کد خبر: ۳۳۱۰۶۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
جنجال‌سازی دلواپسان درباره سانتریفیوژهایی که از دولت قبل فعال نبودند

کدام سانتریفیوژها جمع‌آوری می‌شوند؟/ تحریم‌ها دیر برداشته‌شوند ایران چقدر ضرر می‌کند؟

جمع‌آوری برخی سانتریفیوژها یکی از تعهدات و اقداماتی است که ایران باید در اجرای توافق هسته‌ای –برجام- انجام دهد. اما همین مسئله به بهانه و ابزاری برای برخی جریان‌های سیاسی جهت شایعه‌سازی و تخریب دولت تبدیل شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- شبکه بزرگ و شایعه‌ساز جریان دلواپس با در اختیار داشتن تریبون‌های مختلف، شبانه‌روز در حال حاشیه‌سازی علیه دولت است. روش این جریان‌ که متاسفانه همیشه منافع باندی و جناحی را بر منافع ملی و مردم ترجیح می‌دهند این است که ابتدا چهره یا رسانه‌ای از آن‌ها به دروغ مطلبی را علیه دولت مطرح، سپس به‌صورت زنجیره‌وار آن را در بوق و کرنا می‌کنند که دولت از خطوط قرمز عبور کرده، در حال سازش با غرب و آمریکا و از بین بردن سرمایه‌های هسته‌ای و ... کشور است. آنقدرهم  بر این شایعه‌ و دروغ‌‌های خود علیه دولت پافشاری می‌کنند که گاهی خود نیز باورشان می‌شود. جدای‌ازاینکه دروغ‌های‌شان دیر یا زود برهمگان آشکار و پرده از اهداف جناحی‌شان برداشته می‌شود.

به گزارش آفتاب، علیرضا زاکانی از نمایندگان دلواپس مجلس که از همان ابتدای مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی یکی از مخالفات ثابت‌قدم و سرسخت این مذاکرات بوده، با توافق ایران و 1+5 کمیسیونی در مجلس به ریاست خود تشکیل و سعی کرد با دعوت از مخالفان توافق هسته‌ای، مانع از تصویب "برجام" در مجلس شود؛ هدفی که با رای مثبت مجلس به شکست انجامید و یک ناکامی بزرگ را نصیب زاکانی و دیگران یاران دلواپسش کرد. حال با اینکه برجام از سد مجلس گذشت و رهبر نیز آن را تایید کرده و در حال اجراست، زاکانی و همفکرانش گویا قصد عقب‌نشینی از مواضع تند خود علیه برجام ندارند. با اینکه به‌گفته اکثر نماینده‌های مجلس، فعالیت کمیسیون ویژه برجام دیگر قانونی نیست اما وی همچنان خود را رئیس این کمیسیون می‌داند و هرکاری که از دستش برمی‌آید نیز علیه توافق هسته‌ای و دولت روحانی انجام می‌‌دهد.

زاکانی در روزهای گذشته از توقف جمع‌آوری سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌ای با تذکر به مسئولان خبر داد و البته بر ادامه فعالیت کمیسیون ویژه برجام به ریاست ‌خود  نیز تأکید کرد. سپس چند نماینده همسو با وی آن را تکرار و رسانه‌های این جریان و شبکه شایعه‌ساز شروع به فضاسازی علیه دولت کردند. اما دیری نپایید که حقیقت این ماجرا نیز آشکار و راز دروغ‌گویی جریان دلواپس برملاء شد.

با این حال، ماجرا با تکذیب شایعه دلواپسان از سوی مقامات دولت پایان نیافت و برخی رسانه‌ها اظهارات علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در نمایشگاه مطبوعات را دلیلی برای اثبات ادعای خود آوردند؛ اظهاراتی که بلافاصله از سوی شمخانی و سازمان انرژی اتمی تکذیب شد. شمخانی نقل‌قول منتسب به وی پیرامون توقف جمع‌آوری سانتریفوژ‌ها به دلیل تذکر به سازمان انرژی اتمی را نادرست خواند و گفت: اجرای تعهدات ایران در برجام تابع ضوابط و مقدمات حقوقی و فنی و رعایت ملاحظات مصوب مراجع قانونی است و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در چارچوب وظایف خود به رعایت چارچوب‌های فوق اهتمام جدی دارند. دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگویی دیگر نیز با بیان اینکه "سانتریفیوژهایی که در حال چرخش هستند جمع نشده‌اند"، تاکید کرد: کاهش سرعت سانتریفیوژها و دور‌انداختن آن‌ها امری فنی و حساس است و ممکن است در این روند دستگاه یا قطعاتی از آن دچار مشکل شود. ما تمهیداتی را اندیشیده‌ایم که این کار در نهایت ایمنی انجام شود. سازمان انرژی اتمی هم در اطلاعیه‌ خود در همین‌باره با اشاره به اینکه "متاسفانه در روزهای اخیر تعدادی معدودی از رسانه‌ها در خصوص اقدامات سازمان انرژی اتمی مطالب غلطی را منتشر می‌نمایند"، نوشت: اینکار تا جایی پیش رفته است که حتی در رسانه ملی از قول دبیر محترم شورایعالی امنیت ملی که جایگاه والائی در سیاست و امنیت کشور دارد را منتشر می‌نمایند.

کدام سانتریفیوژها جمع‌آوری می‌شوند؟

در همین‌حال، مقامات دولت ضمن تکذیب شایعه دلواپسان درباره توقف جمع‌آوری سانتریفیوژها به دلیل تذکر مسئولان، درباره اینکه در اجرای برجام و تعهدات ایران چه نوع سانتریفیوژهایی جمع‌آوری می‌شوند توضیحاتی ارائه دادند. علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در همین‌باره با بیان اینکه "در فردو جمع‌آوری سانتریفیوژ نداشتیم، فقط در نطنز داریم"، گفت: ما اکنون سانتریفیوژهای غیرفعال را در نطنز جمع‌آوری می‌کنیم. ایران طبق تعهداتی که در برجام آمده است، جمع‌آوری سانتریفیوژها را شروع کرده است و در نطنز مقدمات برچیدن سانتریفیوژها را آغاز کرده‌ایم. حدود 20 هزار سانتریفیوژ در نطنز داریم که 10 هزار از آن‌ها فعالند اما 10 هزار عدد دیگر نصب شده‌اند اما کار نمی‌کنند ما شروع به جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال کرده‌ایم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره اینکه "چرا این 10 هزار سانتریفیوژ غیرفعال بود"، گفت: این سانتریفیوژها از دولت قبل کار نمی‌کردند و علت آن نیز ملاحظات سیاسی مسئولان آن دوره بود که نصب شده باشد اما کار نکند. اگر در جمع‌آوری سانتریفیوژها تعلل کنیم فرصت از دست می‌رود، زمان اجرای برجام به تعویق می‌افتد، بنابراین تحریم‌ها نیز دیر برداشته می‌شود که اکنون 150 میلیون دلار ضرر برداشته‌نشدن تحریم‌هاست. مجری گفت رئیس کمیسیون برجام گفته بود شما تذکر گرفتید که صالحی پاسخ داد: تذکری به ما نداده نشد که مجری پرسید وی گفته به دلیل تذکر شما جمع‌آوری فردو را متوقف کردید. صالحی پاسخ داد: نه این‌گونه نیست حتی آقای شمخانی بعداً تکذیب کردند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز درهمین‌باره با یادآوری اینکه "ما قبلا هم گفته‌ایم که اقدامات و کارهای مقدماتی که قابلیت بازگشت‌پذیری را دارند را شروع کرده‌ایم"، تاکید کرد: تمرکز ما بر روی ماشین‌های سانتریفیوژهایی است که کار نمی‌کنند و فقط نصب شده‌اند و یا آن‌ها دیگر تزریق گاز صورت نمی‌گیرد. بعد از آنکه موضوع مسایل گذشته و حال خاتمه یافت تعداد سانتریفیوژها به همان تعدادی خواهد رسید که در برجام بر روی آن توافق شده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
7
2
چه کنیم که نمی توانیم بگوئیم دلواپسیم زیرا در این کشور دلواپس بودن جرم است .
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
1
5
ببخشید از سال 90 ملت ایران ضرر کرد وقتی که ی عده سودجو راه افتادن وشروع کردن واسطه گری دلار و دارو و... عاقبت شد این حالا دیگر آب از سر ملت گذشته مواظب باشید عوامل دولت 10 سرکار نیایند این مهمتر است
یک ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
0
4
ایشان از انتخابات اسفند ماه می ترسند چون می دانند که در بین ملت جایگاهی ندارند بنابراین نهایت لج بازی را خواهند کرد مردم باید به هوش باشند که گول امثال ایشان را نخورند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین