کد خبر: ۳۲۳۹۹۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳

«کوی نشاط» رادیو هم تعطیل شد

کارگردان برنامه «کوی نشاط» که هر پنجشنبه ساعت ۹ صبح از رادیو ایران پخش می شد، اعلام کرد که این برنامه دیگر روی آنتن نمی‌رود.
آفتاب‌‌نیوز :
 مهر نوشت: محمود صابری کارگردان برنامه «کوی نشاط» درباره این برنامه که پنجشنبه آخرین قسمت آن از رادیو ایران پخش شد، گفت: برنامه «کوی نشاط» چهار سال است از آنتن رادیو ایران پخش می شود و هر سال در ایام محرم و صفر پخش برنامه متوقف می شد اما امسال خواستیم زودتر این برنامه را قطع کنیم و دیگر بعد از محرم و صفر هم «کوی نشاط» پخش نمی شود.

وی ادامه داد: برنامه «کوی نشاط» زمانی باید پایان می یافت همانطور که برنامه «جمعه ایرانی» به اتمام رسید. به هر حال هر کاری پایانی دارد.

این کارگردان رادیویی درباره دلیل پایان یافتن برنامه «کوی نشاط» و اینکه آیا حرف جدیدی نداشتند؟ توضیح داد: مساله این نبود که ما حرفی برای گفتن نداشته باشیم بلکه «کوی نشاط» به برندی برای رادیو ایران تبدیل شده بود و مردم از آن رضایت داشتند، اما با خواسته هایی که شبکه در تغییرات جدید مطرح می کرد به این نتیجه رسیدیم که برنامه باید متوقف شود.

ابتدای کار فکر نمی‌کردیم انقدر مخاطب داشته باشیم

وی با اشاره به تاریخچه برنامه «کوی نشاط» عنوان کرد: برنامه «کوی نشاط» از فروردین سال ۹۱ شروع شد  و هر چه جلوتر آمد بیشتر رشد کرد و مخاطبان بیشتری پیدا کرد. اوایل پخش ما فکر می کردیم چون این برنامه روزهای پنجشنبه روی آنتن می رود و پنجشنبه ها فضای کشور نیمه تعطیل است ممکن است مخاطب نداشته باشد ولی به زودی استقبال فراوانی از برنامه صورت گرفت. ما از پیامک هایی که به دستمان می رسید و از تماس هایی که با برنامه برقرار می شد به استقبال مخاطبان پی بردیم. حتی نگرانی هایی در مورد به کار بردن لهجه در این برنامه داشتیم که مبادا به کسی برخورد اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه بعضی از قومیت ها مثل مردم سیستان و بلوچستان با ما تماس می گرفتند و تقاضا می کردند که از گویش آنها نیز در برنامه استفاده شود.

صابری با بیان اینکه خود تیم سازنده «کوی نشاط» خواسته است که این برنامه متوقف شود، گفت: زمانیکه ما احساس کردیم قرار است این برنامه تعطیل شود آن را قطع کردیم چون پیشنهاد های غیر منطقی از طرف رادیو برای انجام بعضی از تغییرات صورت گرفت. البته این طبیعی است که وقتی مدیریت در جایی تغییر می کند اصلاحات و تحولاتی را با خود به همراه دارد اما بحث این است که افراد به آرایشگاه می روند تا موهایشان را اصلاح کنند نه این که گردنشان را بزنند. اتفاقات و تغییراتی که قرار بود در برنامه ما رخ دهد خیلی زیاد بود و من دلیلی نمی دیدم که این تغییرات در برنامه اتفاق بیفتد. معمولا با تغییر مدیریت تاکتیک ها دستخوش تغییر می شوند ولی من گمان می کنم این بار استراتژی در رسانه در حال تغییر است.

وی اضافه کرد: ما در تیم «کوی نشاط» شورای طنز داشتیم که نظر مخاطبان را رصد می کردیم و خودمان هم برنامه را گوش می دادیم و هر از گاهی اصلاحاتی در برنامه ترتیب می دادیم. به طور مثال در این شورا به این نتیجه رسیدیم که بعضی از آیتم های طنز برنامه «کوی نشاط» باید کوتاه تر شود تا اگر کسی در تاکسی است بتواند یک آیتم را به طور کامل بشنود و اتفاقا این مطلبی بود که از طرف گروه ورزش و تفریحات رادیو ایران به ما گفته شد و به نظر خود ما هم منطقی بود اما غیر از این، موارد دیگری هم خواسته شد که ما احساس کردیم ساختار این برنامه مورد هدف قرار گرفته است.

«کوی نشاط» از مولفه های یک برنامه رسانه ای موفق برخوردار بود

کارگردان برنامه «کوی نشاط» با اشاره به مولفه های یک برنامه موفق در رسانه عنوان کرد: از جمله مولفه های یک برنامه رسانه ای موفق این است که اولا از خطوط قرمز رسانه عبور نکند. «کوی نشاط» هم همیشه این مساله را رعایت می کرد و از آنجایی که پخش زنده نداشت، نمی توانست این مسایل را در نظر نداشته باشد چرا که نظارت شبکه می توانست مانع پخش برنامه شود. دومین مولفه این است که برنامه با استقبال مخاطبان همراه باشد و «کوی نشاط» در این مدت رضایت مخاطبان را جلب کرده بود. به نحوی که ما از ایرانیان سراسر جهان پیام تشکر داشتیم. همچنین مولفه دیگر، ساختار و بعد فنی برنامه است که در این مورد هم با توجه به موفقیت ها و جوایز متعددی که برنامه «کوی نشاط» در جشنواره های مختلف از جمله جشنواره بین المللی برنامه های رادیویی، جشنواره سراسری نمایش های رادیویی، جشنواره طنز زیر چتر لبخند و... کسب کرده بود، می توان کیفیت این کار را سنجید. این برنامه در هر جشنواره ای که حضور یافته بود جوایزی بدست آورده بود و منتقدان و هنرمندان نظر خوبی نسبت به آن داشتند.

صابری با اشاره به تیم برنامه «کوی نشاط» عنوان کرد: «کوی نشاط» ترکیبی از پیشکسوت ها و هنرمندان حرفه ای از جمله تورج نصر، قربان نجفی، ناهید امیریان، مهدی صباغی، کریم بیانی و اردشیر منظم، همچنین فارغ التحصیلان و تحصیلکرده های هنرهای نمایشی بود. خود من کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر دارم و در عرصه طنز، کتاب نوشته ام. گذشته از هنرمندان پیشکسوت، تقریبا تمام بازیگران جوان تر ما فارغ التحصیل هنرهای نمایشی بودند. مهران نائل، گیلدا حمیدی، مهدی امین لاری، مهدی فریضه، مهدی شاهپیری و حتی خود آقای امیر عباس اشرف به عنوان تهیه کننده برنامه، همگی کارشناسی ارشد هنرهای نمایشی دارند و فکر می کنم یک گروه برنامه ساز که به لحاظ کیفیت در این حد باشد کم پیدا می شود. با توجه به تمام این ویژگی ها، به لحاظ منطقی این برنامه نباید مورد هجمه واقع می شد.

وی با اشاره به خواسته های مدیر گروه ورزش و تفریحات رادیو ایران از برنامه اظهار کرد: من از خواسته هایی که برای تغییر برنامه عنوان می شد تعجب می کردم و حتی با خود فکر می کردم هدف رادیو چیست و یا چه سیاست هایی قرار است حاکم باشد.

به ما گفتند «کوی نشاط» را فراموش کنید

این برنامه ساز رادیویی ادامه داد: زمانی که «جمعه ایرانی» تعطیل شد من حدس می زدم که این برنامه هم تعطیل شود البته خود من شخصا انتقادهایی به «جمعه ایرانی» داشتم اما فکر می کنم هر برنامه ای می تواند باز هم با اعمال تغییرات جزئی روی آنتن برود و نباید اجازه داد که یک برنامه چند ساله تعطیل شود. من معتقدم تغییراتی که از خود ما خواسته شد تنها بهانه بود. به طور مثال به ما گفتند که نباید برنامه بیشتر از ۴۰ درصد نمایش داشته باشد که اتفاقا همین گونه هم بود و ما بیشتر از ۴۰ درصد نمایش نداشتیم. این خواسته ها به تدریج به گونه ای شد که به ما گفتند «کوی نشاط» را فراموش کنید و طرح دیگری را از ما خواستند یا حتی به ما گفتند عوامل برنامه باید تغییر کنند اما این خط قرمز ما بود چون ما بهترین ها را انتخاب کرده بودیم و به لحاظ اخلاقی و حرفه ای درست نبود کسانی را که ۴ سال با یک برنامه و با حداقل ها کار کرده اند از کار حذف کنیم. در نهایت  چیزی که به ما اعلام شد این بود که تیم نویسندگی، بازیگری، موسیقی و در نهایت ساختار این برنامه ضعیف است و از ما خواستند که کل تیم را عوض کنیم.

کارگردان «کوی نشاط» اظهار کرد: عوامل برنامه «کوی نشاط» حدود ۴۰ نفر بودند و تنها صمیمیت بود که این افراد را دور هم نگه می داشت. این گروه در طی این ۴ سال مثل یک خانواده بودند و زمانی که اعلام شد برنامه قرار است تعطیل شود بعضی از آنها اشک می ریختند. این برنامه برای عوامل دستمزد مالی چندانی نداشت و بچه ها به خاطر صمیمیت و علاقه ای که به مردم داشتند به برنامه می آمدند.

حذف «جمعه ایرانی» یک فاجعه بود

صابری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: حذف برنامه «کوی نشاط» از رادیو اگرچه غم انگیز است اما فاجعه نیست چون بیشتر از چند سال سابقه نداشت ولی حذف برنامه «جمعه ایرانی» با سابقه چند ده ساله، برای رادیو ایران یک فاجعه بود چون مردم سال ها جمعه ها صبح بیدار می شدند و با هنرمندان این برنامه خاطره داشتند. بنابراین حذف «جمعه ایرانی» که ادامه برنامه های قبلی صبح های جمعه بود و مردم مدتی هم آن را با نام «صبح جمعه با شما» می شناختند از رادیو ایران مثل حذف عید نوروز از فرهنگ ایرانی بود و جایگزین کردن برنامه ای دیگر نمی تواند جای آن  را پر کند.

وی با اشاره به عوامل برنامه «کوی نشاط» که از تحصیلات آکادمیک مرتبط برخوردار بودند، متذکر شد: ما هزینه های بسیاری می کنیم تا فرزندانمان تحصیل کنند و بعد از اینکه تخصص های لازم را گرفتند، به نحوی با آنها برخورد می کنیم که به خارج از کشور کوچ کنند، بعد فریاد فرار نخبه ها سر می دهیم، اما ما هنرمندان و متخصصانی را که آموزش دیده بودند به برنامه آوردیم و حالا سلیقه ای  وجود دارد که معتقد است این برنامه و این هنرمندان ضعیف هستند و باید تیم برنامه عوض شود. در حالیکه این وظیفه و تشخیص کارگردان است که بداند چه کسی از چه توانمندی هایی برخوردار است و آیا بازیگری استعداد لازم را دارد یا خیر؟ دوستان بد نیست پاسخ دهند کدامیک از هنرمندان «کوی نشاط»  ضعیف بودند؟ آقای تورج نصر، قربان نجفی، اردشیر منظم، آسیه گرجی یا...؟

صابری در پایان گفت: رادیو ابتدا خواست من از این تیم بروم و حاضر بودم با اینکه طرح کار از من بود برنامه را ترک کنم تا «کوی نشاط» باقی بماند اما مدتی بعد خواستند عوامل تغییر کنند و همه اینها نشان می داد که این تغییرات و تحولات تنها بهانه ای بیش نیست و هدف اصلی تعطیل کردن برنامه است. با این حال ما امیدواریم برنامه ای بهتر از «کوی نشاط» جایگزین شود تا مردم جای خالی این برنامه را احساس نکنند. مردمی که از گوشه و کنار روستاها و شهرهای ایران و سایر کشورها با ما تماس می گرفتند و از علایق خود نسبت به برنامه می گفتند و من همین جا از همه شنوندگان برنامه که این چند سال با ما همراه بودند تشکر می کنم. آنچه مسلم است، برنامه ای به نام «کوی نشاط» با آن ساختار و به این نام تمام شد و دیگر پخش نخواهد شد و اگر برنامه ای جایگزین شود، برنامه دیگری خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین