاسخ ها در پی می آید:

فدراسیون فوتبال: دولت دست ما را کاملا باز گذاشته است
شهرام دبیری عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال به ایرنا گفت:وزیر ورزش شاید به عنوان یک پدر درخصوص انتخاب اعضای هیات رییسه و مسایلی از این دست به ما پیشنهاداتی برای بهتر شدن اوضاع ارائه دهد، اما هیچ گاه در امور اجرایی فدراسیون فوتبال دخالت نداشته و همیشه دست ما را در تصمیم گیری ها و اعمال مدیریت باز گذاشته است.
دبیری تاکید کرد: مطرح کردن این صحبت ها آنهم از سوی نمایندگان مجلس نه تنها کمکی به فوتبال نمی کند بلکه فوتبال ایران از این منظر متضررخواهد شد ، بهتر است فوتبال را بیش از این وارد حاشیه نکنیم.
عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال ایران،گفت:مطرح کردن این مسایل باعث می شود که مجامع بین المللی بیشتر روی عملکرد مجموعه مدیریت فوتبال ایران حساس ترشوند که این به نفع ما نیست.

** فدراسیون تکواندو: فدراسیون ها مستقل کار می کنند
سیدمحمد پولادگر رییس فدراسیون تکواندو که مجموعه تحت مدیریتش قهرمانی جهان را یدک می کشد با تاکید بر اینکه وزیر ورزش در امور فدراسیون ها هیچ دخالتی نداشته و اقدامی را مغایر با اساسنامه فدراسیون ها انجام نداده است،گفت: فدراسیون های ورزشی مستقل کار می کنند و من تاکنون شاهد دخالتی نبوده ام.
پولادگر با تعجب آور خواندن اظهارات مطرح شده از سوی برخی نمایندگان مجلس،عنوان کرد: امیدوارم مجلس شورای اسلامی در سال قبل از المپیک ریو به ورزش کمک کنند، نه اینکه بحران و حاشیه جدیدی را به بدنه ورزش ایران وارد سازند.
رییس فدراسیون تکواندو افزود: براساس اساسنامه، نظارت بر عملکرد فدراسیون ها حق دولت و به طور مشخص وزارت ورزش است و باید در قبال بودجه و امکاناتی که در اختیار فدراسیون ها قرار می دهد، نظارت نیز داشته باشد.
پولادگر اظهار داشت: تاکنون وزیر ورزش تاکنون اقدامی مغایر با قانون درخصوص فدراسیون ها انجام نداده است و گمان نمی کنم دیگر رییسان فدراسیون های ورزشی در این زمینه با مشکلی روبرو شده باشند.

* فدراسیون وزنه برداری: تا امروز دخالتی ندیده ام
رییس فدراسیون وزنه برداری گفت: به عنوان کسی که سالهاست در عرصه های مختلف مدیریت ورزشی فعالیت دارم،تاکنون نه تنها از شخص وزیر بلکه از سوی معاونین وزارتخانه در دولت یازدهم نیز هیچ دخالتی در امور فدراسیون ندیده ام و در عین حال همواره حمایت های آنان را خواستار بودیم. هر زمانی که نیاز به جلسه برای مطرح شدن برخی موارد و مشکلات بوده با استقبال خوبی برای حل این مسائل روبرو بودیم.
علی مرادی افزود: وزیر ورزش شنونده تمام مشکلات فدراسیون وزنه برداری بوده و هست برای رفع موانع و ارائه کمک های لازم تلاش وافری می کنند و من نیز بعد از گذشت چندین سال حضور در مدیریت ورزش اگر نقاط ضعف و قوتی باشد به راحتی می توانم آن مطرح کنم.
رییس فدراسیون وزنه برداری در ادامه به جلسه خود با وزیر ورزش اشاره کرد و افزود: امروز به همراه اعضای هیات رییسه فدراسیون و کادر فنی در جلسه ای با حضور وزیر ورزش و معاونین شرکت می کنیم تا گزارشی از فعالیت های انجام شده و طرح مشکلات پیش رو از جمله مباحث مالی و تنگناهای بودجه ای را ارایه کنیم.

** فدراسیون کشتی: وزیر ورزش همواره همراه ما بوده است
سخنگوی فدراسیون کشتی نیز با رد هرگونه دخالت وزیر ورزش در امور داخلی و اجرایی فدراسیون های ورزشی تصریح کرد: چنین چیزی تاکنون در فدراسیون ما مطرح نبوده و وزیر ورزش همیشه این فدراسیون را مورد حمایت قرار داده است.
علیرضا رضایی گفت: وزارت ورزش درحد توان خود فدراسیون کشتی را همراهی کرده است تا ورزش اول کشور بتواند در عرصه های بین المللی افتخار آفرینی کند.

** فدراسیون جانبازان: نمی شود که نظارت نداشت اما پاسخگو بود
رییس فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان با ابراز نظری متفاوت بر این عقیده است که اتفاقا اگر دخالتی از سوی وزارت ورزش در امور فدراسیون ها وجود داشته باشد،نه تنها موجب تضعیف نخواهد بود بلکه کیفیت کار را افزایش خواهد داد.
محمود خسروی وفا به عنوان یکی از مدیران باسابقه ورزش کشور بویژه در حوزه جانبازان و معلولان،با تاکید بر اینکه تاکنون وزیر ورزش در امور این فدراسیون دخالتی نداشته است،گفت: فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان بر این عقیده است که دخالت وزارت ورزش در امور فدراسیون ها باعث تحکیم حرکت مجموعه های ورزشی و کمک به آنان می شود.
خسروی وفا افزود: فدراسیون های ورزشی نمی توانند از امکانات دولت اعم از مسایل مالی، اعتباری، سیاسی، امنیتی، اخلاقی که در اختیار رییس یک فدراسیون قرار می گیرد، بهره ببرند و بعد انتظار داشته باشند که هیچ گونه نظارت و دخالتی وجود نداشته باشد.
وی تصریح کرد: این درست نیست که رییس یک فدراسیون که انتخابی است برنامه های خود را بدون نظارت دولت پیش ببرد، اما در نهایت وزیر ورزش پاسخگوی موفقیت یا موفق نبودن این برنامه ها باشد. پس اگر اینگونه باشد،نباید وزیر ورزش درمورد چیزی که در آن دخالت ندارد، پاسخگو باشد. در صورتی که درباره اعتبارها، موفقیت ها، ناکامی ها که به موضوع یک نهاد عمومی برمی گردد، دولت پاسخگو است.
رییس کمیته ملی پارالمپیک در ادامه افزود: با تجربه هایی که از گذشته به دست آوردیم،نظارت وزارت ورزش و جوانان در امور فدراسیون ها به رشد روند ورزش آسیبی وارد نکرده است من بارها گفته ام که در تمام دنیا ورزش حتما در اختیار حکومت هاست و شاخصه تایید این موضوع نیز حضور افراد وابسته به خانواده سلطنتی در اکثر کمیته های ملی المپیک و رییسان فدراسیون ها ورزشی در جهان است. این موضوع در همه کشورهای پیشرفته اروپایی، در حال توسعه و عقب مانده نیز کاملا مشهود است.

** فدراسیون ووشو: نظارت بر فدراسیون ها وظیفه ذاتی وزارت ورزش است
مهدی علی نژاد رییس فدراسیون ووشوی ایران که نایب رییسی فدراسیون آسیایی این رشته را نیز برعهده دارد، درخصوص طرح موضوع دخالت وزارت وزرش در امور فدراسیون ها از سوی نماینده ایلام در مجلس،گفت: به نظرم مباحث مطرح شده از سوی آقای شوهانی به درستی از سوی گودرزی پاسخ داده شد.
علی نژاد با اشاره به اینکه وزیر ورزش در مدت 2 سال مسئولیتش در این مجموعه هیچگاه دخالتی در امور فدراسیون ووشو نداشته است،گفت: در عین حال نظارت دقیقی از سوی وزارت خانه بر عملکرد فدراسیون ما وجود دارد که البته این وظیفه ذاتی وزارت ورزش محسوب می شود.
رییس فدراسیون ووشو عنوان کرد: فدراسیون ها به خوبی امور خود را دنبال می کنند و اتفاقا در تصمیمات خود مستقل هستند .
علی نژاد ادامه داد: مطرح کردن اینگونه سوالات آنهم از سوی نمایندگان مجلس بیشتر به مطالبات منطقه ای برمی گردد که از سوی دوستان به شکل ملی مطرح شد و بهتر است نمایندگان بیشتر به فکر حمایت از ورزش در سال قبل از المپیک ریو باشند و اجازه دهند فدراسیون های ورزشی خود از حقشان دفاع کنند.
عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی ووشو گفت: مطرح شدن این مباحث باعث افزایش حساسیت مجامع بین المللی خواهد شد که با منافع ورزش کشورمان مغایرت دارد.
وی در پاسخ به این سوال که براساس اساسنامه فدراسیون ها، وزات ورزش اجازه دخالت در امور آنان را دارد یا خیر؟، گفت: بحث نظارت وجود داشته و دارد اما هیچ دخالتی دیده نشده است.

*فدراسیون انجمن های ورزشی:نقش وزارت ورزش نظارتی و حمایتی است
رییس فدراسیون انجمن های ورزشی نیز گفت: وزیر ورزش تاکنون دخالتی در کار این فدراسیون نداشته و در واقع یک نقش نظارتی و حمایتی ایفا می کند.
محمد علی پور که ریاست یکی از فدراسیون های پرکار با 15 انجمن و 35 رشته ورزشی را دارد، در عین حال اضافه کرد: وزیر ورزش گاهی از نظر فنی به منظور رشد این رشته ورزشی نکات قابل توجهی را به ما گوشزد می کند اما دخالتی در امور داخلی فدراسیون انجمن های ورزشی نداشته است.
وی در ادامه با ذکر نمونه ایی درباره برگزاری انتخابات فدراسیون های ورزشی گفت: در دوره مدیریت 22ماه محمود گودرزی تاکنون دیده نشده که در انتخاب رییس فدراسیونی دخالت کرده باشد و یا اینکه به دنبال فشار بروی گزینه خاص خود باشد.
رییس فدراسیون انجمن های ورزشی دموکراسی مدار بود رییس دستگاه ورزشی کشور را یکی از ویژگی های مهم مدیریتی وی برشمرد و افزود: وی نگاه ویژه و متوازنی به همه فدراسیون های 48گانه ورزشی درجهت پیشبرد اهداف ورزشی داشته و دارد.

**فدراسیون اسکیت: لفظ دخالت به وزیر ورزش نمی چسبد
رییس فدراسیون اسکیت هم گفت: طبق اساسنامه این فدراسیون ،وزیرورزش و جوانان که به عنوان رییس مجمع به شمار می رود از یکسری اختیارات قانونی نسبت به امور فدراسیون ها برخوردار است که متناسب با آن همواره تلاش داشته تا در بهبود ارتقا این رشته ورزشی مانند دیگر فدراسیون های ورزشی کمک کند.
فریبا محمدیان با ذکر نمونه ایی عنوان کرد: در نشست های مجمع عمومی فدراسیون ها که به ریاست وزیر ورزش و یا جانشین وی برگزار می شود تاکنون موردی پیش نیامده که ی در مصوبات این مجمع دخالت کنند.
محمدیان با غیر منصفانه دانستن انتقاد اخیر نماینده مجلس به رییس دستگاه ورزش کشور، افزود: بعید به نظر می رسد فدراسیونی مدعی شود که وزیر ورزش در امور فدراسیونها دخالت کرده باشد زیرا وزارت ورزش تحت مدیریت محمود گودرزی همواره به دنبال اجرای قانون و تحقق ورزش پاک در کشور است و این گونه عناوین به وی نمی چسبد.

**فدراسیون ورزش های سنتی و بومی : عزل رییس فدراسیون از اختیارات قانونی وزیر است
رییس فدراسیون ورزش های سنتی بومی هم با بیان اینکه تاکنون وزیر ورزش و جوانان در امور این فدراسیون دخالت نکرده است، گفت : وزیر ورزش و جوانان در مدت فعالیت خود همواره طبق وظایف قانونی تنها نگاه نظارتی بلکه حمایتی به همه فدراسیونهای ورزشی داشته است.
غلامرضا جعفری در عین حال اضافه کرد: طبق آیین نامه فدراسیون های ورزشی وزیر ورزش حتی می تواند رییس فدراسیون ها را به خاطر عملکرد نامطلوب و ناموفق عزل کند که این از اختیارت قانونی وی است و به منزله دخالت تلقی نمی شود.

**فدراسیون کبدی: تصمیمات وزیر ورزش بر اساس قانون اتخاذ می شود
رییس فدراسیون کبدی به ایرنا گفت:تاکنون پیش نیامده که وزیر ورزش در امور این فدراسیون و حتی دیگر فدراسیون ها دخالت کند .
محمد رضا مقصودلو افزود: طبق اساسنامه فعلی فدراسیون های ورزشی ایران، نظارت و حتی دخالت دولت و بویژه وزارت ورزش بر فدراسیون های ورزشی که بار تامین مالی آن ها را هم برعهده دارند، امری طبیعی است و حتی می تواند طبق قانون موجود در اساسنامه در برخی امور برای ارتقا امور فدراسیون ها مداخله کنند .هر چند وزیر ورزش تاکنون دخالتی نداشته است و تمامی تصمیمات وی برمبنای قانون اتخاذ می شود.

** فدراسیون پرورش اندام: ارزیابی متولی ورزش کشور از فدراسیون های ورزشی، دخالت نیست
رییس فدراسیون پرورش اندام و بدنسازی، معتقد است وقتی تیم های ورزشی و فدراسیون ها در برنامه اعلام شده خود که همواره مورد حمایت وزارت ورزش قرار می گیرند با مشکل روبرو شوند، تنها وزیر ورزش و جوانان باید پاسخگوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، بنابر این پیگیری برنامه های فدراسیون های ورزشی و نظارت بر اجرایی آنها را نمی توان به عنوان دخالت وزیر ورزش و جوانان محسوب کرد.
ناصر پورعلی فرد تصریح کرد: وزارت ورزش به عنوان متولی ورزش کشور باید ارزیابی از عملکرد فدراسیون ها داشته باشد که این دخالت تلقی نمی شود.
رییس فدراسیون پرورش اندام و بدنسازی درباره وظایف وزیر ورزش و جوانان در اساسنامه این فدراسیون گفت: وزیر ورزش و جوانان رییس مجمع این فدراسیون است. رییس مجمع بر اساس وظایف محوله می تواند پیگیر تقویم و برنامه فدراسیون از اعضا مجمع باشد. افرادی که از سوی مجمع برای پست هایی مانند خزانه دار معرفی می شوند، حکمشان از سوی وزیر ورزش و جوانان صادر می شود که این موارد قانونی مندرج در اساسنامه، دخالت نیست.
وی با بیان اینکه برخی وعده های داده شده از سوی مسئولین فدراسیون ها از نظر فنی صحیح نیست، گفت: عملکرد ورزشکاران قابل پیش بینی نیست زیرا عوامل متعددی در عملکرد آنان تاثیر گذار خواهد بود.

** فدراسیون جودو : نمایندگان منصفانه انتقاد کنند
رییس فدراسیون جودو وزیر ورزش و جوانان را فردی اخلاق مدار و قانون گرا توصیف کرد و گفت: گودرزی طی این مدت براساس قوانین همواره تصمیم گیری کرده است و با قاطعیت اعلام می کنم که وی دخالتی در امور فدراسیون های ورزشی نداشته است.
محمدعلی رستگار در پاسخ به این سوال که آیا وزارتخانه طبق اساسنامه فدراسیون های ورزشی به امور این فدراسیون نظارت داشته است؟، گفت: همواره نظارت وجود داشته و دارد،زیرا وزیر ورزش، رییس مجمع فدراسیون ها هم تلقی می شود.
وی متذکر شد که فدراسیون ها زیر مجموعه وزارت ورزش هستند و وقتی منابع مالی از سوی این دستگاه دولتی تامین می شود بنابراین نظارت کردن بر آنان، طبق قانون است.
رییس فدراسیون جودو تاکید کرد که مطرح کردن هر انتقادی از سوی نمایندگان مجلس شورای نسبت به دستگاه ورزشی کشورباید منصفانه باشد.

**فدراسیون والیبال: تاکنون دستوری از سوی وزیر ورزش مبنی بر دخالت ابلاغ نشده است
دبیرکل فدراسیون والیبال هم درباره این موضوع گفت: تاکنون دستوری از وزیر ورزش و جوانان به این فدراسیون والیبال ابلاغ نشده است که از آن بتوان بعنوان دخالت دولت و یا شخص وزیر در ورزش استناد کرد.
محمود افشاردوست افزود: در برخی مواقع مواردی از سوی وزیر ورزش و جوانان با نگاه پدرانه جهت ارائه راهکارها برای برطرف شدن مشکلات فدراسیون ها ابلاغ می شود که نام این دخالت نیست.
وی گفت: به عنوان مثال وزیر ورزش و جوانان نسبت به عملکرد تیم های ملی کشور در همه رشته های ورزشی به طور دقیق ورود می کنند تا انگیزه تیم های ملی برای حضور موفق تر افزایش یابد که این با استقبال رییسان فدراسیون ها روبرو می شود.

**فدراسیون اسکوواش: برخی نمایندگان بی انصافی می کنند
رییس فدراسیون اسکواش هم مانند دیگر رییسان فدراسیونهای ورزشی اظهارات برخی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی درباره دخالت وزیر ورزش در فدراسیون های ورزشی را غیرمنصفانه خواند و با رد این اظهارات گفت: باید برای خانواده بزرگ ورزش ایران که همواره حضور یک چهره ورزشی در مدیریت آن آرمان محسوب می شد، خوشحال باشیم زیرا خوشبختانه فردی در این جایگاه قرار گرفته است که در انتخاب هایش سیاسی کاری جایی نداشته بلکه تعهد و تخصص افراد ملاک عمل قرار می گیرد .
مسعود سلیمانی ادامه داد: زمانی که مسئولی در حوزه فرهنگی و اخلاقی ورود می کند ودر برابر باج خواهی فرصت طلبان سرسختانه ایستادگی می کند، شک نکنید که مورد بی مهری یک جریان یا جریان هایی بدخواه قرار می گیرد و ما نباید نیرو های ارزشی خود را با این شیو های هنجار شکن فدا کنیم

**فدراسیون هندبال: برخی نظارت را دخالت تلقی می کنند
دبیرکل فدراسیون هندبال هم تصریح کرد که تاکنون طی مدت حضورم در این فدراسیون شاهد دخالتی از وزیر ورزش و معاونان وی نبوده ایم.
فرامرز می آبادی که در زمان برگزاری انتخابات فدراسیون هندبال رئیس هیات اصفهان و یکی از اعضای مجمع بود، در پاسخ به این سوال که آیا هنگام برگزاری انتخابات توصیه ای برای رای دادن به فرد خاصی دریافت کردید؟ گفت: نه از سوی وزارتخانه و نه از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان به من و یا دیگر اعضا توصیه ای مبنی بر حمایت از نامزد خاص مورد نظر وزارت ورزش نشده است .
وی خاطرنشان کرد: وزارت ورزش و جوانان بر اساس قانون این وظیفه را دارد تا بر عملکرد فدراسیون ها نظارت کند و این نظارت دخالت نیست.

** فدراسیون بدمینتون: استقلال فدراسیون ها در دوره گودرزی بیشتر هم شده است
رییس فدراسیون بدمینتون نیز در مخالفت با اظهارات مطرح شده مبنی بر دخالت وزیر ورزش و جوانان در امور فدراسیون های ورزشی، گفت: اتفاقا به اعتقاد من نه تنها دخالتی وجود ندارد، بلکه در دوره تصدی محمود گودرزی در حوزه ورزش و جوانان کشور، استقلال فدراسیون ها بیشتر هم شده است .
محمد رضا پوریا به خبرنگار ایرنا، گفت: برخلاف نظر نماینده سوال کننده از گودرزی در مجلس، وزارت ورزش و جوانان هیچگونه دخالتی در امور فدراسیون ها ندارد بلکه تنها نظارت بر عملکردها اعمال می شود و اتفاقا در این دوره حمایت زیادی از فدراسیون ها برای اجرای برنامه هایشان صورت گرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین