کد خبر: ۳۲۷۷۸۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸

انتقاد ابتکار از قتل‌عام ماهی‌های زاینده‌رود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به ضرورت اصلاح مدیریت حوزه آب، نسبت به قتل عام ماهی‌های زاینده‌رود در اثر بسته شدن ناگهانی آب انتقاد کرد و از تدوین سند ملی تغییر اقلیم در ماه‌های آینده خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
معصومه ابتکار صبح امروز (پنج شنبه) در حاشیه بازدید از پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در جمع خبرنگاران با اشاره به پروسه مدیریت آب حوزه زاینده رود اظهار کرد: منابع و نحوه مدیریت آن‌ها از یک سو و تغییرات اقلیمی از سوی دیگر به شکل ویژه‌ای در مدیریت آب حوزه‌های زیست محیطی از جمله زاینده رود تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: امروز کشور با کاهش بارندگی و در نتیجه تقلیل روان آب‌ها مواجه شده، بنابراین نحوه مصرف و توزیع آب بر میزان آب حوزه‌های مختلف زیستی تاثیر می گذارد. منابع آبی در سال‌های گذشته اگرچه با گسترش زیادی همراه بوده است اما بهره‌وری چندانی برای کشور نداشته است و چون حق‌آبه‌های طبیعت در نقاط مختلف به خوبی رعایت نشده می‌توان گفت که مدیریت حوزه آب و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با آن نیازمند اصلاح دوباره توسط شورای عالی آب است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مدیریت منابع محدود آب در کشور باید به گونه‌ای انجام گیرد که کشاورزان به مدیریت امور مرتبط با فعالیت‌های خود و شهرها به مدیریت منابع آب در بخش‌های مختلف شرب و آبیاری فضاهای شهری بپردازند.

وی با ابراز نارضایتی از شرایط فعلی مصرف آب در حوزه‌های آبی کشور خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی پرت آب بالا بوده و توسعه بی‌رویه و کشت محصولات پرآب نیز به این مسأله دامن زده است. بنابراین مسئولان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف باید در کنار فعالان حوزه محیط زیست برای بهبود شرایط موجود تا رسیدن به نقطه مطلوب تلاش کنند.

ابتکار با انتقاد شدید نسبت به قتل عام ماهی‌ها در بستر زاینده‌رود در نتیجه بسته شدن ناگهانی آب تصریح کرد: این کار اشتباهی است و چرا پیش از بسته شدن آب در بستر زاینده‌رود بخش تعیین شده‌ای از آب برای حیات ماهی‌ها ، ذخیره نشده است؟ با این وجود سوال اساسی این جا است که چرا جریان آب زاینده‌رود باید قطع باشد؟ اقتضای رودخانه جاری ماندن آب و رسیدن آن به تالاب‌گاوخونی است. زیست بوم با ارزش منطقه برای حیات خود به آب نیازمند است، بنابراین پیش از آنکه به این سوال پاسخ دهیم که چرا ماهی‌ها هلاک شده‌اند باید پرسید که چرا آب زاینده‌رود قطع شده است؟

وی دلیل اصلی عدم تحقق وعده رئیس جمهور در مورد جاری ماندن آب در حوزه زاینده‌رود و به ویژه رودخانه را برداشت‌های غیرقانونی از مسیر و بالادست رودخانه عنوان و اظهار کرد: مسئولان و تشکل‌های کشاورزی، زیست محیطی و روستاها باید در کنار یکدیگر برای جاری شدن دوباره آب درزاینده رود تلاش کنند چرا که در حال حاضر حقوق عمومی مردم در حال تضییع است. اگرچه سیاست‌گزاری‌های دولت در اجرای برنامه‌های منضبط در حوزه آب نیز می‌تواند به کوتاه‌تر شدن پروسه جاری شدن آب در زاینده‌رود کمک کند.

تدوین سند ملی تغییر اقلیم
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از تدوین سند ملی تغییر اقلیم در ماه‌های آینده خبر داد و گفت:‌ تغییر اقلیم یک پدیده حتمی است و بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست سند ملی تغییر اقلیم را با همکاری همه دستگاه‌های مربوطه و با محوریت برش استانی تنظیم کرده و ظرف ماه‌های آینده به صورت نهایی در کشور به تصویب خواهد رساند. چرا که ‌کشور برای مقابله با معضلات تغییرات ناگهانی باید ساز و کارهای لازم را پیش از وقوع حوادث غیر مترقبه فراهم کند.

دو معضل اساسی محیط زیست کشور
وی کشاورزی و دامداری سنتی را دو معضل اساسی محیط زیست در کشور ارزیابی و خاطر نشان کرد: دامداری‌های سنتی درسال‌های گذشته فشار زیادی بر مراتع و منابع طبیعی کشور اعمال کردند و بنابراین کلیه کارشناسان و دغدغه‌مندان حوزه محیط زیست به این اجماع رسیده‌اند که با دامداری و کشاورزی مدرن می‌توان از خشکسالی‌های پیش‌رو کاست و به بهبود شرایط محیط زیست با همکاری مردم کمک کرد.

ابتکار با بیان اینکه منشاء گرد و غبار در کشور کانون‌های منطقه‌ای و کشورهای همسایه است، ادامه داد: عرصه‌، تالاب و مرتع هر یک به نوعی در ایجاد ریزگردها و پدیده گرد و غبار موثر هستند و سازمان حفاظت محیط زیست در نظر دارد با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی برای این معضل عمده راهکاری بیندیشد.

سازمان حفاظت محیط زیست هیچ دغدغه‌ای به جز دنبال کردن مواضع سیاسی ندارد
ابتکار در پاسخ به سوال ایسنا،‌ در خصوص انتقادات اخیر برخی رسانه‌ها و افراد به سیاسی بودن مواضع محیط زیستی وی، با کنایه اظهار کرد: بازدید امروز ما از منطقه کلاه قاضی و مشاهده گونه‌های مختلف زیست محیطی در این منطقه همه سیاسی بوده است. سازمان حفاظت محیط زیست هیچ دغدغه‌ای به جز دنبال کردن مواضع سیاسی ندارد و حتی گونه‌های طبیعی منطقه که هیچ کدام سبز نیستند همگی مواضع سیاسی دارند.

وی با تاکید بر اینکه نگاه دولت یازدهم به مسأله محیط زیست حمایت‌گونه بوده است گفت :‌ دولت در عالی‌ترین سطح ممکن معضلات و مشکلات محیط زیستی را مورد توجه قرار می‌دهد و برنامه ششم توسعه نیز بر محوریت مسائل محیط زیستی تدوین شده و شخص رئیس جمهور لزوم حمایت از برنامههای محیط زیستی را در راس سیاست‌های خود قرار داده است.

اعتقاد جنگل‌نشینان در مورد زمستان پیش‌رو
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها برای وقوع پدیده "ال‌نینو " در ایران قطعی نیست، ادامه داد: آخرین پیش‌بینی مرکز هواشناسی آمریکا بارندگی‌های خوبی را در فصل سرد سال برای ایران پیش‌بینی کرده است، با این وجود جنگل‌نشینان شمال ایران بر اساس برخی تغییر و تحولات در نوع و تعداد گونه برخی بذرهای گیاهی بر این اعتقاد هستند که امسال زمستان سردی را در پیش خواهیم داشت اما اینکه این پدیده تا چه حد بر اساس مستندات علمی و شرایط اقلیمی ایران تاثیرگذار است، هنوز مشخص نیست.

ابتکار با تائید این مسأله که حذف دام از پناهگاه‌های حیات وحش به صلاح کشور نیست گفت: به هر حال گونه‌های مختلف جانوری در محیط‌های زیستی در رقابت با یکدیگر هستند و حذف هر کدام از آن‌ها در سرنوشت یکی از گونه‌ها تاثیر می‌گذارد. دام‌های حیات وحش باید متعادل بوده و از لحاظ شیوع بیماری‌های مسری از جمله طاعون مورد ارزیابی قرار گیرند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه ورود دام‌های محلی به دو منطقه قمیشلو و موته باید با همکاری و تعامل گروه‌های محلی و ادارات کل محیط زیست مناطق صورت گیرد‌، ادامه داد: هرگونه جابجایی و تعدیل دام در این مناطق باید به صورت محلی و موردی صورت گیرد و تدبیر لازم در این زمینه به صورت کلی انجام شود. استرس طبیعت در مقطع کنونی بالا است و انواع گونه‌های طبیعی باید با آرامش خاطر در خاک‌های حیات وحش به زندگی خود ادامه دهند.

بهره برداری از سیستم پایش آنلاین تصویری در پارک ملی کلاه قاضی
رونمایی از سیستم پایش آنلاین تصویری با قابلیت چرخش دوربین تا 360 درجه صبح امروز پنج شنبه توسط رئیس سازمان محیط زیست رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بر این اساس قرار است فرایند تصفیه پایش پارک ملی کلاه قاضی در استان اصفهان با 17 دوربین صورت گیرد که از این مجموع سه دوربین در مدار قرار گرفته و بقیه آن‌هادر طول هفته های آتی آغاز به کار خواهند کرد. کاهش هزینه های سوخت و استهلاک خودرو از جمله دستاوردهای اجرای سیستم پایش آنلاین تصویری است که با کمک سیستم وایرلس یا رادیویی فعالیت خواهند کرد. این دوربین در فاصله نهمین کیلومتری از یکدیگر در نقاط کور منطقه حفاظت شده کلاه قاضی نصب خواهد شد و با عمق موثر 5 کیلومترو با همپوشانی ارسال تصویر تا شعاع دو کیلومتری به فعالیت خود در عرصه محیط زیست خواهند پرداخت.

همچنین این دوربین ها از طریق انرژی خورشیدی شارژ شده و علاوه بر انتقال تصویر و فیلم برداری انتقال پیام های صوتی را نیز بر عهده دارد.

حمید ظهرابی درباره کارکرد دوربین های پایش آنلاین تصویری با قابلیت وایرلس اظهار کرد: دوربین های انتخاب شده برای این سیستم پایش ارزان قیمت و در حدود دو میلیون و 900 هزار تومان بوده اند با این حال برآوردهای هزینه ای برای تکمیل این اتاق فرمان این سیستم 300 میلیون در نظر گرفته شده است. این اتاق کنترل در آینده با سه شیفت کاری فعالیت کرده و برای دستگیری شکارچیان غیرقانونی حیات وحش کارایی بالایی دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: هزینه یک پک کامل شامل دوربین پایش، سلول خورشیدی، باتری و جعبه آن ، سیم خاردار و اینورتور 19 میلیون برآورد شده است. این دوربین ها قادرند خودروهای شکارچیان غیرقانونی را در شب رصد کرده و پیام های هشدار را برای اعزام محیط بانان به نقطه مربوطه ارسال کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین