کد خبر: ۳۲۳۲۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳

رسایی: مسکن مهر ابداع آخوندی در دولت سازندگی بود

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آقای آخوندی گفته که در دولت سازندگی وقتی وزیر مسکن بوده، ایده مسکن مهر را خودش ابداع کرده است، نمی‌دانم که چه شد این ایده بعدها مزخرف نامیده شد؟
آفتاب‌‌نیوز : حجت الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی در سخنانی گفت: همکاران محترم، امروز استیضاح در حالی در حال برگزاری است که پیش از این دو سال از وزیر راه صورت گرفته است. آقای آخوندی در سال 92 بعد از وعده‌هایی که در صحن علنی مجلس دادند، با اختلاف 8 رأی وزیر شدند و این رأی شکننده این توقع را ایجاد کرد که وی نسبت به وعده‌هایش توجه داشته باشد. اما عملکردش باعث شد تا اردیبهشت سال 93 اولین سوال از وی در مجلس طرح شود.

به گزارش تسنیم، وی افزود: آقای آخوندی گفت که فرصت نداشتم و هنوز نتوانستم به وعده‌هایم در رأی اعتماد عمل کنم تا محقق شود. سوال کننده که امروز یکی از طراحان استیضاح است، سوالش را پس گرفت و به رأی نگذاشت. سوال دوم از آخوندی را یک سال بعد بنده مطرح کردم و البته در طول این یک سال سوال حدود شش ماه قبل در کمیسیون مطرح شد و هیئت رئیسه در خواست کردند تا مهلت بدهیم. اما علی رغم اینکه نوبتش شده بود بنده چند بار تأخیر انداختم تا نهایتاً بعد از یک سال و در سالگرد سوال اول، سوال دوم مطرح شد.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: با گذشت فرصت سه ماهه و عدم تغییر وضعیت بنده برای بار دوم سوالی از عملکرد وی درباره مسکن مهر مطرح کردم. رئیس کمیسیون عمران، آقای هاشمی برای کمک به وزیر چندین ماه طرح سوال را عقب انداخت و بعد از طرح سوال در کمیسیون هم وساطت کرد تا زمان بیشتری به وزیر بدهیم و ما هم قبول کردیم و بعد از 10 ماه آنچه از آقای وزیر دیده نشد، تغییر در عملکردش بود.

رسایی در همین زمینه اضافه کرد: در این مدت بنده در شهرهای مختلف و در سفرها با هماهنگی مسئولان وزارتخانه از پروژه‌ها بازدید می‌کردم که همین بازدیدها غصه‌ ما را بیشتر کرد؛ تنها چیزی که در این مدت دیده شد وعده‌های سرخرمن درباره مسکن مهر و سردادن شعارهای طرح‌های جدید برای جایگزینی به جای مسکن مهر بود.

وی با بیان اینکه یک سال از زمان طرح سوال اول از وزیر راه گذشت و نهایتاً سوال دوم بعد از چند ماه تأخیر در صحن مطرح شد، گفت: آقای آخوندی همان پاسخ‌هایی را به بنده داد که به آقای حاجی داده بود. بنده هم فقط دیدم که آمار و ارقام تغییر ناچیزی کرده است. سوال به رأی گذاشته شد و آقای وزیر بازهم با وعده‌هایی که برای حل مشکلات داد نهایتاً با اختلاف یک رأی که آن یک رأی هم بعداً معلوم شد درست نبوده، در حقیقت توانست از کارت زرد مجلس خلاصی پیدا کند.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: واقعاً اگر این استیضاح سیاسی بود ما باید تا این اندازه مماشات می‌کردیم؟ چرا یک عده ضعف مدیریتی خودشان را با شانتاژ‌های رسانه‌ای می‌پوشانند؟ آیا استیضاح سیاسی روندی به این طولانی را طی می‌کند؟ آیا اعتراضات مردم به روند طولانی و کش‌دار تکمیل و تحویل مسکن مهر هم سیاسی است؟ ما سیاسی اعتراض می‌کنیم آیا انتقاد رهبر انقلاب از بلاتکلیفی مردم و عدم تکمیل مسکن مهر در هفته دولت، این هم سیاسی است؟

رسایی با طرح این سوال که آیا پیگیری تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و استیضاح مسئول این عملکرد اقدام سیاسی است، افزود: پس برای اینکه سیاسی نباشیم اساساً یا مجلس را تعطیل کنید یا به مدح و ستایش از آقایان اقدام کنید. آقای آخوندی کیست که نداند که سیاسی ترین وزیر کابینه شما هستید اما اشکالات مدیریتی شما آنقدر زیاد است که نیاز نیست ما پرونده سیاسی شما را باز کنیم.

وی با بیان اینکه تکمیل مسکن مهر یکی از اولویت‌های تعهدات این دولت در شعارهای تبلیغاتی‌اش بود، افزود: به دنبال آن وزیر راه هم برای اخذ رأی اعتماد همین شعارها را داد. حتی آقای آخوندی گفت که در دولت سازندگی وقتی وزیر مسکن بوده، ایده مسکن مهر را خودش ابداع کرده است، نمی‌دانم که چه شد این ایده بعدها مزخرف نامیده شد؟ متأسفانه در این دو سال علی رغم فرصت‌های پیش رو، کمترین اعتبار از طرف بانک مسکن به طرح‌های مسکن مهر اختصاص داده شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه اظهار داشت: در این مدت متوسط سهم الشرکه پرداختی به پیمانکاران در هر ماه از 500 میلیارد تومان در نیمه اول سال 92 به 300 میلیارد تومان در نیمه دوم سال 92 رسید و این سیر نزولی ادامه پیدا کرد تا به 150 میلیارد تومان درسال 93 تنزل پیدا کرده است. این مسئله نشان از کند شدن روند تکمیلی مسکن مهر و نبود اراده در وزارتخانه بوده است.

رسایی تصریح کرد: در همین مدت بازگشت اقساط مردم به بانک مسکن دوبرابر شد و از 125 میلیارد تومان در اوایل سال 92 به 255 میلیارد تومان در دی ماه سال 93 رسیده است. یعنی مردم مستضعف به تعهداتشان در پرداخت مسکن مهر عمل کردند. اما دولت به تعهداتش، یعنی تسریع در پیشرفت پروژه‌های مسکن مهر عمل نکرد. وزیر راه و معاونینش در خرداد سال 93 گفتند که سال 94 پروژه‌ها تمام می‌شود اما در بهمن 93 وقتی زمان موعد رسید گفتند که تا سال 95 مسکن مهر تمام می‌شود.

وی ادامه داد: در شهریور 94 گفتند فعلاً منتظر نباشید و سال 96 تمام می‌شود. متأسفانه وزیر برای فریب مجلس در جلسه سوال آمارسازی کرد. وی یک بار گفت که یک میلیون و 440 هزار واحد مسکن مهر فروش اقساطی شده و بعد در جای دیگری گفت که یک میلیون و 180 هزار واحد مسکن مهر تحویل شده است، اختلاف فروش مسکن مهر اقساطی شده و تحویل داده شده، 260 هزار واحد بود یعنی 260 هزار واحد فروش اقساطی شده اما به مردم تحویل نشده است. در حالی که فروش اقساطی یعنی اینکه واحد مسکونی تحویل شده است. این یعنی اینکه 260 هزار خانوار در حین اینکه پرداخت قسط مسکن مهر را برعهده دارند خانه‌ای تحویلشان نیست، یعنی افراد باید از طرفی قسط مسکن مهر را بپردازند و از طرفی چون مسکن مهر آنها کامل نیست کرایه منزل را پرداخت کنند و به این افراد وامی هم که شورای پول و اعتبار تصویب کرده است، وامی تعلق نمی‌گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه این درحالی است که این 260 هزار خانوار از اقشار ضعیفی هستند که قدرت پرداخت مسکن مهر را ندارند، گفت: ما بارها شاهد تجمع متقضایان مسکن مهر که از اقشار ضعیف و کم درآمد هستند مقابل مجلس بوده‌ایم.

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت به نمایندگان تجمع کننده مقابل صندلی‌های مجلس که مشغول صحبت با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بودند، تذکر داد و رسایی نیز همزمان گفت این شیوه برخی است وقتی موافقان استیضاح صحبت می‌کنند جلوی تریبون تجمع کرده و شلوغ می‌کنند که رئیس مجلس هم در پاسخ به رسایی گفت: شما کسی را متهم نکنید که بحث صورت نگیرد.

در ادامه رسایی از اتاق فرمان مجلس درخواست کرد که کلیپ‌هایی که در راستای استیضاح وزیر راه را آماده کرده بود را پخش کنند.

رسایی با اشاره به کلیپ های پخش شده در مجلس گفت: اینها معترضان واحدهای مسکن مهر هستند که واحدهایشان را با وضعیت ناقص و بدون امکانات تحویل گرفتند اما از آنها اقساط دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه بنده با هدف سیاسی برای استیضاح وزیر راه پشت تریبون مجلس قرار نگرفتم، افزود: بنده برای اینکه در روز قیامت بتوانم جواب بدهم اینجا پشت تریبون مجلس حضور یافتم و در موافقت با استیضاح آخوندی صحبت می‌کنم.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه رئیس جمهور در برنامه‌های انتخاباتی‌اش از مسکن مهر تعریف کرده بود اظهار داشت: تنها پاسخ وزیر راه به عدم اختصاص اعتبارات کافی برای مسکن مهر این است که فقط می‌گوید ما منابع نداریم در حالی که این منابع از خود بانک مسکن تأمین نمی‌شود.

رسایی در پایان به کاهش 80 درصدی تسهیلات پرداختی به مسکن مهر در بین سال  89تا 91 اشاره و خاطرنشان کرد: آقای آخوندی شما مسکن 80 متری مردم در حاشیه شهر را مزخرف خواندید، قبول، مسکن شما چگونه است؟ البته غیر از آن منزل لواسانات آیا مسکن دیگری دارید؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
0
0
یکی از این آقای ... بپرسد شما هم غیر از گوشی 5 میلیونی و ماشین 90 میلیونی و گرین کارت چیز دیگری هم دارید یا نه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین