کد خبر: ۳۲۵۷۴۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸
اوباما و اتحادیه اروپا بیانیه برداشتن تحریم‌های ایران را صادر کردند

دستور آغاز لغو تحریم‌ها علیه ایران/بیانیه ظریف - موگرینی/اقتصاد در انتظار آثار مثبت

در 29 تیر ماه قطعنامه 2231 در شورای امنیت به تصویب رسید و برجام تأیید شد از آن زمان قرار شد که برجام مورد بررسی قرار گیرد که پس از ناتوانی کنگره در رد آن، تائید در شورای اروپا و بررسی در مجلس شورای اسلامی ایران، امروز روز پذیرش یا Adoption Day است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا دستور آغاز روند لغو تحریم های علیه ایران را صادر کرد. کاخ سفید یکشنبه شب به وقت تهران اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا دستور آغاز روند لغو تحریم ها علیه ایران را صادر کرد.

به گزارش آفتاب، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داد که در بیانیه کاخ سفید به نقل از اوباما آمده است: «بدین وسیله دستور می دهم که همه اقدام های لازم برای اجرایی کردن تعهدات ایالات متحده در قبال لغو تحریم های ایران انجام شود.»

دستور لغو تحریم‌ها  اروپا علیه ایران/بیانیه مشترک ظریف - موگرینی

همزمان اتحادیه اروپا نیز دستور لغو تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در بیانیه ای مشترک بر تعهد همه طرف ها برای اجرای برجام در سریع ترین زمان ممکن را تاکید کردند.

در بیانیه مشترک فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپایی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران آمده است: امروز «روز تصویب» برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در خصوص برنامه هسته ای ایران است. این نتیجه تکمیل موفقیت آمیز بررسی برجام توسط نهادهای قانونگذاری کشورهای ما می باشد. این نقطه عطف دیگری است که ما را یک گام دیگر به آغاز اجرای برجام، که قویاً به آن متعهد هستیم، نزدیک تر می سازد. ما زمان بندی در نظر گرفته شده در برجام را رعایت کرده ایم که بیانگر اراده جمعی ما برای پای بندی به مفاد آن است.

در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه "اکنون ایران اجرای تعهدات خود در زمینه هسته‌ای را با هدف تکمیل کامل و مؤثر آنها آغاز خواهد کرد"، نوشته شده است: آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مقدمات لازم برای نظارت و راستی آزمایی این گام ها را انجام خواهد داد.امروز اتحادیه اروپایی چارچوب قانونی لازم برای برداشتن تمام تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته ای را تصویب کرد. این قوانین در «روز اجرایی شدن» برجام، همزمان با اجرای اقدامات هسته ای توافق شده توسط ایران و راستی آزمایی آنهااز سوی آژانس، لازم الاجرا خواهد گردید.

این بیانیه یادآور شده است: امروز ایالات متحده برای توقف اعمال تحریم های مرتبط با هسته ای کنگره همچنانکه در برجام مشخص شده است، اقدام می کند. این اقدام از روز اجرایی شدن برجام، زمانی که آژانس اجرای اقدامات هسته ای توافق شده توسط ایران را راستی آزمایی نماید، لازم الاجرا خواهد گردید؛ و [نیز] دستور اتخاذ تمامی تدابیر مقتضی دیگر برای توقف اعمال تحریم ها، شامل لغو دستورات اجرایی و صدور مجوز فعالیت ها همچنانکه در برجام مشخص شده است، صادر می گردد.  

در پایان بیانیه ظریف و موگرینی نوشته شده است: به منظور فراهم ساختن هرچه بیشتر زمینه های لازم برای اجرای برجام، کمیسیون مشترک پیش بینی شده در برجام اولین نشست خود در سطح مدیران سیاسی را در تاریخ 27 مهر در وین برگزار خواهد کرد. همه طرف ها کماکان قویاً متعهد هستند که اجرای برجام در سریع ترین زمان ممکن را تضمین نمایند. بدین منظور، ما همه آمادگی های لازم را فراهم خواهیم کرد.

استقبال چین

چین هم روز یک‌شنبه از اجرای توافق جامع هسته‌ای ایران استقبال کرد و متعهد شد تا به تلاش‌ها برای انجام توافق هسته‌ای ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، ها او چون یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین با تاریخی خواندن روز یک‌شنبه گفت: تمام کشورهای مرتبط باید این توافق که به سختی به دست آمده است را گرامی بدارند و اجرای آن را فراهم کنند. ایران و شش کشور از زمان دست یافتن به توافق هسته‌ای در سه ماه گذشته حمایت سیاسی شدیدی را از طریق اقدامات کاربردی ارائه کرده‌اند. این امر اطمینان جامعه بین‌المللی برای راه‌حل‌های مناسب بلندمدت و جامع در مسائل هسته‌ای ایران را تقویت می‌کند و شرایط مناسبی را برای آغازی بدون اشکال در اجرای توافق هسته‌ای فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد که چین همواره نگرشی سازنده و فعالانه داشته و آماده اجرای توافق هسته‌ای بوده است. چین به طور موثری با ایالات متحده و ایران در بازطراحی راکتور آب سنگین اراک گفت‌وگو کرده‌ و کمک کرده‌ تا بازطراحی این پروژه پیشرفت کند.

ایران پروتکل الحاقی را داوطلبانه و موقت اجرا می‌کند

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز امروز (یکشنبه) با انتشار بیانیه ای گزارش داد جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که پروتکل الحاقی را از زمان اجرای برجام به صورت داوطلبانه و موقت اجرا می کند.

در بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است: جمهوری اسلامی ایران روز 18 اکتبر 2015 ( 26مهر)، به مدیرکل آژانس اطلاع داد که ایران در روز اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) ، پروتکل الحاقی را که باید در مجلس تصویب شود نیز به صورت داوطلبانه و موقت اجرا خواهد کرد. ایران همچنین یادآور شده است که کد اصلاح شده 3.1 پادمان را نیز به طور کامل اجرا خواهد کرد.

نجفی: ایران به‌عنوان یک اقدام اعتمادساز، پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران به‌عنوان یک اقدام اعتمادساز، به صورت موقت پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند. رضا نجفی، در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت که جمهوری اسلامی ایران نامه‌ای را به آژانس ارسال کرد مبنی بر این که از روز اجرای برجام به‌صورت موقت و تا زمانی که مجلس شورای اسلامی پروتکل الحاقی را تصویب کند، ایران به‌صورت داوطلبانه به‌عنوان یک اقدام اعتمادساز پروتکل الحاقی را اجرا بکند و همین طور کد اصلاحی 3.1 ترتیبات فرعی را از روز اجرا به مرحله اجرا درآورد.

براساس توافق هسته‌ای -برجام- قرار بود بود که توافق هسته‌ای حداکثر ۹۰ روز بعد از صدور قطعنامه شورای امنیت، وارد مرحله اجرا شود. این فرصت ۹۰ روزه امروز به پایان رسید.

بروجردی: لغو تحریم‌ها آثار مثبتی بر بازار می‌گذارد/بعید است آمریکایی‌ها توافق را نقض کنند

علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران و دستور اوباما برای لغو تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران گفته است: این همان توافقی است که صورت گرفته بود و طبق برنامه در حال اجراست. با توجه به این‌که یک توافق بین‌المللی است به نظر می‌رسد کار به جلو می‌رود و آمریکایی‌ها هم آن را نقض نخواهند کرد؛ زیرا در غیر این صورت به ضرر آن‌ها تمام می‌شود و در چنین فرضی اروپایی‌ها نیز از آمریکا دنباله روی نمی‌کنند.  با توجه به این‌که دستور لغو تحریم‌ها طبق توافق صادر شده بعد از اجرای تعهدات ایران که کمتر از دو ماه به طول می‌انجامد نیز مرحله عملی لغو تحریم‌ها آغاز می‌شود و ان‌شاالله کار طبق برنامه پیش خواهد رفت.

بروجردی با اشاره به استقبال تجار و شرکت‌های بزرگ آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی از تعاملات اقتصادی با ایران اظهار کرد: به نظر می‌رسد فضای رقابتی ایجاد شده و آن‌چه در این دوره مهم است این است که ما نباید به هیچ وجه اجازه دهیم ایران به بازار مصرف کشورهای غربی تبدیل شود. کسانی که در دوران سختی و تحریم از تحریم‌ها دنباله روی کردند و به ملت جفا کردند نباید در لیست ما قرار گیرند. محور کار ما چه در خودروسازی و چه در صنایع دیگر باید انتقال تکنولوژی باشد تا برای ملت بهترین‌ها را بر مبنای اقتصاد مقاومتی انتخاب کنیم. مرحله جدیدی از تقویت بنیه صنعتی و بالا بردن سرعت فناوری نوین را پیش رو داشته باشیم و به اهداف تعیین شده برسیم.

وی با بیان این‌که «مذاکرات هسته‌ای و برجام همان‌طور که در عرصه سیاسی و بین‌المللی اثرگذار بوده در سطح اقتصادی نیز موثر خواهد بود» به خبرگزاری ایسنا گفته است: البته قدری زمان‌بر است که آثار اقتصادی لغو تحریم‌ها را شاهد باشیم اما قطعا این امر می‌تواند آثار مثبتی بر بازار داشته باشد و مردم هم می‌توانند برنامه‌ریزی بهتری انجام دهند؛ به ویژه این‌که بخش مهمی از رکود فعلی در بازار متاثر از عدم تصمیم‌گیری بازار است که باید این رکود شکسته شود.

وی در پایان گفت: صاحبان صنایع و کسانی که نبض بازار را در اختیار دارند منتظر تعیین تکلیف بودند و خوشبختانه شاهد این هستیم که هم مجلس با تصویب طرح برجام کارش را انجام داده و هم دولت طبق برنامه جلو می‌رود. اما طرف مقابل نیز تا این‌جا به تعهداتش عمل کرده و ان شاالله همه کمک خواهیم کرد که از وضع سردرگمی نجات پیدا کنیم و در جهت رونق اقتصادی تلاش کنیم.

سبحانی‌نیا: لغو تحریم‌ها نشانگر تعهد طرفین به اجرای برجام است

حجت الاسلام والمسلمین حسین سبحانی‌نیا دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز درباره آغاز روند لغو تحریم‌ها گفت: همان طور که آقای ظریف در بیانیه مشترک برای اجرای مفاد برجام و پروتکل الحاقی اعلام آمادگی کرد لغو تحریم‌ها از سوی طرف مقابل نیز نکته مثبتی در آغاز کار محسوب می‌شود که جلوی حرف و حدیث‌ها و مسایل حاشیه‌ای را می‌گیرد و فضای همکاری متقابل را ایجاد می‌کند تا کارها سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وی افزود: در 7-8 روز گذشته فضاسازی‌هایی در مورد آزمایش موشکی عماد در حال انجام بود و تندروها برای اتخاذ موضع جدید از سوی آمریکا فشار وارد می‌کردند اما این اقدام (صدور دستور لغو تحریم‌ها) جلوی این حواشی را می‌گیرد و تاکید بر عزم طرفین بر اجرای برجام است.

نماینده نیشابور در مجلس با بیان اینکه تاثیر لغو تحریم‌ها در داخل در مدت‌زمان مناسبی مشخص خواهد شد گفت: تاثیر اولیه این امر ایجاد فضای روانی مناسب و جلوگیری از حواشی است و در ادامه نیز به طور مثال می‌تواند در جهت خرید هواپیماهای جدید و نوسازی ناوگان هوایی تا پایان سال میلادی موثر باشد و یا در بخش‌های دیگر پول‌های بلوکه شده ما به داخل منتقل می‌شود که این امر نیز می‌تواند بر اشتغال، تولید و رونق اقتصادی اثر گذار باشد.

سبحانی نیا در پایان با بیان اینکه لغو تحریم‌ها به صورت گام به گام اثرات خود را در اقتصاد کشور نشان می‌دهد در عین حال گفت که دولت و مجلس باید نظارت دقیقی داشته باشند که گام‌ها در این زمینه متناسب برداشته شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
39
10
منتظر یم همه چی ارزان میشه. حتما"پراید میشه 7 میلیون.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
برادر محترم منتظر نباش ، از وقتت به درستی استفاده کن و دلتا به این حرفا خوش نکن ولی اگر فرصتی بدست امد استفاده کن
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
3
65
بسیار خوشحال ام . در مسیر جامعه جهانی قدم بر می داریم . همگان با نظر احترام به ما می نگرند . اصول و چهار چوبهایی که به آن اعتقاد داریم هم محفوظ هستند . این است دیپلماسی سازننده و فعال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
0
33
خوبی ها خوبن و بدی ها بدن . ما باید از هر چیزی خوبیهاشونو برداشت کنیم . رابطه با کشورهای مختلف بخصوص اتحادیه اروپا و امریکا دارای مزایایی است که باید از انها استفاده کنیم و در مقابل مراقب باشیم که سو استفاده نشه . امیدوارم دروازه ای که باز شده همیشه باعث رشد و توسعه کشور و میهن عزیزمون بشه .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
3
40
درود بر مرد کار و سیاست، دکتر ظریف عزیز
تکاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
2
30
درود بر دیپلماسی دولت روحانی درود بر ظریف و درود بر همه ارامش و ...
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
9
13
درود بر دولت تدبیر و امید بزودی قیمت ها شکسته می شود و تا 70 در صد ارزانی پیش خواهیم داشت ارزانی سلام گرانی دیگر برنمی گردی
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
5
8
منتظر تحریم های داخلی باشید. تعرفه های سنگین واردات. گران شدن آب و برق و گاز و بنزین و ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
12
1
با چه حقی صنعت هسته ای ما را به عقب برگرداندید ؟ ایا اب سنگین اراک غیر صلح امیز بود ؟ ایا سانتیفیوژهای ما خلاف قانون ان پی تی می چرخیدند ؟ ایا سوخت هسته ای تولیدی در جهت خلاف صلح امیز مصرف می شدند ؟ اگر ایرادی در کار نبود پس چرا زیر بار تعهدات برجام رفتید ؟ و این همه محدودیت را پذیرفتید .؟ چرا عقب نشینی در برابر دشمن فتح الفتوح و افتخار امیز محسوب می شود و منتقدین ان مورد هجمه و بی مهری قرار می گیرد ؟گویا جای دوست و دشمن عوض شده است . یکی به سوالات من پاسخ دهد شاید از غصه هایم کاسته شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
15
1
ورود ایران به خفت و خواری را تسلیت میگویم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
7
2
آقای محمدرضا خیلی خوش خیالی
صحبتهای رئیس جمهور و گوش نکردی؟
ارزانی در کار نخواهد بود. شماها دیگه چقدر ساده و زودباورید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
1
12
ای دلواپسان لطفاً دلواپس وضعیت مردم هم باشید.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین