کد خبر: ۳۲۴۷۴۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹

ابتکار خبر داد: تشکیل کارگروه ملی آلودگی‌هوا

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از تشکیل کارگروه آلودگی هوا بزودی خبر داد و همچنین با اشاره به تهیه پیش‌نویس اولیه "تغییرات آب و هوایی" گفت: امیدواریم امشب بتوانیم پیش‌نویس اولیه‌ این برنامه را آماده و بزودی به دولت ارائه کنیم تا قبل از اجلاس پاریس و سفر رییس‌جمهور به فرانسه، نهایی شود.
آفتاب‌‌نیوز : معصومه ابتکار در حاشیه جشنواره دانش‌آموزی، کودک، نوجوان و محیط زیست با بیان اینکه به طور مستمر کیفیت بنزین، گازوئیل و فعالیت نیروگاه‌ها پایش و کنترل می‌شود، گفت: سازمان محیط زیست در برخی جاها تذکر داده و در برخی موارد نیز مجبور شدیم واحدهای آلاینده را که سال‌هاست قول داده بودند که مسائل و ضوابط محیط زیستی را رعایت کنند اما انجام ندادند، پلمپ کردیم که در استان تهران چیزی حدود 16 واحد پلمپ شده است.

ابتکار تاکید کرد: ما علاقه‌مند نیستیم واحدهای تولیدی را پلمپ کنیم، اما وقتی حقوق مردم پایمال می‌شود، مجبوریم.

وی همچنین اعلام کرد: کارگروه ملی آلودگی هوا بزودی با حضور خود من تشکیل خواهد شد و سازمان به طور مستمر این برنامه‌ها را پیگیری می‌کند.

ابتکار با بیان اینکه ما همه این سیاست‌ها و برنامه‌ها را به طور مستمر پیگیری می‌کنیم، گفت: در سطح بین‌المللی نیز کشورها باید به صورت داوطلبانه براساس کنوانسیون تغییرات آب و هوایی، میزان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و برنامه‌های تطبیق خودشان با برنامه‌های گرمایش زمین را اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود 160 کشور برنامه‌های خود را اعلام کرده اند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران، مدت‌ها و ماه‌ها کار مطالعاتی بین‌بخشی خود را شروع و جلساتی را از ماه گذشته با حضور وزرا و معاونان رییس‌جمهور برگزار کرده است و امیدواریم امشب بتوانیم پیش‌نویس اولیه‌ این برنامه را آماده و بزودی به دولت ارائه کنیم تا قبل از اجلاس پاریس و سفر رییس‌جمهور به فرانسه، آن را نهایی کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برای ما از جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی حائز اهمیت است، گفت: الگوی مصرف انرژی حتما باید اصلاح شود چون مصرف انرژی بالاست که این در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در مورد اصلاح الگوی مصرف و شدت انرژی پیش‌بینی شده است. برنامه‌ای که از سوی جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌شود، ضمن اینکه منافع ملی ایران را در بر دارد، همگامی با برنامه جامع جهانی در بحث مقابله با گرمایش زمین را نیز داشته باشد.

ابتکار با بیان اینکه ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای جزو 10 کشور اول دنیا است، گفت: ایران به دلایل مختلف از جمله اینکه ایران تولیدکننده و صادرکننده تولید گاز و نفت است، ضمن اینکه در سال‌های گذشته به دلیل فشارهای اقتصادی که به ایران تحمیل شد، امر دسترسی ما به فناوری برای کاهش آلودگی فراهم نشد ولی در حال حاضر اراده‌ای وجود دارد که درباره این مساله مصمم است، ضمن اینکه امیدواریم در همکاری با جامعه جهانی نسبت به بهره‌مندی انرژی خورشیدی اقدام کنیم.

وی با اشاره به همکاری سازمان محیط زیست با وزارت آموزش و پرورش گفت: در کتب درسی مباحث محیط زیست نسبت به قبل بیشتر مطرح می‌شود در کنار آن آموزش‌های محیط زیستی برای معلمان و برنامه‌هایی را برای اوقات فراغت دانش‌آموزان داریم و امیدواریم که با این اقدامات بتوانیم فرهنگ حفاظت محیط زیست را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان بسیار علاقه‌مند به موضوع محیط زیست هستند، اظهار کرد: بچه‌ها به محیط زیست و طبیعت علاقه‌مند و حساس هستند و تربیت و فرهنگ‌سازی آنها شاید بسیار راحت‌تر از بزرگسالان باشد. نشاطی که طبیعت به بچه‌ها می‌دهد اگر ما بزرگترها هم قدر آن را بدانیم همان نشاط را به ما هم می‌دهد، زیرا نشاطی که طبیعت به ما می‌دهد از نظر روانشناختی بسیار با اهمیت است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سعی داریم از همه ظرفیت‌های آموزش و پرورش در زمینه حفاظت از محیط زیست استفاده کنیم، افزود: قطعا در این زمینه با هنرمندان همکاری خواهیم داشت در این راستا فیلم‌هایی نیز در دست تدوین است.

وی با بیان اینکه در جشنواره فیلم سبز نیز نباید مخاطب کودک فراموش شود، ادامه داد: براین اساس درخواست کردیم در این جشنواره مخاطب کودک لحاظ شود.

ابتکار با اشاره به برگزاری جشنواره کتابخوانی در هفته گذشته گفت: پیشنهاد کردیم که سازمان‌های مردم نهاد در مدارس سراسر کشور برنامه‌ای برای کتابخوانی در حوزه محیط زیست با حضور نویسندگان و مترجمان درباره طبیعت، حیوانات و مسائل مختلف محیط زیستی داشته باشند تا دانش‌آموزان با این مسائل آشنا شوند و از خلاقیت آنها در این حوزه‌ها استفاده شود.

رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که کودکان هم می‌توانند برای ما هم بسیار آموزنده باشند، گفت: نباید این نگاه یک طرفه آموزشی وجود داشته باشد که فکر کنیم تنها ما بزرگسالان باید به بچه‌ها چیزی را آموزش دهیم، در حالی که بچه‌ها می‌توانند به لحاظ آموزشی برای ما مفید باشند . تذکری که یک کودک به بزرگسال و به اطرافیان و والدین خود می‌دهد، می‌تواند در حوزه محیط زیست بسیار موثر واقع شود. تذکر کودکان می‌تواند از تذکرات بزرگسالان موثرتر واقع شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فعالیت 70 مدرسه محیط زیستی در کشور، گفت: با وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ای داریم که مدرسه محیط زیستی را در سراسر کشور گسترش دهد براین اساس ضوابط و استانداردهای محیط زیستی اعلام شده تا با توجه به امکانات و توانمندی‌هایی که دارند، این برنامه‌ها را اجرا کنند.

ابتکار افزود: برخی مدارس به صورت داوطلبانه در این حوزه فعالیت می‌کنند. آموزش محیط زیستی در مدارس نسبت به گذشته پیشرفت بسیاری پیدا کرده است. مسائل محیط زیستی بسیار گسترده است و تنها به آب و زباله منتهی نمی‌شود، مباحثی مثل کشاورزی به ویژه در استان‌هایی که کشاورزی در آنها رایج است، بسیار مهم است و آموزش‌هایی در این زمینه باید انجام شود، یا در برخی استان‌ها حیات وحش اهمیت بسیاری دارد بنابراین آموزش و پرورش در این استان‌ها باید به آموزش در این زمینه‌ها متمرکز شوند.

وی با بیان اینکه باید همتی محلی، استانی و تخصصی در آموزش این حوزه‌ها وجود داشته باشد، اظهار کرد: از وزیر آموزش و پرورش و همه معلمان و مدیران آموزشی که در این موضوع با ما همدلی و همکاری بسیاری داشتند، تشکر می‌کنم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه زنگ و درس تخصصی برای محیط زیست نداریم، اظهارکرد: تاکیدی هم در این زمینه نداریم که کلاس ویژه‌ای برای محیط زیست داشته باشیم، بلکه سعی داریم محیط زیست را به همه ابعاد و بخش‌های مختلف آموزشی و زندگی وارد کنیم.

ابتکار افزود: در کتاب علوم اجتماعی مقطع دبیرستان حق بهره‌بندی از طبیعت مطرح شده، در درس شیمی مسائل محیط زیستی به طور مفصل مطرح شده، در فیزیک بحث لایه ازون را داریم، در علوم پایه مباحث مربوط به حیات وحش را داریم. در مجموع موضوعات بسیار متنوع است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه موضوع محیط زیست بسیار گسترده است، گفت: سعی داریم این بحث را وارد همه درس‌های دانش‌آموزان کنیم و نگاه زیست‌محیطی و نگاه حفاظت از طبیعت را ایجاد کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین