کد خبر: ۳۲۳۶۷۳
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲

معمای تویوتاهای داعش

مسؤولان آمریکایی از شرکت خودروسازی تویوتا خواسته اند به آن ها کمک کند تا متوجه شوند که چگونه گروه داعش به تعداد زیادی از خودروهای تویوتا دست یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :
شبکه "ای.بی.سی" آمریکا به نقل از منابع دولتی گزارش داد، واشنگتن با نگرانی شاهد افزایش تعداد خودروهای تویوتا است که در اختیار گروه داعش قرار می گیرد و این مساله در فیلم های ویدئویی تبلیغاتی که داعش پخش می کند، مشخص است.

تویوتا که دومین تولید کننده بزرگ خودرو در سطح جهان است، اعلام کرده است که درباره علت این پدیده اطلاعی ندارد؛ اما از تحقیقی که بخش مبارزه با حمایت مالی از تروریسم دروزارت خزانه داری آمریکا انجام می دهد، حمایت می کند.

شرکت تویوتا خاطرنشان کرده است که اطلاعاتی را درباره سلسله مراحل وارد کردن خودرو به خاورمیانه و تدابیر امنیتی برای جلوگیری از افتادن خودروها به دست عناصر خطرناک برای استفاده ازآن در فعالیت های نظامی یا تروریستی، دراختیار وزارت خزانه داری آمریکا قرار داده است.

اما این شرکت اصرار دارد که از بررسی وضعیت خودروهایی که سرقت شده اند یا دوباره توسط واسطه هایی که با این شرکت ارتباطی ندارند، به فروش رفته اند، ناتوان است.

شرکت تویوتا همچنین اعلام کرده است بسیاری از خودروهایی که در فیلم های داعش وجود دارد ، مدل جدید نیستند.

"مارك ولاس" سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل و کارشناس مبارزه با تروریسم به شبکه ای.بی.سی گفته است که متاسفانه، استفاده داعش از خودروهای مدل "تويوتا لندكروز" و"تويوتا هايلوكس" در فعالیت های تروریستی و فعالیت های دیگر باعث شده است که اینگونه به نظر بیاید این خودروها، مارک داعش را دارند.

وی ادامه داد: در همه فیلم هایی که داعش پخش می کند، کاروانی از خودروهای "تويوتا" دیده می شود و این مساله موجب نگرانی بسیار ما شده است.

از چند سال پیش ، سوال های زیادی درباره استفاده داعش از خودروهای تویوتا مطرح شده است.

گزارش های رسانه ای درسال 2014 حاکی از آن بود که وزارت امور خارجه آمریکا ، 43 خودروی تویوتا را دراختیار مخالفان سوری قرار داده است.

گزارش دیگری که در روزنامه استرالیایی منتشر شد، حاکی از آن بود که بیش از 800 خودروی " تويوتا" در سال های 2014 و2015 در شهر سیدنی ناپدید شد ، و کارشناسان مبارزه با تروریسم بعید ندانستند که این خودروها به مناطق تحت اشغال داعش فرستاده شده باشد.

اما طبق اطلاعاتی که شرکت تویوتا ارائه کرده است، فروش خودروهای مدل "لاندكروزر" و"هيلوكس" درعراق از 6 هزار خودرو در سال 2011 به 18 هزار خودرو در سال 2013 افزایش یافت.

اما میزان فروش آن در سال 2014 به 13 هزار دستگاه کاهش یافت.

این شبکه به نقل از " سعد معن " سخنگوی وزارت کشور عراق گزارش داد بغداد مظنون است که دلالان فروش خودرو درخارج از عراق برای قاچاق خودروهای تویوتا به خارج از اراضی این کشور تلاش می کنند.

وی تأکید کرد که دولت عراق از کنترل مرزهای خود با سوریه ناتوان است.

سخنگوی شرکت تویوتا که مسؤولان فروش خودروهای این شرکت در سوریه است، گفت که از سال 2011 فروش خود را در سوریه متوقف کرده است.

اما ولاس کارشناس گفته است که سازمانی وابسته به او به نام " طرح مبارزه با تروریسم " امسال به طور مستقیم با شرکت تویوتا تماس گرفت و از او خواست برای نظارت بر خودروهایی که به دست تروریست های می افتد، نظارت کند.

وی اظهار داشت هر خودرو دارای پلاک مخصوص به خود است و همین مساله ، تحرکات خودروها را تسهیل می کند.

به گزارش العالم، مسؤولان وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده اند که حق ندارند اظهارات علنی درباره تماس های میان این وزارت خانه و شرکت های خصوصی داشته باشند. اما آن ها درپاسخ به سوالی درباره همکاری با تویوتا گفته اند که با شرکای خارجی و طرف های ذینفع به طور جدی درخصوص موضوع افزایش خودروهای تویوتای داعش بررسی و تحقیق می کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین