کد خبر: ۳۲۴۰۵۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶

ناصری: نمایندگان پر هیاهو، از رای‌گیری گریزانند

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: هر روز تاخیر در اجرای برجام میلیاردها دلار سود عاید کشورهایی می کند که به خاطر عملکرد آنها در منطقه، شهید می دهیم.
آفتاب‌‌نیوز :
 سیروس ناصری روز شنبه در نشست خبری در «کافه خبر» افزود: روزی ١٠٠ تا ١٥٠ میلیون دلار هزینه تاخیر در اجرای برجام است که با احتساب ٢٢ روز تاخیر تا الان ٢٠٠٠ تا ٢٥٠٠ میلیون دلار می شود.

ناصری گفت: به نظر من همین مجلس هم که مخالفان تند در آن جایگاه محکمی دارند، رایی بر رد برجام نخواهد داشت.نمایندگانی که پر سر و صدا هستند از رأی گریزانند چون ثبت می شود و باید آثار عدم اجرای برجام را بپذیرند.

وی در مورد تعداد زیاد پیشنهاد های مخالفان برجام و امکان تغییر اساسی متن در نتیجه آن نیز گفت: وقتی موضوعی دو قطبی می شود، اگر مخالفان روی کلیات رایی نداشته باشند، در جزییات هم همین خواهد شد.

مبنا را سبک گرفته اند

عضو سابق تیم مذاکره کننده گزارش کمیسیون برجام را کاملا یکسویه ارزیابی کرد و افزود: نهایتش این بود که نمایندگان در دفاع از برجام گفتند انتخاب بین بد و بدتر است. یعنی روحانی و ظریف کاری کرده اند که ما چاره ای جز تصویب آن نداریم.

ناصری گفت: کمیسیون ویژه ادعا کرده که این گزارش جامع و بی طرف است اما مهمترین اشکالش این است که به هیچ وجه بی طرف نیست. کاملا یکسونگر است و هدفش این بوده نشان دهد آنچه توسط مسئولان گذشته انجام شده کاملا درست بوه و آنچه روحانی و ظریف و تیمش کرده اند گرچه در مجموع مثبت بوده اما آسیب ها و خطراتی جدی برایکشور دارد.

وی به ایراد های گزارش کمیسیون ویژه برجام پرداخت و افزود: نظر قطعی کارشناسان کمیسیون ویژه این است که قطعنامه های گذشته علیه ایران تحت فصل هفت نبوده است. این بی پایه ترین و بی محتواترین و غلط ترین ارزیابی است که از این چند قطعنامه می شود ، کرد.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایراد دوم را بی توجهی نسبت به صادرات نفت عنوان کرد و گفت: نوشته اند ایران در شرایط تحریم برای صادرات نفت مشکل عمده ای نداشته و 1.1 میلیون بشکه به طور متوسط و گاهی تا 1.6 میلیون بشکه نفت صادر می کرده است. البته منظور کمیسیون ویژه مجموعه فروش نفت و میعانات گازی است.

ناصری اظهار داشت: شاید از لحاظ اماری این حرف درست باشد اما اصل فروش نفت در این مدت منجر به رسوب نفت در کشورهای دیگر شده که مشکل اصلی است و کمیسیون ویژه به آن نپرداخته است.

وی در این باره که به چه دلیل کمیسیون ویژه چنین نتیجه ای گرفته ، گفت: می خواهد بگوید مشکل خاصی نداشتیم. این گزارش کاملا سیاسی است و روشنی می توان نقطه شروع آن را دید.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای افزود:این گزارش اصلا مطرح نمی کند که الان درچه وضعیتی هستیم. نکته هایی در مورد آینده می گوید و امکان بازگشت به شورای امنیت را مخاطره جدی و مبنای خطر جدی امنیتی برای کشور تلقی می کند. یعنی ما در مهلکه امنیتی و عمیق ترین نقطه امکان پذیر بابت مقابله شورای امنیت هستیم.

ناصری گفت: یا در مورد پرتکل الحاقی و توافقاتی که شده شدیدا ابراز نگرانی می کند که می تواند راه ورود اطلاعاتی بیگانگان به بخش دفعی را باز کند. اما نمی گوید ما الان بر اساس موضوع فعلی کشور که موضع مجلس است تحت ماده 18 پادمان هستیم که آن ها می توانند ما را تحت بازرسی ویژه قرار دهند.

به گزارش ایرنا، عضو سابق تیم مذاکره کننده اظهار داشت: در این گزارش مبنا را کاملا سبک گرفته اند. تعریف صحیحی از وضعیت فعلی ندارد و فقط مقصد را نقد کرده اند. مسلم است وقتی نقطه شروع سست باشد و با ارزیابی غلط ، حتما نتیجه نهایی درست نخواهد بود.

 خط قرمز تیم روحانی

ناصری یکی از خط قرمز های تیم مذاکره کننده دکتر روحانی در سالهای گذشته را ارجاع موضوع هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرد و گفت: بنا بر این بود نگذاریم نظام موشکی ما که رکن اصلی دفاعی ما است وارد موضوع شورای امنیت شود.

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان هم آمریکایی ها دائم بحث هسته ای را به موشک وصل می کردند. موضوع موشک در شورای حکام و آژانس هیچ موضوعیتی ندارد. تنها جایی که می توانست مطرح شود شورای امنیت و تنها راه آن وانمود کردن موضوع هسته ای ایران به عنوان تهدید بین المللی بود که گزارش کمیسیون ویژه منکر آن شده است.

عضو سابق تیم مذاکره کننده ایران گفت: به دلیل شش سال فاجعه آمیز در شرایطی قرار گرفته ایم که مجموعه سیستم موشکی ایران به عنوان تهدید بین المللی به شورای امنیت رفته و در شش قطعنامه کلیه کشورها متعهد و مکلف شدند با توسعه نظام موشکی ما به طرق مختلف مقابله کنند.

ناصری افزود: این وضعیت ما بود . الان حداقل به وضعیت بهتری رسیده ایم.

هزینه‌های تاخیر اجرای برجام برای مردم

وی در بخش دیگری از این نشست به ارزیابی گزارش کمیسیون ویژه در بخش نفت پرداخت و گفت: طبق همین روند فروش نفت به طور متوسط بیش از 20 میلیارد دلار پول ایران در چین، بیش از 6میلیارد دلار در هند انباشته شده و مبالغ انباشته شده در کره جنوبی و ژاپن قدری متفاوت است. رقمی هم که هیچ وقت اظهار نمی شود در مورد امارات است که حدود 5 میلیارد دلار است.

ناصری گفت بهتر بود مجلس به این بخش به عنوان خسارت امنیتی می پرداخت و نسبت به ادامه آن هشدار می داد. میعانات به طور مستمر صادر می شود و امارات یا پول آن را نمی دهد و یا خرد خرد می پردازد. ترکیه هم می گوید محصولات خودم را بخرید در غیر این صورت هزینه آن هشت تا 12 درصد می شود.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: ده درصد این مبلغ سالانه می شود 600 تا 700 میلیون دلار که به جیب بانک وابسته به حزب حاکم می رود. حزب حاکم هم به طور علنی مخالفان ما را در منطقه تامین مالی می کند. پولی که نزد یک بانک در ترکیه داریم عملا به دست مخالفانی می رود که ما با آنها مبارزه می کنیم. خوب بود مجلس نسبت به این موضوع فریاد می زد.

وی احتمال کشته شدن فرزند حاکم دبی در یمن را مطرح کرد و گفت: موضوع دولت امارات و امیرنشین ها در مورد یمن کاملا روشن است. پول ما در امارات صرف کشتن حوثی ها می شود . از این فاجعه بالاتر؟

ناصری گفت: خروج پول از ژاپن هم که پول بدون تفاهم امکان پذیر نیست. از کره جنوبی صرفا باید صرف خرید محصولات خودشان بشود وگرنه 10 تا 15درصد هزینه دارد. نرخ امروز چین هم 8 درصد چند ماه پیش 12 درصد بوده است . هزینه ترکیه 10 تا 12 درصد و هند هم 12 تا 15 درصد است.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: در یونان که امروز ورشکست شده حدود یک میلیارد دلار داریم که معلوم نیست بازگردد یا نه. پول ما در ایتالیا و شرکت شل و سریلانکا هم برگشت پذیر نیست. یعنی پول ما در این کشورها قفل است و در سایر کشورها هم خرج کردن آن هزینه دارد.

وی اظهار داشت: ما حدود 6 تا هفت میلیارد دلار فقط برای پول های انباشته شده هزینه می دهیم. در طول سالهای 86 تا 92 حدود 800 میلیارد دلار ورودی و به همین میزان خروجی داشتیم . با اعمال هزینه پول و هزینه گران خرید کالا به میزان 20 تا 25 درصد، می شود 100 تا 150 میلیون دلار در روز. با احتساب 22 تا 23 روز تاخیر اجرای برجام هم می شود 2000 تا 2500 میلیون دلار بابت تاخیر اجرای برجام.

ناصری اظهار داشت: یک دوره مردم ما مقاومت ککردند و پذیرفتند هزینه پرداخت شود. گرچه علتش ندانم کاری بود اما ملت ما اهل مقاومت است و در مقابل آمریکا محکم ایستاد. اما زمانی که توافقی کاملا ممتاز صورت گرفته که پیروزی برای ملت محسوب می شود ادامه این هزینه برای مردم توجیه ندارد.

** مخالفان پرسر و صدا و تقلید سبک از کنگره آمریکا

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای از عبور برجام از طریق مجلس دفاع کرد و گفت: برجام از اول باید به مجلس می رفت . به نظر من در همین مجلس که مخالفان تند رو جایگاه محکمی دارند رای بر رد برجام صادر نخواهد شد. پس بهترین راه همین است. 

وی افزود: بهتر این بود که مجلس تصمیم می گرفت رد کند یا تایید ولی به جای آن کمیسیون ویژه تشکیل داد که تقلیدی سبک و سطح پایین از کار کنگره آمریکا بود ؛ همان نوع صحبت کردن، همان افرادی که دعوت شدند، همان نحوه پخش تلویزیونی، همان حضور آمانو و ...

ناصری اظهار داشت: این گزارش ضمن آن که در تحلیل اشتباهات بنیادی داشت به هیچ عنوان راهکار هم نشان نداده است. این گزارش چه فایده ای برای مردم داشت؟ کمیسیون ویژه فرصتی استثنایی برای نزدیک کردن مواضع سیاسی در کشور داشت اما از این فرصت استفاده نکرد.

عضو سابق تیم مذاکره کننده متن برجام را « ممتاز» توصیف کرد و افزود: در این متن تا نهایت حد ممکن حقوق ایران لحاظ و خطرات محدود تر شده است. بخصوص در بخش رفع تحریم ها که بحث عمده است و همه همت مخالفان آن بود که جلوی آن را بگیرند.

عضو سابق تیم مذاکره کننده درباره احتمال رد توافق در مجلس شورای اسلامی گفت: ایران در موضع دشواری قرار خواهد گرفت. نمایندگانی که علیه عبور توافق از مجلس رای می دهند باید پاسخگوی مردم باشند که فکر می کنم پاسخگویی سنگینی است. این نمایندگان پرجنجال حرف زیاد می زنند اما از رای گریزان هستند چون ثبت می شود و آثار عدم اجرای برجام را باید بپذیرند.

وی در جواب به سوالی درباره مطرح شدن پیشنهادهای بی شمار و تبعات آن برای تایید یا رد برجام گفت: وقتی موضوعی دو قطبی می شود اگر مخالفان روی کل رای نداشته باشند در اجزا هم چنین خواهد بود. 

 داوری ، نقطه قوت ایران

وی در بخش دیگری از این گفت و گو ماهیت تعهدات ایران و طرف مقابل را متفاوت عنوان کرد و گفت: کارهای ما واقعی و فیزیکی و کارهای آنها از نوع تغییر قوانین است که هر دو از یک جنس نیستند.

ناصری افزود: نکته دوم این است که 1+5 مراجع بین المللی را آسان داور می کند چون می تواند آسان مدیریت کند . ولی ما نمی توانیم مقدراتمان را به دست هیچ شخص ثالثی بسپاریم. آنها باید برای تغییر مقرراتشان با ما مشورت کنند. یعنی آمریکا قوانین داخلی اش را با مشورت ما تنظیم می کند. آمریکا و اروپا پذیرفته اند که مقررات داخلی شان را در مشورت با ما تغییر دهند. این خیلی بزرگ و مهم است.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: تعهدات آنها بسیار سنگین است و این یکی از خصوصیاتی است که برجام را برای ایران استثنایی کرده است. تنها کسی که می توانست برای استیفای حقوق ایران داور شود خودش بودکه همین شده است.

نقطه گریز

ناصری گفت: کمیسیون ویژه مجلس نظر تیم گذشته هسته ای را تایید کرده که از اشکالات اساسی توافق را حرکت بر مبنای نقطه گریز می داند که قطعا اشتباه است. هیچ راه دیگری برای تفاهم با طرف مقابل غیر از این وجود نداشت. امریکا و اروپا تن به این توافق دادند تا به زعم خود فاصله دستیابی ما به سلاح هسته ای را از سه ماه به یک سال برسانند. 

وی افزود: این سه ماه، موهوم است چون ما که دنبال سلاح هسته ای نیستیم. این بخش از توافق هیچ تاثیری در برنامه های هسته ای ما ندارد. در مقابل، آنها غنی سازی ما را پذیرفتند و ما می توانیم برنامه هسته ای خود را گسترش دهیم. ما ترس آمریکا را یک مرحله کم کردیم و در مقابل این امتیاز گرفتیم.

عضو سابق تیم مذاکره کننده به تناقضی از گزارش کمیسیون ویژه هم اشاره کرد و گفت: می گویند ترساندن آمریکا اشتباه است. ورود به مذاکره با آمریکا بر مبنای ترس آمریکا اشتباه است. آیا باید بر مبنای یک خواست وارد مذاکره می شدیم؟

ناصری در پاسخ به این سوال که آیا او معتقد است آمریکا گرگ نیست، اظهارداشت: من گفتم آمریکا گرگی است که دندان هایش را کشیده اند و در باتلاق منطقه گرفتار شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین