کد خبر: ۳۲۳۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶

کریستین ساینس‌مانیتور: مسکو چشم‌انداز تحولات سوریه را تغییر داد

شورشیان مخالف دولت سوریه می گویند، هدف اصلی روسیه از حمله به سوریه حمایت از بشار اسد است و این موضوع می تواند چشم انداز جنگ داخلی سوریه را تغییر دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
کریستین ساینس مانیتور نوشت: پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در مقاله ای درباره تاثیر دخالت مستقیم روسیه در تحولات سوریه به قلم اسکات پترسون نوشت: روسیه روز چهارشنبه حملات خود را علیه شورشیان ضد دولتی در سوریه تشدید کرد و در این حملات بیست و شش موشک کروز از ناوهایش در دریای خرز با فاصله تقریبا نهصد مایلی به سمت سوریه شلیک کرد. حمله دریایی روسیه بخشی از تلاش های این کشور برای تغییر جبهه های نبرد به نفع رئیس جمهور اسد است.

آمریکا و دولت های غربی به شدت به حملات هوایی و دریایی هفته گذشته روسیه که شورشیان میانه رو در غرب سوریه را هدف قرار داده است- آمریکا از بسیاری از آنها حمایت می کند- انتقاد کرده اند. روسیه در این حملات به ندرت به مواضع نیروهای دولت اسلامی( گروه تکفیری صهیونیستی داعش) و دیگر گروه های جهادی حمله کرده است.

این هدف روسیه (حمایت از رژیم سوریه در برابر مخالفان) در حمله هفته گذشته به شهر کفر نبل- شهری در شمال استان ادلب پایگاه اصلی ارتش آزاد سوریه که از حمایت آمریکا برخوردار است- کاملا مشهود بود. روز چهارشنبه پنج موشک به محدوده یک بیمارستان که جنگجویان زخمی را درمان می کرد، شلیک شد. این بیمارستان از مواضع نیروهای داعش بسیار دور است.

به نوشته این روزنامه، بیش از چهار سال است که روسیه در جنگ داخلی سوریه مداخله مستقیم دارد که گفته می شود به کشته شدن در حدود دویست و پنجاه هزار نفر و آواره شدن میلیون ها سوری منجر شده است. دست کم روسیه تلاشهای قدرت منطقه ای ایران را که سالها است از رژیم اسد با کمک گروه شبه نظامی حزب الله حمایت های مالی و نظامی داشته، تقویت کرده است. در حل حاضر نیروهای حزب الله در کنار نیروهای دولتی در سوریه با شورشیان در حال جنگند.

در حالی که مقامات آمریکایی از تلاش های هماهنگ با روسیه برای شکست دادن نیروهای داعش که اکنون یکی از مهمترین نگرانی های غرب است، سخن گفته اند، اما اهداف انتخاب شده مسکو در سوریه با واشنگتن یکسان نیست. و در حالی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از مداخله روسیه در جنگ داخلی سوریه به عنوان اشتباهی که نشان دهنده ضعف مسکو است، انتقاد می کند، برخی شورشیان هشدار داده اند این تلاش روسیه می تواند به نتیجه برسد.

به گزارش واحدمرکزی خبر، روسیه همچنین برخی مواضع داعش را هدف قرار داده و ادعا کرده است در روزهای اخیر انبارهای مهمات و چهار مرکز فرماندهی داعش را نابود کرده است. اما مسکو می گوید نبردش علیه تروریست ها فراتر از جهادگران است و همه گروه های شورشی را نیز شامل می شود. آمریکا، ترکیه، قطر، عربستان سعودی و اردن با هدف سرنگون کردن اسد، بسیاری از این گروه ها را از لحاظ مالی و نظامی حمایت می کنند.

دامنه حملات روسها همچنین مناطقی را که اسد به تازگی از دست داده است را نیز شامل می شود. حملات هوایی و موشکی روسها در شرایطی آغاز شده است که در روزهای اخیرگزارش هایی درباره شکست های نیروهای دولتی سوریه - که از مشاوره صدها مشاور نظامی ایرانی و کمک هزاران مبارز حزب الله نیز برخوردارند- به گوش می رسد.

هواپیماهای باری روسیه بدون توقف به سوریه پرواز می کنند و پهپادهای روسی پیوسته بر فراز حلب و پایگاه های شورشیان در حومه شهر، اهدافی را شکار می کنند. در حال حاضر شورشیان میانه رو از اطلاعات دقیق روسها درباره سلاح ها و انبارهای سلاح و مراکز ارتباطی شان شوکه شده اند. 
مقامات آمریکایی می گویند روسیه جناح هایی که سازمان سیا( سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) آنها را آموزش و تجهیز کرده اند را نیز هدف قرار داده است.

واکنش ضعیف آمریکا به حملات نظامی روسیه در سوریه، بسیاری از سوری ها را متقاعد کرده است که آمریکا به طور پنهانی به مسکو چراغ سبز نشان داده است و این که واشنگتن اکنون معتقد است اسد باید در راه حل سیاسی نقش داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین