کد خبر: ۳۲۹۸۲۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
ششمین جلسه محاکمه متهم پرونده فساد نفتی/اظهارات بابک زنجانی در دادگاه امروز

پول‌های بابک زنجانی کجاست؟/ وزیر نفت: اجازه ندهیم با پررویی بیت‌المال را ببرند

متهم بزرگترین پرونده فساد نفتی لحظاتی قبل با تدابیر شدید امنیتی به دادگاه انقلاب تهران منتقل شد. در‌ همین‌ حال بیژن زنگنه، وزیر نفت، درباره اینکه پول‌های این متهم نفتی کجاست نیز گفته: «این موضوع سؤال ما هم هست».
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- امروز ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی، متهم پرونده فساد نفتی برگزار شد. این متهم در جلسات گذشته بخشی از دفاعیات 200 صفحه‌ای خود را به دادگاه ارائه کرده است و امروز نیز به ادامه دفاعیان خود در دادگاه پرداخت.

به گزارش آفتاب، رسول کوهپایه‌زاده دیروز گفته است که براساس اعلام دادگاه، جلسات بعدی نیز به ترتیب در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد. وکیل بابک زنجانی همچنین درباره اینکه آیا روند علنی‌بودن جلسه دادگاه ادامه دارد، می‌گوید: از آنجا که غیرعلنی بودن جلسه اعلام نشده است، طبیعتا جلسه نیز همانند پنج جلسه گذشته به صورت علنی برگزار می شود.

کوهپایه‌زاده در خصوص اینکه آیا آنگونه که در فایل بابک زنجانی نوشته شده بود، وی دفاعیات محرمانه نیز دارد که نمی‌خواهد در دادگاه قرائت کند، اظهار کرد: تشخیص قرائت آن قسمت از دفاعیه برعهده موکلم است؛ و این قسمت دفاعیه دارای وجهی است که شاید در جلسه علنی بیان آن ضرورت نداشته باشد. دفاعیات موکلم همان است که در دادگاه قرائت می کند؛ دادگاه می شنود؛ صورتجلسه می شود و به امضای موکلم می رسد.

 تاکنون پنج جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی میلیاردر نفتی و دو متهم دیگر این پرونده در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی بصورت علنی بر پا شده است که جلسه پنجم‌، دهم آبان برگزار شد. 

نماینده دادستان در سه جلسه نخست، کیفرخواست 238 صفحه ای متهمان نفتی را قرائت کرد و بابک زنجانی متهم اصلی پرونده نفتی از جلسه چهارم شروع به قرائت دفاعیات 200 صفحه ای خود کرد که قرائت این دفاعیات همچنان ادامه داد.

قاضی صلواتی در جلسه چهارم دادگاه، خطاب به بابک زنجانی متهم اصلی پرونده نفتی گفته بود که اتهام شما براساس کیفرخواست صادر شده در دادگاه انقلاب، افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور با تشکیل و رهبری سازمان یافته به منظور ارتکاب جرایمی مانند جعل سند، پولشویی با علم به موثر بودن در ضرر به کشور، کلاهبرداری در سطح گسترده از شرکت نفت، سازمان تامین اجتماعی و بانک مسکن، جعل 24 فقره اسناد و صورت حساب بانکی ، استفاده از اسناد مجعول و پولشویی به مبلغ 1967 میلیون یورو عنوان شده است.

وزیر نفت: اجازه ندهیم با پررویی بیت‌المال را ببرند

در‌ همین‌ حال بیژن زنگنه، وزیر نفت، نیز در آستانه برگزاری دور جدید جلسات دادگاه زنجانی، به ادعای متهم و وکلایش مبنی‌بر آمادگی برای واریز پول‌های وزارت نفت پاسخ داد. وزیر نفت روز گذشته در حاشیه همایش سالانه سراسری مدیران و مسئولان ارشد سازمان حراست صنعت نفت در جمع خبرنگاران گفته است: «متهم از این حرف‌ها زیاد می‌زند که پول‌ها را داده است اما پیگیری‌های ما هم دستاوردی ندارد و هیأت‌های ما به مالزی و تاجیکستان رفته‌اند اما آنجا هم پولی نبود». زنگنه افزود: «متهم اموالی دارد که قرار است دادگاه به تملک ما درآورد اما نیازی به آن نداریم و البته تاکنون هم چیزی فروخته نشده است». او درباره اینکه پول‌های این متهم نفتی کجاست نیز گفته: «این موضوع سؤال ما هم هست». اما وکیل زنجانی در گفت‌وگوی دیروز خود با تسنیم در پاسخ به اینکه پول‌های مورد ادعای زنجانی و وکلایش کجاست؟ گفته است: «زنجانی به‌عنوان یک بانکدار در قبال همه سپرده‌گذاران و سهام‌داران باید پاسخ‌گو باشد و یکی از اصول جدی بانکداری در ایران و خارج، حفظ اسرار مشتریان است. موکلم از حیث محدودیت‌های اشاره‌شده، نمی‌تواند مطالبی را عنوان کند که باعث افشای منابع مالی مرتبط با سهام‌داران و سپرده‌گذاران که ارتباطی هم به شرکت نفت ندارد، شود. هرگاه تحریم‌ها کاملا برداشته و آن صد‌میلیارددلاری که شرکت از بقیه افراد و بدهکاران دارد، تسویه شد و فقط دو ‌میلیارد بدهی زنجانی باقی ماند و تسویه نشد، نمی‌توان گفت او همکاری لازم را نمی‌کند».

جای بقیه پول‌ها امن است

همچنین درحالی‌که روز شنبه وکیل شرکت HK گفته بود: «زنجانی پول فروش محموله‌های نفتی را صرف خرید زمین واقع در خیابان ایران‌زمین و زمین خیابان فرشته کرده است»، دیروز وکیل بابک زنجانی به این سخنان واکنش نشان داد و به تسنیم گفت: «این حرف‌ها درست نیست زیرا براساس اطلاعات موجود در پرونده، تاریخ خرید و منبع تأمین مالی این زمین‌ها، هیچ ربطی به فروش محموله‌های نفتی ندارد». کوهپایه‌زاده همچنین در پاسخ به این سؤال که مسئولان شرکت نفت معتقدند بدهکار باید زمینه پرداخت طلب را فراهم کند و طلبکار در این راستا وظیفه‌ای ندارد افزود: «در خارج از کشور کسانی هستند که از زندانی‌شدن زنجانی و از اینکه وی در این حالت به‌سر می‌برد، خوشحالند و دوست ندارند موکلم از زندان آزاد شود تا اموال او را در خارج از کشور مورد تعرض قرار دهند. اینکه به شخصی که هیچ دسترسی‌ای به دنیای خارج و توانایی پیگیری شخصی ندارد و هنوز بانک‌هایش و شرکت HK نیز در تحریم است، بگوییم این مسئله مشکل شماست، حرف موجه و حقوقی‌ای نیست. آیا شرکت نفت که امروز بالغ بر صد‌میلیارددلار به کشورها و شرکت‌های دیگر نفت فروخته و طلبکار است، به آنها نیز این‌گونه می‌گوید؟»به گزارش شرق، این بخش از سخنان وکیل زنجانی در جلسات قبل نیز از سوی خود او مورد اشاره قرار گرفته بود و بابک زنجانی ادعا کرده بود که وزارت نفت در دوران زنگنه بیش از پنج‌‌میلیارددلار نفت را برای فروش در اختیار فردی قرار داده که توان بازگشت‌دادن این پول را ندارد. اما بیژن زنگنه روز گذشته به این ادعا نیز پاسخ داده و گفته: «وزارت نفت در سال‌های قبل از روی‌کارآمدن دولت یازدهم، مقداری میعانات گازی را به شرکتی دولتی در امارات فروخته بود که این پول به دلیل تحریم، بلوکه شد، اما از بین نرفت. این روال تا ابتدای سال ٩٣ ادامه داشت و ازآن‌پس، با پیداکردن راهکاری تازه و با حصول توافق، به راهی رسیدیم که بر مبنای آن پول خود را قبل از تحویل محموله دریافت می‌کنیم و به همین دلیل از اردیبهشت سال گذشته، دیگر به این رقم بدهی اضافه نشده است». وزیر نفت با بیان اینکه این پول همانند پول‌های بلوکه‌شده در ژاپن یا هند است، تأکید کرد: «این پول، در جای امنی است و هیچ خطری تهدیدش نمی‌کند».

نگذاریم با پررویی، کارهای خود را رفع‌ورجوع کنند

وزیر نفت همچنین در بخش دیگری از سخنان دیروز خود درباره پرداخت بدهی بابک زنجانی گفته است: «وی اصلا قرار نیست پولی بدهد اما امیدواریم پرداخت کند. پیش‌تر هم از مقابله با فساد گفته‌ام و امیدوارم رسانه‌ها ما را یاری کنند و اجازه ندهند افرادی اموال بیت‌المال را ببرند و سپس با پررویی، کارهای خود را رفع‌ورجوع کنند و کارهای خلاف خود را بپوشانند». زنگنه در پاسخ به این سؤال که آیا وزارت نفت، شماره‌حساب اشتباه برای دریافت بدهی بدهکار بزرگ نفتی اعلام کرده است، گفت: «اینها حرف‌های بی‌مبنایی است که گفته می‌شود». وکیل بابک زنجانی هم پس از این سخنان زنگنه به تسنیم گفته است: «اگر موکلم قصد پرداخت نداشت، نمی‌آمد قریب به ٧٠٠‌ میلیون‌دلار از پول‌هایی که در اختیارش قرار گرفته بود را به دستور شرکت نفت در حق پیمانکاران نفتی پرداخت کند. زنجانی اگر قصد پرداخت نداشت، در همان روزهای اول بازداشت، بدون هیچ اجبار و الزام قانونی‌ای شخصا و داوطلبانه همه اموال را طی وکالت بلاعزل به شرکت نفت واگذار نمی‌کرد». اشاره وکیل زنجانی به وکالت‌نامه‌ای است که زنگنه هم دیروز درباره آن توضیح داده و گفته است: «با توجه به اموالی که وی خریداری کرده یا از قبل داشته است، وکالتی برای تملک به نفت داده‌اند که البته تاکنون چیزی از اموال وی فروخته نشده است».

توضیحات بابک زنجانی درباره پوشه‌های محرمانه‌اش/ بابک زنجانی: اگر اذیت کنید منم اذیت می‌کنم

بابک زنجانی متهم ردیف اول حدود ساعت 8:40 با تدابیر شدید امنیتی وارد دادگاه شد.

* بابک زنجانی قبل از شروع جلسه دادگاه دقایقی با وکیل مدافع‌اش صحبت کرد.

* خواهران بابک زنجانی و وکلای مدافع متهمان و شکات در جلسه دادگاه حضور دارند.

* یکی از خواهران متهم ردیف اول پرونده، با در دست داشتن صلوات‌شمار ذکر می‌گفت.

* ساعت 9:05 قاضی صلواتی رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب و نجفی نماینده دادستان وارد دادگاه شدند.

* جلسه دادگاه ساعت 9:10 با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

* قاضی صلواتی در ابتدای جلسه دادگاه مواد 353، 354 و 358 قانون آیین دادرسی کیفری را متذکر شد.

* رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب از بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی خواست تا ضمن حضور در جایگاه به ادامه دفاعیات خود بپردازد.

* قاضی صلواتی یادآور شد: وکلا و موکلین در مقام دفاع حق ندارند خارج از موازین شرعی و قانونی صحبت کرده و به کسی توهین کنند.

بابک زنجانی با حضور در جایگاه با قرائت بخش‌هایی از زیارت عاشورا، گفت: در جلسات قبل در پایان بخش اول دفاعیاتم قول صدور ضمانتنامه را داده بودم که در این خصوص توضیحات لازم را ارائه می‌دهم. در بخش دوم دفاعیاتم، شماره حساب‌هایی از بانک مرکزی تقدیم شما شده بود که در آن زمینه هم توضیحات لازم را می‌دهم.

وی افزود: در کیفرخواست موضوع MT و استانداردها مطرح شده بود که بازپرس محترم مطرح کرده بودند MT جعل شده که توضیحات لازم را در این زمینه خواهم داد. همچنین اعلام شد که 11 ال‌سی از سوی من برای بانک مرکزی و شرکت HK صادر شده که من اسم ال‌سی را برات عنوان کردم و مطرح شد که برات نیست و ال‌سی است؛ در واقع کارشناس محترم گفتند که ال‌سی با برات فرق می‌کند که در این خصوص بحث شد.

این متهم ادامه داد: مجبورم به جای دفاع از کیفرخواست و اتهاماتی که به من وارد شده، بعضی توضیحات را ارائه دهم تا شائبه‌ای ایجاد نشود. دلیل علنی شدن دادگاه، درخواست خودم و وکیلم بود. من این موضوع را خدمت شما مطرح کردم و از رئیس قوه قضائیه علنی بودن دادگاه را خواستم تا همه ببینند و قضاوت کنند. هر کسی قضاوت و تهمتی دارد به من بگوید؛ زیرا از نظر من اشکالی ندارد.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه حساسیت موضوع زیاد است من هر حرکتی که انجام می‌دهم باعث حاشیه‌هایی می‌شود. یکی از این حواشی پوشه‌هایی بود که دست من بود و روی آن نوشته شده بود که بعضی قابل قرائت و بعضی غیرقابل قرائت در دادگاه است. باید یادآور شوم این موضوعات مربوط به تفکیک مدارک خودم بود و مسائل محرمانه‌ای بود که نیازی به قرائت در دادگاه نبود. به همین دلیل من بعضی از پوشه‌هایم را به عنوان پوشه‌های غیرقابل قرائت نام‌گذاری کردم تا اگر لازم بود توضیحات لازم را درباره آنها ارائه دهم.

زنجانی در ادامه قرائت دفاعیات خود درباره موضوع ال‌سی و برات، گفت: وکیل مدافع نفت اعلام کرده که تا چند روز قبل بحث ال‌سی مطرح بوده و حالا یکباره عنوان برات را گرفته است. من درخواست پیگیری جدی‌تر درباره موضوع را کردم و در این خصوص چهار استعلام انجام شد. یکی از این استعلامات این بود که از وکلای خارجی‌ام درخواست کردم از اتاق بازرگانی بین‌المللی در این زمینه سئوال شود. همچنین خواستم از شرکت سوئیفت در این راستا استعلاماتی انجام شود و بر همین اساس مدارکی را جمع کردم.

وی یادآور شد: همانگونه که می‌دانید شرکت‌ها مجاز به خط سوئیفت هستند و می‌توانند از این طریق با بانک و دیگر شرکت‌ها ارتباط داشته باشند. من فایلی را در این زمینه خدمتتان می‌دهم که شرکت‌های ایرانی و خارجی از سوئیفت استفاده می‌کنند که یکی از این شرکت‌ها، شرکت ملی نفت ایران است و وقتی که تحریم شد سوئیفتش قطع شد؛ بنابراین این موضوع نشان می‌دهد که ایران و شرکت‌های ایرانی هم از داشتن سوئیفت مستثنی نیستند.

متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی یادآور شد: در سئوالاتی که از اتاق بازرگانی بین‌المللی و شرکت سوئیفت در خصوص برات و ال‌سی کردم هر دو اعلام کردند که ال‌سی و برات نامه اعتباری هستند که از سوی یک شرکت یا بانک صادر می‌شود. در شرکت‌ به آن برات شرکتی و در بانک برات بانکی یا ال‌سی گفته می‌شود که این موضوع در قانون تجارت هم آمده است. کارشناس محترم یکی از ایراداتش این بود که شما بالای آن چیزی که می‌گویید برات است، ننوشته‌اید برات. باید یادآور شوم که یکی دیگر از مواد قانون تجارت مطرح کرده که ننوشتن برات هیچ ایرادی ندارد.

بابک زنجانی ادامه داد: برات نیازی به مجوز از بانک مرکزی ندارد. شرکت ملی نفت عیناً برات‌هایی را با فرمت MT700 صادر کرده که شرکت‌های زیرمجموعه‌اش خریدار و شرکت خریدار قائم‌مقام‌اش است؛ یعنی همین کاری که من کردم. من 11 فقره گشایش اعتبار - حالا هر اسمی که شما روی آن می‌گذارید - از یکی از شرکت های خودم به بانک مالزی خودم صادر کردم و بانک مالزی آن را به شرکت HK ابلاغ کرد، ولی متأسفانه هیچ عملیاتی بر روی آن انجام نشد. من پول نفت را نقداً به شرکت نفت واریز کردم.

وی در ادامه صحبت‌های خود، گفت: در خصوص فرمت MT فایل دیگری را تهیه کرده‌ام که آن را تقدیم‌تان می‌کنم.

بابک زنجانی درباره شماره‌ حساب‌هایی که وزارت نفت در جلسه قبل به وی داده بود، گفت: شما مطرح کردید که بانک مرکزی این شماره‌ حساب‌ها را داده و من گفتم که بانک مرکزی می‌داند که این شماره حساب‌ها قابل دریافت وجوه نیست و ای کاش به دادگاه آن را نمی‌داد ولی فکر کردم شاید در این دو سال معجزه‌ای شده باشد.

وی یادآور شد: این شماره حساب‌ها در خارج از کشور ایجاد شده و ایران زمانی که به کشورها نفت می‌فروشد پول نفت را آنها در این حساب‌ها واریز می‌کنند. یعنی فقط اجازه واردات وجود دارد. این چک قابل حواله به خارج از کشور نیست. اینکه دکتر نوبخت مطرح می‌کند که این شماره‌ حساب‌ها قابلیت وصول دارد یا ایشان اطلاع ندارند یا چیز دیگری را دنبال می‌کنند. من در همین راستا دو کار انجام دادم و از یکی از وکلایم خواستم که از 3 تا کشور، سه تا 50 یورو را به این حساب‌ها حواله کنند و بانک‌ها آن را ارسال کردند، جوابی که بانک گیرنده داد این بود که این حساب‌ها محرمانه است و قابلیت وصول ندارد.

متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی ادامه داد: در 4 نوامبر دو پیام فرستادم، یک پیام به بانک ترکیه و گفتم که پول به حساب بانک مرکزی یا بانک‌ گارانتی واریز و ضمانتنامه را صادر کند. بانک مذکور در همان روز جواب داد که ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم؛ زیرا این حساب‌ها، حساب‌های خاص بین ایران و ترکیه است. یک روز بعد آن بانک جواب داد که ما هم امکان دریافت وجه را نداریم. بنابراین، اگر این موضوع نادرست است خودشان پول را می‌گرفتند که من این موضوع را اثبات می‌کنم.

وی درباره ضمانتنامه‌ای که قرار بود تا روز دوشنبه هفته گذشته ارائه شود، گفت: 1968 میلیون یورو به ذی‌نفعی شرکت HK قرار بود ضمانتنامه صادر کنیم که این کار ساده نیست زیرا ما هیچ چیز نداریم و از طرفی ضمانتنامه‌ای که صادر می‌کنیم برای شرکت تحریمی است. دوستان من قول مساعد داده‌اند که این اتفاق انجام می‌شود.

وی ادامه داد: به من در روزی که این موضوع را در دادگاه مطرح کردم گفتند که دو امضا برای این ضمانتنامه گرفته شده و دو امضای دیگر باقی مانده است. در همین خصوص دو مدرک آورده‌ام. یکی از آن مصوبه اتحادیه اروپاست که من را تحریم کرد. یعنی اتحادیه اروپا دو تا تحریم برای من ایجاد کرد، اولی برای شخص بابک زنجانی و گفت که در راستای نقض مفاد اتحادیه اروپا علیه ایران، بابک زنجانی به نهادهای ایرانی کمک کرده است. دومین تحریم این بود که بابک زنجانی در فعالیت‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک کمک کرده، بر همین اساس شروع به تحریم‌ شرکت‌هایم کردند و اولین تحریم هم بانک سرمایه‌گذاری من در مالزی بود.

متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی تصریح کرد: اتحادیه اروپا بانک نفت در خارج از کشور من را تحریم کرد. ‌شرکت دیگرم در دبی را نیز مورد تحریم قرار داد و به طور کلی تمام مجموعه‌های من را بلوکه کرد. من اگر از وجوهم استفاده کنم باید از اتحادیه اروپا اجازه بگیرم.

وی مجدداً با اشاره به صدور ضمانتنامه ای که قرار بود به دادگاه ارائه دهد، گفت: دو نفر دیگر که امضای‌شان در خصوص این ضمانتنامه باقی مانده ایراد گرفته‌اند و گفته‌اند که این پول تحریمی بوده است و از نامه‌ای که از اتحادیه اروپا استعلام گرفته‌اند، اتحادیه اعلام کرده که شما می‌توانید در مقابل این ضمانتنامه استفاده لازم را داشته باشید اما پس از برداشته شدن تحریم‌ها.

بابک زنجانی با بیان اینکه یکی از مشکلات دیگری که در خصوص ضمانت‌نامه ایحاد شده این است که در همه جا ضمانتنامه با یک یا دو درصد صادر می‌شود حال اینکه این دو درصد در این ضمانتنامه به 6 درصد اضافه شده است، 6 درصد یعنی دو میلیارد یورو پول که بسیار سنگین است. همچنین مطرح کردند که ضمانتنامه را به نام دیگری به نام گشایش کننده قرار دهید و آن را به اسم شرکت دیگر قرار داده‌اند و بانک هم آن را تأیید کرد، به طور کلی کارهای ضمانتنامه تا حدودی انجام شده است.

 بابک زنجانی با انتقاد از اینکه وزارت نفت بدون اینکه حاشیه‌سازی کند، این موارد را گوش دهد، گفت: حرف‌هایی که در روزنامه می‌نویسند فقط برای روزنامه اعتبار دارد. آقایان مطرح می کنند که ما شماره حساب دادیم و زنجانی پول را نمی‌ریزد. معاون وزیر نفت در مجلس اعلام کرده که زنجانی اگر پول می‌داشت،‌ پول را به حساب‌هایمان می ریخت، ما ندادیم خب از قوه قضائیه بگیرند. باید بگویم که قوه قضائیه شماره‌حساب‌های مرزی‌اش کجاست. معاون حقوقی نفت می‌گوید که وظیفه ما نیست شماره حساب بدهیم، وظیفه بدهکار است که شماره حساب بدهد.( قسمت آخر گفته‌هایش همراه با خنده بود)

وی افزود: من دستم بالاست، شما راست می‌گویید،‌ روی هوا که نمی‌شود کاری انجام داد، همه‌اش با مصاحبه مطالب را می‌گویید، من در روز اول دفاعیات گفتم شاید طرف مقابل قوی‌تر از شماست. منظورم کار سیاسی نبود، اگر این را گفته‌ام و مطرح کرده‌ام که من قوی‌تر هستم شاید چیزی در دست دارم. کسی که با هزار میلیارد تومان کار می‌کند، عقلش هم با هزار میلیارد تومان کار می‌کند. من اگر شروع به دعوا کنم نسبت به من، موفق نمی‌شوید، من فکر می‌کنم و عمل می‌کنم.

زنجانی با اشاره به اینکه امروز دو سورپرایز آورده‌ام، گفت: من گفتم شرکت ‌HK مشکلی دارد که آقایان در جریان آن نیستند. این شرکت به اتهام پولشویی از هنگ کنگ و اتحادیه اروپا تحت تعقیب است و برای مدیران آن حکم صادر شده است که این حکم نه به تحریم کاری دارد و نه به بلوکه شدن. با توجه به اینکه مستندات بانک‌ها در این زمینه قطعی بود حکم محکومیت برای مدیران شرکت HK صادر و به پلیس بین‌الملل دستگیری مدیرانش اعلام شده که این موضوع ربطی به من ندارد.

وی ادامه داد: بانک FIIB، به عنوان بانکی که شرکت HK در ‌آن حساب داشته، از این شرکت شکایت می‌کند. ناگفته نماند من از شرکت HK ده میلیارد یورو در این زمینه خسارت خواسته‌ام و در هر جای دنیا می‌توانم خسارتم را طلب کنم، ولی من دنبال خسارت نیستم.

این متهم تاکید کرد: این جواب من است، به محض اینکه آنها همکاری نکنند من از طرف دیگر 10 میلیارد یورو خسارتم را می‌گیرم.

بابک زنجانی با اشاره به موضوعات مربوط به بانک مسکن، گفت: در مورد بانک مسکن گفتم که آقایان پول را ریجکت کنید، پول تأمین اجتماعی را ریجکت کنید، باز آنها گفتند که ما در مورد اظهارات زنجانی در این زمنیه جواب دندان‌شکنی داریم. خب، جواب دندان‌شکنتان چیست! ما برای بانک مسکن یک میلیارد یورو حکم توقیف گرفته‌ایم و اگر آنها تفاهم نکنند حتماً برایشان اتفاقات نادرستی پیش می‌آید. اگر شما اذیت می‌کنید منم اذیت می‌کنم. من فرار رو به جلو نکرده‌ام. من سر پایم ایستاده‌ام و شماها به من نمی‌رسید. شما از عقب به من می‌گویید حرام‌خور و می‌گویید که جای طلبکار و بدهکار عوض شده است. شرکت HK از بانک FIIB دومیلیارد طلب دارد، من وظیفه دارم که این مبلغ را بدهم.

زنجانی تصریح کرد: شما پول نفت را در یک حسابی گرفته‌اید که این حساب تحریم شده است. شما زورگویی می‌کنید، این موضوع به من ربطی ندارد. وقتی من گفتم وزیر 5 میلیارد طلبکار است و نمی‌گیرد، قصد تخریب وزیر را نداشتم. من مجموعه‌ای را که شما به آن نفت دادید می‌شناسم. فروشنده آن شخصی بود که من به شما معرفی کردم. شما برگه‌ای را گرفتید و در ستاد تدابیر ویژه گفتید که این جزو منابع بانک مرکزی بیاید. آن شخصی که من می‌شناسم بیش از دو میلیارد را وصول کرده است. من به شما می‌گویم که حواستان باشد. آقایان شرکت دولتی دوستان صمیمی من هستند، اگر شما به شرکت آمریکایی می‌گویید 5 میلیارد را هر زمان که تحریم تمام شد به من بده، آیا خون او از من رنگین‌تر است، ‌آن وقت به من می‌گویید حرام‌خور و عنوان می‌کنید که من دزدی کرده‌ام. اگر پولتان را می‌توانید بگیرید چرا آن بانک را زیر سئوال نمی‌برید. پس موضوع فرار رو به جلو درست نیست.

در ادامه بابک زنجانی مدارک لازم را در این خصوص تقدیم قاضی صلواتی کرد.

بابک زنجانی با اشاره به صحبت‌های وکیل مدافع‌اش در رسانه‌ها در خصوص پرداخت بخشی از بدهی‌اش به وزارت نفت، گفت: وزارت نفت دو حساب در شرکت HK داشته است. ما در این خصوص 660 میلیون یورو پول نفت را به آقایان دادیم که 40 میلیون یورو هم آقای پ در بین اموال پیدا کرد. جمعاً 700 میلیون یورو پول نقد در خارج از کشور به آقایان داده‌ایم. من از دوستان خواستم که اموالم ارزیابی شود تا ببینم چقدر پول داده‌ام. آقای تورگ معاون دادستان و من این موضوع را به صورت صورتجلسه امضا کردیم و یک امضای دیگر هم باید به امضای آقایان نفتی می‌رسید. طبق استعلام دادستان 2 هزار و 600 میلیارد تومان اموال داده‌ایم. یک میلیارد و 400 به صورت فردی پرداخت کردم. فقط یک میلیارد و 100 باقی مانده که در موردش یا ضمانت‌نامه می‌دهیم یا اگر اموال را نمی‌خواهند پس بدهند تا فکر دیگری در مورد آن کنیم.

در ادامه قاضی صلواتی پیرو صحبت‌های متهم گفت: در جلسه بعد معاون دادستان که مسئولیت ارزشیابی اموال را دارد در دادگاه حاضر می‌شود و توضیحات لازم را در این زمینه ارائه می‌دهد.

بابک زنجانی به دلیل افت فشار از قاضی صلواتی خواست که چند لحظه‌ای بر روی صندلی بنشیند.

در ادامه قاضی صلواتی از کارشناس مربوطه خواست که توضیحات لازم را ارائه دهد.

کارشناس حاضر در دادگاه گفت: اینکه آقای زنجانی مطرح می‌کند بانک مرکزی به حساب ISO پول ریخته اینطور نیست. بانک مرکزی به این حساب پولی واریز نکرده، بلکه آن را به شرکت نیکو ریخته و شرکت نیکو دستورش را به 4 بانک داده است.

وی در رابطه با فرق برات و ال‌سی پیرو صحبت‌های متهم اصلی پرونده فساد نفتی گفت: 8 موضوع برای اینکه سند را برات بنامیم وجود دارد. نمی‌توانید شما بگویید که ال‌سی‌هایی که صادر کرده‌اید برات است. در ایران طبق قانون مالیات‌های مستقیم باید حق تمبر یعنی 3 درصد را به دولت پرداخت کنیم، کجا شما حق دولت را پرداخت کردید! همه ما دوست داریم که منابع وصول شود و به خزانه واریز شود.

وی افزود: آقای زنجانی طوری صحبت می‌کنند که گویا تمام نقل و انتقالات را ایشان انجام می‌داده و ما نمی‌توانستیم منابع ارزی خودمان در خارج از کشور را دریافت کنیم.

کارشناس مربوطه تاکید کرد: برخلاف آن چیزی که آقای زنجانی می‌گوید شماره حساب‌ها قابلیت دریافت وصول را دارد. تمام پیام‌هایی که در سامانه سوئیفت ثبت می‌شود پیام 999 است که قابلیت اعتنا ندارد. شما چطور توانسته‌اید پیام را ارسال کنید!

وی افزود: شرکت نفت زمانی که نفت را می‌فروشد شماره بانک مرکزی را به فروشنده می‌دهد. یعنی بانک مرکزی ارتباط تنگاتنگی با نفت دارد اینطور نیست که شرکت نفت قبل از تحریم‌ها به سوئیفت وصل بوده باشد. من بعید می‌دانم که شرکت نفت عضو شبکه سوئیفت باشد.

قاضی صلواتی از متهم خواست تا با حضور در جایگاه به ادامه دفاعیات خود بپردازد.

بابک زنجانی خطاب به قاضی گفت: فشارم افتاده است. قاضی صلواتی ساعت 10:15 به مدت 15 دقیقه اعلام تنفس کرد.

بر اساس گزارش ایسنا، تاکنون 5 جلسه دادگاه برای رسیدگی به پرونده موسوم به فساد نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده که در سه جلسه اول کیفرخواست متهمان این پرونده قرائت و در جلسه چهارم و پنجم متهم اصلی پرونده به ارائه دفاعیات خود پرداخت.

در جلسه چهارم و پنجم دادگاه، بابک زنجانی 52 صفحه از دفاعیات 200 صفحه‌ای خود را مطرح کرد. در ششمین جلسه دادگاه، 10 صفحه دیگر از دفاعیات متهم ردیف اول قرائت شد.

جلسات بعدی دادگاه به ترتیب در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری برگزار می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
4
23
عجب رویی دارن ابن بابک و دارودستش ، پوله ملتو بالا کشیدن اونوقت طلبکار هم هستن!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
2
20
ازقدیم گفتن بدهکارروروبدی طلبکارمیشه
ihnd
|
Seychelles
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
10
1
کاش ... این داستان کرسنت رو هم مشخص کنه....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
1
15
وقتی یک بی سواد ... به چنین ثروت باد اورده می رسد . حتما انرا با زد وبند با مدیران ...بدست می اورد . لذا شاید بخش عمده پول ها را زنجانی به مدیران ...داده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
1
8
...سیاهنمایی تا چه حد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
2
15
بیت المال باید برگردانده شود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین