کد خبر: ۳۲۳۸۴۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳

پرتاب گاز اشک‌آور در پارلمان کوزوو و بیهوش شدن 2 نماینده

نمایندگان حزب مخالف دولت کوزوو روز پنجشنبه در مخالفت با تصویب پیش نویس 4 لایحه از جمله تشکیل جامعه شهرداری های صرب نشین در کوزوو در پارلمان گاز اشک‌آور پرتاب کردند که موجب بیهوش شدن دو نماینده شد.
آفتاب‌‌نیوز :
«عیسی مصطفی عصمت بچیری» رییس گروه نمایندگان در پارلمان کوزوو از ائتلاف حاکم در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه نمایندگان احزاب مخالف دولت گاز اشک آور را در سالن پارلمان پرتاب کردند این اقدام را غیر دمکراتیک توصیف کرد. 

نمایندگان احزاب مخالف دولت کوزوو از شروع کار مجلس با ایستادن در جلوی میز رییس مجلس و ممانعت مخاطبین برای سخن گفتن قصد داشتند که از ادامه کار مجلس جلوگیری کنند. 

همچنین نمایندگان مخالفین هنگامیکه «کادری وسلی» رییس مجلس تلاش کرد که به سئوال خبرنگاران حاضر در مجلس پاسخ بدهد با سوت کشیدن مانع گفت و گوی رییس مجلس با خبرنگاران شدند. 

بنا به این گزارش، «آلبین کورتی» رهبر سابق و نماینده کنونی جنبش خودگردانی در مجلس گاز اشک آور را در مجلس پرتاب کرد که موجب بیهوش شدن دو نفر از نمایندگان حاضر در مجلس شد که به بیمارستان منتقل شدند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی بالکان، دفتر اتحادیه اروپا و نماینده ویژه این اتحادیه در کوزوو، سازمان امنیت و همکاری اروپا، آمریکا و انگلیس این اقدام را محکوم کردند. 

احزب مخالف دولت کوزوو با تصویب پیش نویس لایحه تشکیل جامعه شهرداری های صرب ها در شمال کوزوو که در مذاکرات هیات های صربستان و کوزوو برای عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا با وساطت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق حاصل شد به شدت مخالف هستند. 

هیات های مذاکره کننده بلگراد و پریشتینا در مراحل عادی سازی روابط با وساطت فدریکا موگرینی مسوول سیاست اتحادیه اروپا در سوم شهریور امسال در بروکسل 4 توافقنامه از جمله تشکیل جامعه شهرداری های صرب نشین در کوزوو توافق کردند. 

صربستان در رابطه با حل و فصل مساله کوزوو از اکتبر سال 2012 با وساطت «کاترین اشتون» مسوول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکراتی را در سطح نخست وزیری با کوزوو شروع کرد و حاصل این مذاکرات امضای توافق نامه 15 ماده ای برای عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا است. 

تاکنون این مذاکرات در 27 نوبت به منظور عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا در بروکسل برگزار شده است. 

کوزوو بر اساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل در ژوئن سال 1999 میلادی تحت قیمومیت هیات غیر نظامی سازمان ملل قرار دارد و نیروهای ناتو موسوم به کی فور برای تامین امنیت در کوزوو مستقر شده اند. 

پارلمان کوزوو در فوریه سال 2008 بطور یک جانبه استقلال این منطقه از صربستان را اعلام کرد. 

بلگراد با ادعای این که کوزوو استان جنوبی صربستان است، اعلام یک جانبه استقلال آن را قبول ندارد و خواهان باطل کردن سند استقلال کوزوو از راه های دیپلماتیک و صلح آمیز است. 

مقامات بلندپایه صربستان بارها تاکید کرده اند که حکومت بلگراد هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد و دولت صربستان همیشه در کنار صرب های کوزوو قرار دارد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین