کد خبر: ۳۲۶۵۱۸
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱

پدیده "ال‌نینو" مدیران را دور یک میز نشاند

مهمترین موضوعی که در شبکه‌های اجتماعی این روزها مورد توجه قرار گرفته است پدیده‌ای جوی به نام "ال‌نینو" است، پدیده‌ای که می‌گویند زمستان امسال را سخت و طاقت فرسا خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
به همین بهانه‌ شامگاه روز گذشته چهارشنبه (29 مهرماه) هلال احمر استان البرز میزبان کارگروه بحران بود و با حضور مدیران دستگاه‌ها، راه‌های مقابله با بحران بحث و بررسی شد.

برخی مدیران استان‌ها در هنگام رخ دادن بحران یکدیگر را نمی‌شناسند

مشاور ارشد رییس سازمان امداد و نجات کشور در این کارگروه گفت: البرز یکی از استان‌های پیش رو در زمینه امداد و نجات است و کارهای صورت گرفته جای تقدیر و تشکر دارد.

مرتضی مرادی با بیان آن که در برخی استانها، مدیران تصمیم ساز در مواقع بحران یکدیگر را نمی‌شناسند، افزود: در برخی استانهای کشور در هنگام رخ دادن حوادث غیر مترقبه، مدیران دستگاه ها یکدیگر را نمی‌شناسند که این ناهماهنگی‌ها سبب بزرگتر شدن ابعاد حادثه می‌شود.

وی بیان کرد: خوشبختانه در استان البرز همکاری دستگاه‌ها با یکدیگر بسیار مطلوب است که این موضوع می‌تواند برای استان‌های دیگر الگو باشد.

مشاور ارشد رییس سازمان امداد و نجات کشور با اشاره به پدیده ال نینو که این روزها در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شده است، گفت: من در این مورد نمی‌توانم به صورت تخصصی نظری بدهم، تنها به این نکته اشاره می‌کنم که مدیران تصمیم گیر و تصمیم ساز ابتدا خودشان از ماهیت این پدیده آگاهی لازم را پیدا کنند و بعد به امر اطلاع رسانی بپردازند.

مرادی یادآور شد: در این زمینه مسئولان و کارشناسان هواشناسی باید نظر بدهند اما اطلاعی که من از این پدیده دارم آن است که آل نینو شرایط را از روال طبیعی خود خارج می‌کند، یعنی ممکن است که در زمستان هوایی گرم داشته باشیم و یا آن که خیلی سرد شود.

برنامه‌ریزی، پیش‌بینی و پیشگیری ما را از بحران عبور خواهد داد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز نیز با اشاره به دور شدن از فضای شعارگونه و کاغذ بازی‌های رایج برای مقابله با بحران گفت: برای آماده شدن با هرگونه پدیده‌های غیر مترقبه باید به دور از شعارها همه جوره آماده بود.

مهدی مهرور افزود: باید با برنامه ریزی، پیش بینی و پیشگیری، تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم تا بتوانیم در مقابل هر پدیده‌ای، حتی زلزله سربلند خارج شویم.

وی بیان کرد: امروزه در ژاپن شدیدترین زلزله‌ها اتفاق می‌افتد اما آمادگی و مجهز کردن کشورشان به این شرایط آنها را با بحرانهای جدی روبرو نمی‌سازد.

مهرور ادامه داد: اگر در همین شهر و استان کارها با برنامه‌ریزی انجام شود و قوانین به درستی اعمال شود نگرانی ها به حداقل کاهش می یافت، وقتی خودمان را تجهیز نمی‌کنیم و پیش بینی‌های لازم را انجام نمی‌دهیم آن گونه می‌شود که با بارش دو قطره اضافه باران استان با چالش جدی مواجه می‌شود.

مدیرکل مدیرت بحران استانداری البرز گفت: وقتی برنامه‌ریزی داشته باشیم و اتفاقات را پیش بینی کنیم بسیاری از ناهمانگی‌هایی که در هنگام رخ دادن بحران ایجاد می شود نیز رفع خواهد شد.

مهرور افزود: از این پس به صورت کاملا سرزده اقدامات دستگاه ها را برای زمان‌های بحرانی بررسی خواهیم کرد و امیدوارم تمامی دستگاه ها از این بررسی سربلند خارج شوند.

وی یادآور شد: رسانه‌های دیداری و شنیداری و همچنین خبرنگاران فرصت های بسیار بزرگی برای اطلاع رسانی و حتی آموزش دادن به شهروندان هستند که باید از این فرصت به بهرین نحو ممکن استفاده کنیم.

آماده می‌شویم تا نگوییم غافلگیر شدیم
مدیرعامل سازمان هلال احمر استان البرز با بیان این که برای مقابله با هر نوع پدیده ای آماده هستیم، گفت: باید از همین امروز تمامی برنامه‌ریزی‌های لازم برای روبرو شدن با بحران را انجام دهیم.

احسان نصیری با اشاره به آن که برای مدیریت بحران اقدامات متعددی را باید انجام دهیم، افزود: دپوی اقلام ضروری مانند خوراک، پوشاک، دارو و غذا را بسیار بیشتر از سال‌های قبل انجام خواهیم داد، کار ذخیره سازی سوخت برای موتورهای برق و آمبولانس انجام خواهد شد.

مدیرعامل هلال احمر استان البرز ادامه داد: پیش بینی وسایل گرما زا با سوختهای متفاوت یکی دیگر از کارهایی است که هلال احمر استان به خوبی در حال فراهم آوری آن برای روزهای بحرانی است.

نصیری گفت: تمام پی‌ بینی‌های لازم از سوی هلال احمر استان صورت گرفته است تا بتوانیم با آمادگی بسیار بالا در مقابل هر پدیده‌ای آماده باشیم.

وی تاکید کرد: ما به عنوان متولیان امداد و نجات استان البرز باید از هر جهت آماده باشیم تا در برخورد با بحران‌ها از واژه کلیشه‌ای «حوادث غیر مترقبه» و «غافلگیر شدیم» استفاده نکنیم.

مدیرعامل هلال احمر استان البرز یادآور شد: برای مدیریت بهتر در زمانهای بحرانی تمامی روستاهای استان البرز شناسایی شده‌اند و با دپوی اقلام ضروری در دهیاریها روستاها را تجهیز کرده‌ایم.

وی گفت: از اداره راه و شهرسازی استان البرز هم خواستیم و دوباره می‌خواهیم که یک مسیر امدادی برای جاده کرج چالوس در نظر بگیرند تا در مواقع لزوم برای امداد رسانی بهتر بتوانیم از آن استفاده کینم.

برای جلوگیری از نگرانی مردم یک نفر صحبت کند
به گزارش ایسنا، مدیر صدا و سیما استان البرز نیز در این کارگروه گفت: روز گذشته با خبرهایی که از پدیده جوی آل نینو میان مردم منتشر شد موجی از نگرانی مردم را در بر گرفت و امروز با صحبت هایی که یکی از مسئولان در رسانه ملی انجام داد و بیان داشت که زمستان امسال گرمتر از سال‌های قبل خواهد بود، تناقض آشکاری به وجود آورد.

محمد رامک افزود: بهتر است برای از بین بردن این تناقض‌ها، یک نفر مامور بیان رخدادها شود تا این سردرگمی را شاهد نباشیم.

سرمای زمستان 94 از زمستان 86 کمتر خواهد بود
مدیرکل هواشناسی استان البرز گفت: پدیده جوی ال نینو روی مناطق حاره‌ای اقیانوس آرام شکل می‌گیرد و دوره برگشت آن ازسه تا هفت سال است و دارای سه مرحله ال نینو، خنثی و لانینا است.

منصور رحمانیان با بیان آن که سرمای زمستان 94 از زمستان 86 کمتر خواهد بود، افزود: سرمای شدید سال 86 به دلیل حضور پدیده لانینا بود و یقین بدانید زمستان 94 بسیار گرمتر از آن سال خواهد بود.

مدیران نفت، گاز، اورژانس، آتش نشانی، راه و شهر سازی، پدافند عامل، پایانه‌ها و برخی دیگر از دستگاه‌های استان راه کارهای رسیدن به آمادگی لازم را برای مقابله به بحران بررسی کردند و به بیان اظهارات خود پرداختند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین