کد خبر: ۳۲۸۴۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۸۴ - ۱۱:۵۵

همه‌آنچه بايد يك ايراني از بيماري ايدز بداند

آفتاب‌‌نیوز : كتاب رايگان ايدز را در فرمت پيدي اف مي‌توانيد دانلود كنيد و به دوستان خود نيز توصيه
كنيد.‪. http://Samipic.com/a۲xax/00۱/aids-booklet-pdf.zip‬
واژه ايدز برگرفته از عبارت "ويروس تضعيف‌كننده قواي دفاعي بدن انسان ‪"human immunodeficiency virus)‬است.

اين ويروس سلولهاي اصلي "سي دي ‪ + ۴‬تي" راآلوده كرده كه قسمتي از سيستم دفاعي بدن بشمار مي‌روند.

زماني كه ويروس اچ آي وي وارد بدن شد سلولهاي "تي" توان خود را براي مقابله با بيماريهاي باكتري زا، ويروسي و ساير ميكرب‌ها از دست مي‌دهد.

البته عفوني شدن بدن به ويروس اچ آي وي به معناي ابتلا به بيماري ايدز نيست بلكه گاه ‪ ۱۰‬سال طول مي‌كشد تا فرد حامل ويروس به بيماري مبتلا شود.

ويروس اچ آي وي به سلول‌هايي از بدن صدمه مي‌رساند كه وظيفه دفاع از بدن در برابر بيماري‌هاي گوناگون را ، بر عهده دارند.

به اين ترتيب، بدن انسان ديگر نمي‌تواند بطور موثر در مقابل باكتري‌ها، ويروس‌ها يا قارچ‌هاي بيماري زا، به مقابله و مقاومت بپردازد.

به همين دليل، با نفوذ ويروس بيماري ايدز ، بدن انسان در برابر اين بيماري ها، ضعيف تر مي‌شود.

اين درحاليست كه بدن يك انسان سالم ، در حالت عادي ، قادر است با همين بيماري‌ها و برخي از انواع ويژه بيماري سرطان ، به آساني مقابله كند.

از نشانه‌هاي بروز اين بيماري ، ابتلاي پياپي به بيماريهاي باكتريايي ، قارچي و ويروسي است كه در افراد سالم بندرت رخ مي‌دهد.

بايد بدانيم زنان و دختران به دلايل جسمي، رواني و اجتماعي احتمال ابتلاي بيشتري به ايدز دارند و توانمندسازي آنان مي‌تواند در مهار همه‌گيري ايدز و ديگر معضلات فرهنگي و اجتماعي موثر باشد.

اما با وجود حساسيت زيست شناختي بيشتر زنان به سرايت ويروس ايدز، در بيشتر جوامع، تبعيض‌هاي قانوني، اجتماعي و انتقادي است كه به طور فزاينده- اي باعث آسيب پذيري آن‌ها به ايدز مي‌شود.

بايد بدانيم دستگاه ايمني زنان ممكن است به نحوي متفاوت به ويروس ايدز ‪ HIV‬پاسخ دهد، زنان مثبت از لحاظ ‪ HIV‬ميزان بيشتري از سرطان گردن رحم نسبت به زنان غيرآلوده دارند و همچنين هنگام درمان ضدويروس زنان ممكن است اثرات جانبي بيشتري را تجربه كنند.

شايعترين طريق آلوده شدن زنان به اين ويروس، مقاربت يا رابطه جنسي با يك فرد آلوده به ويروس اچ‌اي وي است.

راه‌هاي ديگر انتقال اين بيماري شامل تزريق خون يا پلاسماي حاوي اين ويروس و استفاده از سوزن يا سرنگ‌هاي آلوده به آن است.

هر چند تلاش جهاني بر مبارزه با اين بيماري است اما بايد منتظر تلفات بيشتري بر اثر ابتلا به اين بيماري باشيم. سازمان جهاني بهداشت در همين رابطه اعلام كرده‌است روند تلفات ايدز تا پايان اين دهه ادامه خواهد داشت، مگر آنكه دولتها سرمايه گذاريهاي زيادي در زمينه پيشگيري و درمان اين بيماري اختصاص دهند.

در همين حال برنامه ايدز سازمان ملل، متعهد شده است كه تا سال ‪۲۰۰۵‬ براي سه ميليون بيمار مبتلا به ايدز در كشورهاي در حال توسعه درمانهاي ضد ويروسي فراهم كند.

بايد بدانيم انتقال ايدز از طريق جنسي يك خطر بالقوه است و اين بيماري ممكن است از طريق شركاي جنسي افراد آلوده گسترش يابد.

در ايران نيز هرچند گزارش‌ها حكايت از آن دارد كه ‪ ۷۵‬درصد جمعيت مبتلا به ايدز در كشور معتادان تزريقي هستند، اما بايد بدانيم روند حركت انتقال اين بيماري در حال حاضر از ميان معتادان، به انجام‌دهندگان رفتارهاي پرخطر جنسي سمت و سو گرفته است، كه در اين ميان زنان تا حدود زيادي قربانيان بدون دخالت در ابتلا به اين بيماري هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین