کد خبر: ۳۲۳۵۵۳
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲

طراحی 27 راهکار اجرایی برای احیای دریاچه ارومیه

وزیر نیرو با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه یکی از اولویت های جدی دولت یازدهم است، گفت: 27 راهکار اجرایی برای احیای این دریاچه برنامه ریزی شده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمید چیت چیان در مراسم کلنگ زنی حفاری مکانیزه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه، اظهار داشت: ایران کشوری است که به طور طبیعی با مساله کم آبی مواجه بوده و هست، اما طی سال های گذشته موضوع خشکسالی نیز به ان اضافه شده است.

وی گفت: به همین دلیل مسأله آب در کشور بسیار حیاتی و حاد است و طرح احیای دریاچه ارومیه نیز از همان ابتدا در دستور کار دولت یازدهم بوده و هم اکنون نیز به طور جدی پیگیری می شود.
مقام عالی وزارت نیرو ادامه داد: از آنجا که این دریاچه در شرایط سخت و ناگواری قرار دارد، از آغاز فعالیت دولت یازدهم کارگروهی برای نجات این دریاچه تشکیل شد و دولت با تمام توان و استفاده از دانش و تجربیات سایر کشورها برای حل این معضل اقدام کرده و از متخصصان کشورهای مختلف نظیر آمریکا، آلمان، روسیه و ژاپن در این خصوص کمک گرفت.

چیت چیان با اشاره به نشستی که به همین منظور در اروپا برگزار شد، خاطرنشان کرد: در این نشست به جمع بندی بزرگی رسیدیم که حاصل آن تصویب 27 راهکار مهم برای احیای دریاچه بود.
وزیر نیرو از انتقال آب از سد کانی سیب به عنوان یکی از طرح های برجسته برای نجات دریاچه ارومیه یاد کرد و با بیان اینکه یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب مسأله آب در کشور است، ادامه داد: رئیس جمهور در نامه ای به مقام معظم رهبری شرح مبسوطی در خصوص پروژه های آبی با موضوع کم آبی، به منظور تخصیص اعتبار لازم ارسال کرد که ماحصل آن اعتباری 10 میلیارد دلاری بود که از صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح در اختیار دولت قرار گرفت.

دریاچه ارومیه که تا نیمه های دهه 70 پرآب بود و حتی برای وارد نشدن آب به جاده ها حاشیه ای از دژ خاکی جلوی آن نصب شده بود، از آن زمان با کاهش میزان بارش و افزایش مصرف آب بخصوص در بخش کشاورزی روبرو و روز به روز از میزان آب آن کاسته شد، به طوری که اکنون فقط یک شانزدهم سطح حداکثری و یک هفتم سطح تراز آبی اکولوژیک آب در این دریاچه باقی مانده است.

اجرایی کردن راهکارها برای احیای این دریاچه با شروع به کار دولت یازدهم به عنوان یکی از نخستین طرح های تصویبی مطرح و با مسئولیت معاون اول رئیس جمهوری ستادی برای احیای آن تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد.

با اجرای راهکارهای 26 گانه قرار است در سال آبی 1403 تراز آبی دریاچه ارومیه به سطح اکولوژیک برسد.

تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه 1274.1 متر و تراز فعلی آب دریاچه حدود 1270.64 متر از سطح آب های آزاد است.

شایان ذکر است؛ یکی از برنامه های احیای دریاچه ارومیه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه است و این سد آخرین نقطه ای است که می شود به صورت ثقلی و در کانال های روباز، آب را به دریاچه ارومیه انتقال داد؛ چرا که بقیه پروژه ها به علت ارتفاع سطح نیاز به پمپاژ آب چند صد متری دارند و یک هزینه دائمی بهره برداری را نیز در بر می گیرند.

در این طرح از حوضه مجاور رودخانه 'بادین آباد' که 300 میلیون مترمکعب آب با یک کانال انحرافی 5.9 کیلومتری به پشت سد کانی سیب منتقل می شود.

مجموع این آب ها با رهاسازی نیاز زیست محیطی که در آن محدوده وجود دارد، حدود 650 میلیون مترمکعب آب از پشت مخزن سد کانی سیب را به حوضه دریاچه ارومیه منتقل می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین