کد خبر: ۳۲۴۳۷۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۵

ابراهیم اصغر زاده: مجلس آینده را اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: به نظر می‌رسد ‌اکثریت مجلس آینده را اصلاح‌طلبان تشکیل دهند با این حال اگر این اتفاق نیفتد اصلاح‌طلبان در آینده و در جهت‌گیری قوا در راستای تصمیم‌گیری به سمت عقلانیت بیشتر تاثیرگذار خواهند بود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری فارس، ابراهیم اصغرزداه بعد از ظهر امروز(یکشنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به شرایط حساس منطقه خاورمیانه اظهار داشت: منطقه خاورمیانه با وجود اینکه دارای یک خدا، قرآن و پیامبر هستند ولی سر یکدیگر را می‌برند.

وی تصریح کرد: در بسیاری از جوامع هر چند دین‌های متفاوتی وجود دارد ولی مردم با صلح، همدوستی و احترام گذاشتن با یکدیگر در کنار هم زندگی می‌کنند و اینکه چرا کینه، نکبت و نفرت در بین مسلمانان بوده بخشی به این برمی‌گردد که علماء، فقها و مراجع چه شیعه و سنی کمتر به دنبال جنبه‌های صلح‌طلبانه، دوستی و جنبه رهنمود اسلام و آموزه‌های جوامع رفته و صلح‌طلبی را کمتر تجربه کرده‌اند.

فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه غیر از داعش و القاعده دولت‌های وابسته در منطقه همیشه دور از چشم مردم برای اینکه به دنبال منافعشان بوده‌اند، منشاء بی‌عدالتی و ظلم تلقی شده‌اند، یادآور شد: برخی از حرکت‌ها در این کشور منشاء بازخوانی و بازگشت احترام به انسانیت، احترام به نیت افراد و احترام به آحاد جامعه و حقوق انسان‌ها بود ولی با اظهار تاسف خیلی تعمیم پیدا نکرده است.

ارزش‌های آزادی‌خواهانه انقلاب اسلامی به سرقت رفته است

اصغرزاده با بیان اینکه بعد از انقلاب در ایران هم با اظهار تاسف هر چند این انقلاب ارزش‌های آزادی‌خواه زیادی داشت اما برخی از این شاخص‌ها به سرقت رفت، اضافه کرد: مصادره و به سرقت رفتن ارزش‌های انقلاب توسط کسانی که خود را بهتر از دیگران می دیدند سبب شد تا هشت سال این سرزمین را شخم بزنند.

تیم دیپلماسی دولت یازدهم رابطه ایران با دنیا را بهبود بخشید

فعال سیاسی اصلاح طلب بیان داشت: واکنشی که در سال 92 و انتخاب روحانی افتاد از ساده‌ترین و مسالمت‌آمیزترین واکنشی بود که مردم انجام دادند و دولت روحانی و تیم دیپلماسی این دولت تلاش کرد تا رابطه ایران را در دنیا بهبود ببخشد و انقلاب ایران، انقلاب سازگار با جهان است اما مخالفان پشت‌سر برجام پنهان شده تا بهبود روابط ایران با جهان را به کام مردم تلخ کنند.

 
اصغرزاده با اشاره به اینکه چرا این حرف‌ها را در بیرجند می‌زنم، گفت: بیرجند درّ یتیم کویر است و این شهر مهد هم‌زیستی تمام گروه‌ها و اندیشه‌ها با مسالمت در کنار یکدیگر است.

وی ادامه داد: شهر بیرجند کمتر شاهد بروز تندرویی‌ها و خشونت‌هایی بوده که در شهرهای دیگر وجود داشته است.    

فعال سیاسی اصلاح طلب اذعان داشت: بیرجند مهد آزادی‌خواهی بوده است روزنامه‌هایی زیادی در این شهر منتشر شد چه در طول جنگ و بعد از آن در دولت روحانی هم همین‌طور مردم سرزنده در بهبود اوضاع راضی هستند و این کمتر دیده شده است.

ایام انتخابات بهار فعالیت‌های سیاسی است/برای سخنرانی در دانشگاه آمده‌ام

اصغرزاده هدف از سفر خود به بیرجند را سخنرانی در دانشگاه دانست و یادآور شد: فعالیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب و غیر‌اصلاح‌طلب در ماه‌های منتهی به انتخابات زیاد می‌شود چرا که ایام انتخابات بهار فعالیت‌های سیاسی است.

وی با بیان اینکه در آستانه انتخابات در شهرها فعالیت فعالان سیاسی گسترده‌تر می‌شود، اضافه کرد: با توجه به اینکه ایام انتخابات رفراندوم حکومت است و مشارکت مردم در انتخابات به نوعی نشان از رضایت مردم از دولت است.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب به سخن مقام معظم رهبری در مورد انتخابات سال 92 مبنی بر اینکه در ایران مخالفانی که حتی نظام را قبول ندارند و در انتخابات شرکت می‌کنند حقشان به رسمیت شناخته می‌شود اشاره کرد و گفت: این سخن نشان از این است که برای حکومت کسانی که پای صندوق‌های رای می‌آیند ارزش دارند.

قرارگرفتن تریبون در اختیار یک حزب، انتخابات عادلانه‌ای رقم نمی‌زند

اصغرزاده با بیان اینکه در کشورهایی که دارای سیستم نیمه ایدئولوژیک هستند اگر کشور در اجرا دچار بحران شود به بحران مشروعیت می‌انجامد و اینکه مردم پای صندوق‌های رای بیایند و در انتخابات مشارکت کنند یک هدف برای هر نظام، حزب و کنش‌گر سیاسی محسوب می‌شود، افزود: اگر دولت روحانی به عنوان دولت مستقر به وظیفه خود که ایجاد شرایط آزادانه در داخل کشور برای مشارکت در انتخابات است عمل کند یک انتخابات سالم‌تر، فراگیرتر، دموکراتیک‌تر و آزادنه‌تر برگزار می‌شود که در آن شرایط برای اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان یک فضای رقابتی سالم به وجود خواهد آمد ولی اگر این اقدام انجام نشود و تریبون‌های اصلی جامعه مانند تریبون‌های نماز جمعه و منابع تنها در اختیار یک حزب قرار گیرد انتخابات آزادنه و عادلانه نخواهد بود.

وی ادامه داد: دولت وظیفه قانونی، اخلاقی، شرعی و ملی دارد که شرایطی برای حضور همه جناح‌ها و امکان حضور آزادنه آنها را به وجود آورد.

فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: به نظر می‌رسد با توجه به بلایی که دولت قبلی بر سر کشور آورد اکثریت مجلس آینده را اصلاح‌طلبان تشکیل دهند با این حال اگر این اتفاق نیافتد اصلاح‌طلبان در آینده و در جهت‌گیری قوا در راستای تصمیم‌گیری به سمت عقلانیت بیشتر تاثیرگذار خواهند بود.

اصغرزاده با بیان اینکه چهار جریان در انتخابات پیش‌رو تاثیرگذار خواهند بود، تصریح کرد: یکی از این جریان‌ها جریان رادیکالی که فکر می‌کند باید هشت سال احمدی‌نژاد را بازتولید کند و جریان رادیکال جریان تندرویی است که تمام ابزار خود را در این انتخابات به کار می‌گیرد.

ایجاد شکاف عمیق میان اصول‌گرایان معتدل و سنتی با اصول‌گرایان تندرو 

وی یادآور شد: جریان دیگر اصول‌گرایان معتدل و سنتی هستند که ارزش‌های دینی و انقلابی برای آنها مهم است و از زمانی که خود را از احمدی‌نژاد جدا کرد‌ نخواهند گذاشت که انتخابات آنها را به سمت افکار تندروها نزدیک کند و در این انتخابات شاهد عمیق‌تر شدن فاصله بین اصولگرایان معتدل و سنتی با اصول‌گرایان تندرو خواهیم بود.

اصغرزاده با بیان اینکه در کنار این دو گروه جریان دیگری به نام اعتدالیون وجود دارد که به طور اساسی اکثریت را در جامعه تشکیل می‌دهند با این نظر که علاقمند به دولت مستقر بوده و دولت روحانی را دولتی موفق می‌دانند، اضافه کرد: جریان اعتدالی در شهرها شکل خواهد گرفت که این جریان ارتباط بین اصولگرایان سنتی و تندرو را بالانس می‌کند.

نقشه برخی برای تفرقه در اصلاح‌طلبان به نتیجه نخواهد رسید

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان گروه چهارم در این انتخابات هستند، تصریح کرد: این گروه که با توجه به تجربه‌ای که در انتخابات 92 دارند و تجربه گذشته‌شان به لحاظ ارتباط سازمانی بعید است نقشه برخی برای تفرقه در بین اصلاح‌طلبان به نتیجه برسد.

فعال سیاسی اصلاح‎طلب در مورد این سوال که آیا بخش‎های اعتدالی به جریان اصلاحات نزدیک‌تر خواهند شد، گفت: اصلاح‌طلبان با توجه به استراتژی خود به نظر می‌رسد نیروهای اعتدالی را به سمت خود جلب کنند بنابراین اینکه انتخابات قطبی شود بعید است و از سوی جبهه اصلاحات سعی خواهد شد در هر حوزه یک نفر معرفی شود.

اصغرزاده با اشاره به اینکه در این انتخابات به نظر می‌رسد جبهه اعتدالی نیز به صورت عملی بیشتر جذب جبهه اصلاح‌طلب شوند، یادآور شد: اینکه در انتخابات پیش‌رو چه گروه‌هایی به هم نزدیک شوند و اختلافات چه شکلی یابد به عملکرد دولت روحانی بستگی دارد.

وی ادامه داد: عملکرد دولت روحانی دست اصلاح‌طلبان معتدل را باز می‌گذارد که در بین مخاطبان خود جذابیت ایجاد کنند و منتخبان خود را در مجلس شورای اسلامی به کرسی بنشانند.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو این است که در حوزه‎های انتخابیه باید خودشان کاندیداهای خود را معرفی کنند، اضافه کرد: بنابراین این امر در خراسان جنوبی به این بستگی دارد که خودشان براساس شرایط، فردی را انتخاب کنند منوط به اینکه فضای انتخابات به چه سمتی برود و خود افرادی که در این استان زندگی می‌کنند گرایششان به چه سمتی باشد، استراتژی متفاوت خواهد بود.

رسیدن به کاندیداهای واحد برای اصلاح‌طلبان یک اصل است

وی با اشاره به اینکه در انتخابات سال 92 با توجه به شرایط کشور انتخاب نخست جبهه اصلاحات خاتمی و سپس هاشمی بود ولی براساس یک قاعده غافلگیری رقیب از مکانیزمی استفاده شد که عارف به نفع روحانی عقب رفت، گفت: شاید از این سیستم در انتخابات پیش‌رو نیز استفاده شود.

‌کوپولیسم اگر رنگ مذهبی بگیرد بسیار خطرناک است

 
فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه آنچه در ایران حکومت دارد مخالف جنبش کوپولیسم و ایجاد این نظام است، تصریح کرد: اگر دولت روحانی به دنبال اجرایی کردن برجام قادر نباشد در حوزه اقتصاد و سیاست داخلی با برنامه پیش رود و اصلاحات بنیادین در کشور صورت نگیرد امکان بازگشت دوباره نگاه کوپولیسم وجود دارد.


اصغرزاده افزود: اعتلا و هم‌پیمانی قبل از انتخابات بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان منتفی ولی بعد از آن امری امکان‌پذیر است.

تصویب برجام نشان از حمایت مجلس از دولت است

وی در مورد بررسی موضوع برجام توسط مجلس گفت: امروز گام مهمی در این راستا برداشته شد و تصویب برجام در مجلس نشان داد که قوه مقننه نیز از دولت حمایت می‌کند و تندروها چقدر دستشان روز به روز خالی‌تر می‌شود و اینکه واکنش جامعه امیدواری به آینده بوده که مشکلات حل می‌شود.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه برای رفع وضعیت نابه‌سامانی که در حوزه اقتصاد با آن رو به رو هستیم و اینکه دولت برای سرمایه‌گذاری نیاز به سرمایه دارد و با توجه به ارزان شدن قیمت نفت تنها راه‌حل ارتباط ایران با دنیا به ویژه کشورهای اروپایی است، خاطرنشان کرد: تصویب برجام امروز پیام مثبتی به جامعه جهانی و ایران می‌دهد که اکثریت مردم از سیاست خارجی دولت روحانی راضی هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین