کد خبر: ۳۲۳۳۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸

حاشیه‌های جلسه امروز استیضاح آخوندی

نشست امروز مجلس شورای اسلامی به بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی اختصاص داشت که در نهایت نمایندگان به استیضاح رأی منفی دادند.
آفتاب‌‌نیوز : زنگ آغاز جلسه علنی امروز مجلس دقایقی بعد از ساعت 8 به صدا درآمد تا سومین نشست پارلمان نهم برای استیضاح یک عضو کابینه یازدهم آغاز شود.
 
پیشتر نمایندگان به استیضاح وزیر علوم رای مثبت داده بودند و با استیضاح دیگر وزیر آموزشی دولت یعنی علی اصغر فانی مخالفت کرده بودند.
 
آخوندی همراه با جهانگیری به صحن آمد تا استیضاح وزیر که به نظر می‌آید باز هم بر صندلی وزارت تکیه خواهد زد آغاز شود. در این روزها نمایندگان درگیر «برجام» و «فاجعه منا» هستند و همین باعش شده تا وزیر دولت با خنده و آرام وارد صحن مجلس شود. شاید رئیس جمهور هم این تصور را داشت که عضو کابینه‌اش را برای حضور در جمع نمایندگان همراهی نکرد.
 
البته هنوز پای آخوندی و جهانگیری به صحن باز نشده که نمایندگان با کاغذهایی در دست به سراغشان می‌روند. در همان ابتدا وزیر را دوره می‌کنند و کار به جایی می‌رسد که لاریجانی رئیس مجلس چندین بار تذکر می‌دهد که «نمایندگان سرجای خود بنشینند»؛ البته این بار تذکر رئیس مجلس به دولتی‌ها هم می‌رسد و از آنها هم می‌خواهد که در صندلی خود حضور یابند.
 
مخالفان، گام نخست استیضاح را برمی‌دارند و به پشت تریبون می‌روند و یک به یک حرف‌هایشان را می‌زنند.
 
نوبت به رسایی که می‌رسد خود وارد عمل شده و از نمایندگان می‌خواهد که حلقه دور جهانگیری و آخوندی را شکسته و سرجایشان بنشینند.
 
وی که مدتی از حضورش در جایگاه ناطق می‌گذرد سخنش آغاز نکرده تا مطمئن شود نمایندگان به دور دولتی‌ها جمع نشده‌اند؛ وقتی رسایی می‌بیند که نمایندگان همچنان به گرد وزیر جمعند، اینبار از نمایندگان نام می‌برد و می‌گوید «مخالفان که حرف می‌زنند، برخی شلوغ می‌کنند»، کار به اینجا که می‌رسد لاریجانی واکنش نشان می‌دهد «آقای رسایی! متهم نکنید که باز بحث درست شود.»
 
رسایی در میانه موافقتش با خداحافظی آخوندی از وزارت راه می‌‌خواهد فیلمی که در اختیار مجلس گذاشته در صحن به نمایش درآید.
 
فیلم مستندی است درباره مشکلات مردمی که برای مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند و امروز مسکن مهر با آنها بی‌مهری می‌کند.
 
گویا به این بخش فیلم که می‌رسیم، وزیر خنده‌اش می‌گیرد زیرا رسایی می‌گوید‌: «آقای آخوندی! میخنده.... آقایان این فیلم مشکلات مردم حوزه انتخابیه شماست... آقای آخوندی! از اینها قسط می‌گیرد اما کاری نمی‌کند... اینها هر روز مقابل مجلس تجمع می‌کنند و جلوی ما را می‌گیرند و تاکید دارند که مشکل هست....»
 
رسایی که این حرف‌ها را می‌زند فیلم هم به داخل خانه نیم ساخته رسیده که یک مرد میانسال که چهره‌اش شطرنجیست گلایه می‌کند از پولی که برای مسکن مهر داده اما خانه‌ای تحویل نگرفته!
 
فیلم قطع می‌شود، رسایی باز هم دلیل می‌آورد که وزیر باید استیضاح شود... مجددا می‌خواهد که فیم را پخش کنند، اینبار فیلم صدا ندارد، همین کافیست تا نماینده تهران بگوید «مجلس دچار مریضی شده»
 
البته «مسکن مهر مزخرف است»، رسایی این را می‌گوید و از وزیر راه و شهرسازی که دیگر نمایندگان کمتری در اطرافش هستند، می‌پرسد آیا این حرف درست است!؟ رسایی می‌گوید شما مگر قول نداده‌اید که مسکن مهر را تمام کنید، پس چه شد قولتان؟!‍
 
رسایی به انتها که می‌رسد آدرس خانه‌اش را می‌دهد و می‌گوید «بعنوان یک نماینده یک واحد 140 متری در خیابان مجاهدین اسلام دارم»، آنگاه از وزیر می‌خواهد که بگوید خانه‌اش کجاست؛ آخوندی دست روی صورتش می‌گذارد تا نشان دهد آدرس خانه‌اش را خواهد گفت اما وقتی پشت تریبون رفت دیگر حرفی از خانه‌ به میان نیاورد.
 
رسایی از جایگاه ناطق پایین می‌آید و کوچک‌زاده بالا می‌رود. وی همان ابتدا به سراغ هشتگرد می‌رود و خاطره‌ای می‌گوید از بودجه‌ای که برای آسفالت مسکن مهر هشتگرد هزینه نمی‌شود اما مسیر راه ویلای اسحاق جهانگیری را آسفالت می‌کند.
 
بعد هم دست می‌گذارد روی مدرک آخوندی؛ «شما پس از سال‌ها اشتغال در وزارتخانه‌ها برای جبران خدمات‌تان با بودجه وزارت نفت برای تحصیل به انگلستان اعزام شدید»، البته وزیر این شبهه را هم بی پاسخ می‌گذارد.
 
نوبت به وزیر می‌رسد، آخوندی که بنظر از ابقای خود مطمئن است کمتر به سوالات نمایندگان پاسخ می‌دهد و بیشتر از 2 سالی می‌گوید که به ساختمان نقره‌ای آفریقا رفته است.
 
مخالفان استیضاح هم عطشی برای نطق ندارند و از میانشان فقط آرامی و باهنر نمایندگان بندرعباس و تهران از دلایل مخالفتشان می‌گویند.
 
حال نوبت به آراء می‌رسد که آینده وزارت راه را تعیین کنند؛ در نهایت وکلای ملت با  72 رأی موافق، 175 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 252 آرای مأخوذه، مجدداً به آخوندی رای اعتماد می‌دهند تا سومین استیضاح، رای مثبت اخذ نکند و وزیر، وزیر باقی بماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین