کد خبر: ۳۳۰۶۴۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷

فرانس24 بررسی کرد: پیام داعش از حمله تروریستی "ضاحیه" بیروت

تحلیلگر مسائل سیاسی شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گفت: حمله تروریستی جنوب بیروت نتیجه شکستهای اخیر داعش در سوریه بود.
آفتاب‌‌نیوز :
جیمز آندره درباره حملات تروریستی جنوب لبنان و به عهده گرفتن آن توسط گروه داعش گفت: این حمله نفوذ گروه دولت اسلامی را در لبنان تایید می کند. اگرچه این گروه یا دیگر گروه ها از ژوئن سال 2014 حمله ای در مناطق تحت نفوذ حزب الله انجام نداده بودند.

حزب الله از اینکه مردم در مناطق تحت مدیریتش در امان هستند، به خود می بالید. اما سازمان دولت اسلامی نادرست بودن این امر را به گونه ای خونبار نشان داد. مسلماً باید این اتفاق را در پس زمینه ای منطقه ای بررسی کرد. می دانیم حدود یک میلیون و نیم آواره سوری در لبنان حضور دارند. لبنانی که واقعاً تحت تاثیر مناقشه سوریه قرار گرفته است.

بدون تردید هدف سازمان دولت اسلامی بی ثبات کردن لبنان است. تاکنون لبنان در مقابل این خشونت میان شیعیان و سنی ها مقاومت کرده و اجازه نداده است چنین اتفاقی در این کشور رخ دهد. خشونتی که تا به امروز در همسایگی اش وجود داشته است.

این مناقشه واقعاً تاکنون به لبنان کشیده نشده است و باید امیدوار بود چنین اتفاق هرگز رخ ندهد. لبنان تجربه جنگ داخلی خونباری را داشته است. هدف دولت اسلامی این است که برخورد و تقابلی میان جوامع مختلف لبنان ایجاد کند.

این کارشناس درباره موفقیت های اخیر حزب الله علیه تروریست ها در سوریه و ارتباط آن با حملات شب گذشته در جنوب بیروت نیز یادآور شد: احتمال زیادی دارد این حملات تلافی آنچه باشد که در میدان نبرد سوریه گذشته است.
همین روز گذشته نیروهای سوری، روسی و حزب الله شهر الحاضر را تصرف کردند. روز سه شنبه نیز فرودگاه نظامی کویرس پس گرفته شد. همه این اتفاقات به منزله شکستی برای دولت اسلامی بوده است. حمله ای همچون حمله (انتحاری) شب گذشته فرصتی است تا این گروه نشان دهد همچنان حضور دارد، قدرتش را از دست نداده است و می تواند حمله کند.

از سوی دیگر مشکل زیادی در منطقه عرسال، در مرز سوریه وجود داشته و در مدت اخیر تنش ها در آنجا افزایش یافته است. حملاتی علیه نظامیان لبنانی صورت گرفته است. همچنین گروهی جهادی یک سرباز لبنانی را دستگیر کرده است. اخیراً در این منطقه شاهد افزایش تحرکات بوده ایم.

روزگذشته نیز نیروهای ارتش لبنان یک شیخ سنی را به اتهام ارتباط با سازمان دولت اسلامی بازداشت کردند. گفته می شود او بدنبال سازماندهی حملاتی بوده است. در نتیجه حملات شب گذشته در جنوب بیروت همزمان با این بازداشت، شکل گیری موجی از خشونت در منطقه عرسال و تصرفات اخیر نیروهای روسی، سوری و حزب الله صورت گرفت.

شبکه تلویزیونی فرانس24 در گزارش دیگری اعلام کرد: به گفته وزارت بهداشت لبنان در حملات انتحاری در بخش جنوبی بیروت پایتخت این کشور، 43 نفر کشته و نزدیک به 240 نفر زخمی شده اند.

سلیم المدب، گزارشگر شبکه فرانس24 در گزارشی از بیروت اعلام کرد: این حملات مرگبارترین حملات بعد از پایان جنگ داخلی در لبنان در سال 1990 بود. بر اساس آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده است، دست کم 43 کشته و 239 نفر زخمی شده اند. شیوه مورد استفاده در این حملات نیز شیوه ای کلاسیک بود به این صورت که دو انفجار صورت گرفته است، انفجار نخست باعث هجوم مردم برای کمک به نخستین قربانیان شد و سپس انفجار دوم صورت گرفته است.

گزارشگر فرانس24 در ادامه افزود: من در محل انفجار با مردی صحبت کردم که گفت همسرش با درخواست از وی برای نرفتن به محل انفجار نخست برای کمک به قربانیان، جان وی را نجات داده است.

سلیم المدب همچنین خاطر نشان کرد این حملات دو روز بعد از شکست مهم گروه داعش در نزدیکی حلب در سوریه صورت می گیرد. نیروهایی که در آنجا می جنگند نیروهای ارتش سوریه و نیروهای حزب الله لبنان هستند و احتمال دارد که این حملات به تلافی آن شکست نظامی باشد؛ هر چند که بیانیه داعش به طور مستقیم به ارتباط بین این دو واقعه اشاره ای نکرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین