کد خبر: ۳۲۶۷۰۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰

غرویان: چطور مسئولین بلندپایه کشور از ته دل رهبری خبر ندارند اما چند نفر اقلیت خبردارند؟

حجت الاسلام محسن غرویان معتقد است مسئولین کشور و همینطور اساتید حوزه و دانشگاه و همه کسانی که تاثیر گذار هستند باید از فرصت عاشورا برای صدور پیام وحدت و همدلی استفاده کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
به اعتقاد این استاد حوزه علمیه حق الناس و رای اکثریتی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند باید به گونه ای تبیین شود که اکثر مردم جذب دین و روضه ها شوند. او همچنین درباره مخالفت دلواپسان با تصویب برجام هم گفت: در حالی که اکثریت کشور با این موضوع موافقند، لجاجت اقلیت درباره آن و بردن فضای کشور به سمت تنش و ناآرامی با روح عاشورا سازگاری ندارد. چرا که فلسفه قیام امام حسین بازگرداندن عزت به جامعه اسلامی از طریق احیای دین وحدت بخش اسلام بود. بر همین مبنا او تاکید می کند که مشارکت مردم در مجالسی که در آنها سخنان تفرقه انگیز مطرح می شود گناه است و آنها باید این مجالس را ترک کنند. 

غرویان این را هم می گوید که دلواپسان هرچه بیشتر لجاجت و سرسختی به خرج دهند و توهین کنند و تهمت بزنند روز به روز از منزلت خود بيشتر می کاهند و این روند به نفع خودشان نخواهد بود. به گفته او حالا که با تصویب برجام این بهانه برای حمله به دولت از دست دلواپسان بیرون آمده آنها به دنبال سوژه جدیدی برای تحت فشار گذاشتن دولت خواهند بود.

مشروح گفت و گو با وي را در ادامه بخوانيد:

با توجه به اینکه در ایام عزاداری امام حسین قرار داریم فکر می کنید پیام عاشورا برای مسئولین کشور به خصوص دولت و مجلس چه می تواند باشد؟

الان در شرایطی هستیم که باید از پیام های عاشورا به نفع مصالح ملی و منافع کلی کشور استفاده کنیم. الان جوان ها هم شور حسینی دارند و هم برای کسب معرفت و شعور لازم در زمینه عاشورا و تامین مصالح کشور آمادگی دارند. سخنرانان خطبا و مداحان و مسئولین کشور باید از این فضا برای افزایش قدرت و اقتدار ملی استفاده کنند. لذا باید بحث های تفرقه انگیز را رها کنند و بحث های وحدت آفرین را مطرح کنند. باید اخلاقیات اسلامی را بیان کنند. احادیثی که دل های مردم را به یکدیگر نزدیک می کند را برای مردم بخوانند و به مردم تذکر بدهند. به این ترتیب سعی کنند این فضای بداخلاقی ها را از جامعه پاک کنند و درهای بهشت را به روی اکثریت جامعه باز کنند.

خطبا و مداحان آن حق الناس و رای اکثریتی را که مقام معظم رهبری مطرح کردند را به گونه ای تبیین کنند که اکثر مردم جذب دین و جذب روضه ها و مراسم عزاداری شوند و دیدگاه مثبت و خوشی نسبت به آموزه های دینی پیدا کنند. این ها مسائلی است که به اعتقاد من در حال حاضر بهترین ظرفیت و فضا براي بیان آنها در کشور فراهم است. در شب های عزاداری و تاسوعا و عاشورای حسینی همه مسئولین و فرهیختگان اساتید حوزه و دانشگاه و همه کسانی که در نوع خود تاثیر گذارند باید از این فرصت استفاده کنند و جامعه را به سمت وحدت و انسجام و اقتدار دعوت کنند.

با توجه به اینکه امام حسین حتی با دشمن خود عمر سعد تا آخرین روز مذاکره کرد، فکر می کنید رفتار برخی نمایندگان دلواپس با اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای چه نسبتی با این مشی امام حسین دارد؟

به نظر من مسئله برجام تمام شده و خوشبختانه به تصویب رسیده است. از مقام معظم رهبری گرفته تا روسای سه قوه نمایندگان اکثریت مجلس، شورای عالی امنیت ملی و همه کسانی که در این نظام باید تصمیم بگیرند تصمیم گرفتند که این مذاکرات و نتیجه آن که برجام است باید ادامه پیدا کند و مسیر خودش را بپیماید.

وقتی اکثریت عقلای کشور به این تصمیم و جمع بندی رسیده اند، معنا ندارد عده ای اقلیت همچنان لجاجت کنند و این مسئله را کش بدهند و بخواهند فضای کشور را فضای جنگ و جدال و مناقشه کنند. این با روح عاشورا سازگاری ندارد. چون امام حسین می خواست عزت اسلام و مسلمین حفظ شود و قیام عاشورا برای کسب عزت و احیای دین پیغمبر بود. امام حسین معتقد بود دین جدش پیامبر موجب وحدت جامعه است و می خواست جامعه را به آن انسجام و قدرت بازگرداند. دین اسلام برای ما وسیله وحدت است. قرآن، قانون اساسی نظام اسلامی و ولایت فقیه موجب وحدت هستند.

عده ای اقلیت به اعتقاد من نباید این فضای اقتدار و وحدت و انسجام ملی که پس از تصویب برجام به دست آمده است و این آرامشی که به طور نسبی در کشور حاکم است را برهم بزنند. این گناه بزرگی است. مردم باید در مجالسی که تزریق کینه و تفرقه و غیبت و گناه می شود، ننشینند و مجلس را ترک کنند. چراکه مشارکت مردم در نشستن در این مجالس هم گناه محسوب می شود. مردم باید به مجالسی بیایند که سخنان وحدت بخش در آنها بیان می شود.

اما آنها تا همین الان اقدامات بی سابقه ای انجام داده اند. از جمله تهمت به رییس مجلس و طرح این ادعا از طرف آقای زاکانی که جلسه سه گانه رییس مجلس با آقایان شمخانی و حجازی واقعیت ندارد و یا تهدید معاون رییس جمهور به مرگ و اقداماتی از این دست ... فکر می کنید با تصویب برجام اقدامات بعدی آنها چه خواهد بود؟

من واقعا متاسفم از برخی از این چهره ها که مدعی ذوب در ولایت هستند و می گویند بصیرت داریم! اما نمی توانند مفهوم بیانیه دفتر رهبری را به درستی بفهمند. حرف هایی می زنند مبنی بر اینکه ما از ته دل رهبری خبر داریم! عجیب است که از ته دل رهبری چند نفر اقلیت خبر دارند، اما مثلا رییس مجلس، دبیر شورای عالی امنیت ملی، نماینده دفتر رهبری آقای حجازی، اکثریت مجلس و مجمع تشخیص مصلحت خبر ندارند؟! معلوم نیست این آقایان این ادعا ها را از کجا دارند؟

خود رهبری از اول تا آخر مذاکرات را هدایت کردند و خود ایشان هم فرمودند من ته دل و روی دل ندارم. من هرچه در دلم هست همان ها را هم در جلسات با مسئولین گفته ام. حالا این آقایان مدعی هستند که ته دل رهبری را می دانیم که راضی نبوده اند! این حرف  ها به شعبده بازی شبیه تر است. معتقدم این ها هر چه بیشتر در مسئله برجام و مذاکرات سرسختی و لجاجت به خرج بدهند و همچنان بخواهند گوشه و کنایه بزنند و توهین کنند؛ وجاهت و منزلت خودشان را روز به روز پایین تر خواهند آورد و ادامه این روند به نفع خود آنها نخواهد بود.

فکر می کنید گام بعدی دلواپسان در مخالفت و نقد دولت چه خواهدبود؟

اینها الان در سردرگمی و تحیر به سر می برند. به هر حال برجام به عنوان یک بهانه برای تاخت و تازهای این ها بود که خوشبختانه با تایید رهبری و تصویب شورای نگهبان به سرانجام رسیده است. حالا این ها به دنبال سوژه ای هستند که آن را دستاویز حمله به دولت کنند. الان هنوز سوژه ای ندارند مگر همین توجیهات بی پایه و اساسی که نسبت به گذشته مطرح می کنند. ما هم منتظریم ببینیم این ها دوباره چه سوژه ای را می خواهند علم بکنند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین