کد خبر: ۳۲۳۷۳۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

یک میلیون و۶۰۰ هزار اسلحه غیرمجاز در دست ایرانی‌ها

حیات‌وحش ایران، با نبردی نابرابر دست و پنجه نرم می‌کند. بیش از ٢‌میلیون اسلحه مجاز و غیرمجاز در دست شکارچیان ایرانی است و به واسطه وجود میلیون‌ها اسلحه در دست شکارچیان ایرانی، حیات‌وحش کشور به‌خصوص گونه‌هایی که رو به انقراض گذاشته‌اند و تعدادشان به شماره افتاده، به نبردی نابرابر دعوت شده‌اند. نبرد پوست و گوشت با باروت و ساچمه.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه شهروند نوشت: فرهاد دبیری، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، دیروز در نخستین نشست خبری خود، درباره وضع شکار و افزایش حیات‌وحش کشور این خبر را داد، «درحال حاضر حدود یک‌میلیون و ٦٠٠‌هزار قبضه اسلحه غیرمجاز در میان مردم داریم و نزدیک به همین میزان هم اسلحه مجاز در دست مردم است. درواقع بالای ٢‌میلیون اسلحه در دست مردم وجود دارد و اگر حتی ١٠‌درصد آنها نیز به شکار بپردازند، نمی‌توانیم اطمینان داشته باشیم که جمعیت حیات‌وحش ما افزایش پیدا کرده باشد.» او ادامه داد: «البته در مناطق حفاظت شده تعداد حیات‌وحش ثابت بوده یا افزایش داشته است، اما در مناطق آزاد‌ براساس آمارهای محلی و برآوردها نمی‌توانیم چنین تصوری داشته باشیم.»

او با اشاره به کاهش جمعیت حیات‌وحش کشور، یادآوری کرد که «برخی از برنامه‌های توسعه‌ای، تخریب زیستگاه‌ها و شکارهای غیرمجاز در جمعیت حیات‌وحش کشور تاثیر گذاشته است، بنابراین برنامه‌ای برای سرشماری سراسری حیات‌وحش کشور به منظور سنجش جمعیت حیات‌وحش کل کشور آغاز کرده‌ایم.»

دبیری از اجرای طرح سرشماری سراسری جمعیت حیات‌وحش در کشور خبر داد و گفت: «این طرح به منظور دستیابی به آمار دقیق جمعیت وحوش در کشور اجرا شده است که برای اجرای آن از سازمان‌های مردم‌نهاد، محیط‌بانان، برخی شکارچیان مورد اعتماد و سایر دستگاه‌ها استفاده خواهد شد تا شرایط لازم برای اجرای دقیق و کامل این طرح در کشور فراهم شود.»

او تاکید کرد: «بخشنامه مربوط به این موضوع ٣١ شهریورماه ‌سال‌جاری به تمام ادارات کل سازمان حفاظت محیط‌ زیست ارسال شده تا بتوانیم به آمارهای نسبتا دقیقی در این زمینه دست یابیم. سرشماری سراسری درحالی صورت می‌گیرد که طی سالیان گذشته هر یک از ادارات حفاظت محیط‌زیست استانی به صورت محدودی اقدام به آماربرداری از حیات‌وحش خود می‌کرد و تا کنون اقدامی برای سرشماری سراسری حیات‌وحش کشور انجام نشده است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین