کد خبر: ۳۳۱۴۰۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
دست‌های پشت‌‌پرده حامی متهم نفتی چه کسانی و چه نهادهایی ‌می‌باشند؟

حمله و رجزخوانی بابک زنجانی علیه دولت؛ با پشتوانه چه کسانی؟

چگونه فردی که متهم به سوء‌استفاده از میلیاردها دلار منابع بیت‌المال می‌باشد، به جای اینکه پول بیت‌المال را پس دهد، به این صورت و در مقام مدعی ظاهر شده و در دادگاه برای وزیر، دولت و قوه قضائیه رجز می‌خواند و صراحتاً دادستان را به فریب خوردن متهم می‌کند؟ آیا غیر از این است که متهم میلیاردی مستظهر به حمایت‌ها و پشتیبانی‌های گسترده سیاسی، رسانه‌ای و اقتصادی است؟
آفتاب‌‌نیوز :
«اگر لازم باشد، روزی یک سند از وزارت نفت رو می‌کنم... دسترسی من کمتر از شما نیست»، «به بانک مسکن تذکر می‌دهم. میز و صندلی بانک را هم حراج می‌‌کنم»، «آقای وزیر برود آن 5 میلیارد یورو که... برای فروش نفت طلبکارند را دریافت کند»، «دو میلیارد یورو بدهی من به شرکت نفت، پول خرد من هم نیست»، «بخواهید مرا اذیت کنید، اذیت‌تان می‌کنم»، «زمانی که لازم بدانم مستندات ارائه می‌کنم»، «اگر مکالمات را  بیاورم تا گوش دهید، خجالت می‌کشید»...

به گزارش آفتاب، اینها نمونه جملاتی که اخیراً نه از زبان یک سیاستمدار یا مسئول قوه قضایی، بلکه از زبان یک متهم در زندان آن هم در صحن علنی دادگاه و در مقام دفاع مطرح شده و اتفاقاً بازتاب گسترده رسانه‌ای هم پیدا کرده است. به راستی چگونه فردی که متهم به سوء‌استفاده از میلیاردها دلار منابع بیت‌المال می‌باشد، به جای اینکه پول بیت‌المال را پس دهد، به این صورت و در مقام مدعی ظاهر شده و در دادگاه برای وزیر، دولت و قوه قضائیه رجز می‌خواند و صراحتاً دادستان را به فریب خوردن متهم می‌کند؟ آیا غیر از این است که متهم میلیاردی مستظهر به حمایت‌ها و پشتیبانی‌های گسترده سیاسی، رسانه‌ای و اقتصادی است؟ دست‌های پشت‌ پرده حامی متهم نفتی چه کسانی و چه نهادهایی ‌می‌باشند؟ چگونه است که روند فعالیت‌های فسادگونه این متهم با وجود زندانی بودن همچنان ادامه دارد؟

همین چند روز پیش بود که وزیر نفت در اظهار ‌نظری با توجه به انتشار نامه بابک زنجانی در برخی رسانه‌ها، از لابی قدرتمند رسانه‌ای بابک زنجانی خبر داد. این خبر بلافاصله از سوی برخی رسانه‌ها که عمدتاً اخبار و مسائل بابک زنجانی را منتشر می‌کنند، با واکنش مواجه شد اما چند روزی بیشتر طول نکشید که حقانیت اظهارات وزیر با مطالب بابک زنجانی و انعکاس آن در رسانه‌های حامی وی اثبات شد.

با نگاه به اظهارات و دفاعیات آقای زنجانی، می‌توان به راحتی تشخیص داد که وی هنوز رویه‌ «گردن‌کلفتی» را ادامه می‌دهد. به طور کلی «ب. ز» تاکنون پنج بار ادعاهایی مبنی بر تحقق پرداخت بدهی خود را از طریق پنج سناریوی مختلف مطرح کرده که هیچ کدام هرگز اجرایی نشده ‌است (از جمله تسویه بدهی از طریق مناسبات اقتصادی بابک زنجانی با سازمان تأمین اجتماعی، صدور ضمانتنامه بانکی غیرواقعی مؤسسه مالی و اعتباری توسعه، صدور یک چک بلامحل با محور یک بانک ژاپنی به نام بانک توکیو- میتسوبیشی UFJ، مداخله دادن بانک مرکزی تاجیکستان و در نهایت وارد کردن بانک روسی خم اگزیم). و در نهایت هم در روز سه‌شنبه نقل قولی از وکیل وی منتشر شد مبنی بر اینکه «هنوز در تحریم هستیم.» در عین حال نرمش وزارت نفت تا حدی بود که اعلام شد این وزارتخانه همچنان آماده است به هر نحوی که متهم مشخص می‌کند طلب بیت‌المال را دریافت دارد.اما سؤال اصلی این است که پشتوانه‌ اصلی «ب. ز» در این گنده‌گویی‌ها کیست؟ مسلماً اگر دارایی‌های او در داخل کشور به اندازه‌‌ طلب او بود، مراحل تبدیل به نقد آن دارایی‌ها برای تسویه ‌حساب انجام می‌گرفت. پس چرا او  هنوز پس از دو سال زندان، به دنبال «خرید وقت» است و  چه منفعتی از این خرید وقت  نصیب او می‌شود؟ و چرا در طول این 22 ماه نیز تلاش‌های دستگاه قضایی برای وادار ساختن وی به پرداخت بدهی ناکام مانده و در عوض، دادسرا را به «فریب‌ خوردن» متهم ساخته ‌است؟

آیا می‌توان قبول کرد که او صرفاً درک صحیحی از موقعیتی که در آن هست، ندارد؟ یا موضوع به پشتیبان‌های او برمی‌گردد؟ همان‌ها که ایشان مدعی شده از طرف‌شان مأموریت داشته‌است و اکنون به صورت نامحسوس ولی کاملاً برنامه‌ریزی‌شده از او حمایت می‌کنند و مدام در حال شبیه‌سازی فعالیت‌های او برای کمرنگ‌کردن جرم و بزه و متهم هستند؟تخلف زنجانی در دولت قبل اتفاق افتاده است. اما چرا زنجانی بی‌محابا اعلام می‌دارد که هیچ کدام از  مسئولان آن دولت، نقشی در این پرونده ندارند؟! به طور مشخص آقای زنجانی با طرح این گونه مسائل در حال به راه انداختن «یک جریان رسانه‌ای» است که طی آن مقامات اجرایی دولت کنونی را به چالش بگیرد. اما از یک جهت دیگر، به نظر می‌رسد از حمایت برخی اشخاص و رسانه‌ها نیز برخوردار است. این رسانه‌ها البته نه در تأیید اقدامات او، بلکه در قالب تقویت یک پارادایم کلی حرکت می‌کنند، بدین مضمون که در همه‌ دولت‌ها از این «ب. ز»ها وجود دارد!

به طور کاملاً مشخص، تمامی جریان رسانه‌ای مربوطه، سعی در پدیداری یک حاشیه امن برای آقای زنجانی دارد. همین «جریان» بود که در مقطع قبل از محاکمه، سعی در ساختن «مشابه بابک زنجانی» داشت. مخالفان دولت کنونی تلاش دارند تا بدهی شرکت‌های بزرگ نفتی و دولت‌های طرف قرارداد بابت برداشت نفت‌خام و فرآورده را منتسب به او کنند تا هم بابک زنجانی را تطهیر کنند و هم دولت یازدهم را بی‌تدبیرتر از دولت دهم نشان دهند. اکنون با شروع فرآیند محاکمه، برخی حامیان آقای زنجانی، خطر را جدی گرفته‌اند و ماشین‌های رسانه‌ای منتقد دولت را با شدت و حدت به کار انداخته‌اند.

این جریان و تصمیم‌گیران پشت پرده‌ آنها، به احتمال زیاد در زمره‌ نیروهای عاقله یا نیروهای «تصمیم‌گیر» و «تصمیم‌ساز» هستند که به ظن قوی، اهداف خاصی را از بابت گرم‌تر کردن این بازی دارند. آیا به جای ورود به این بازی، بهتر نیست که به فکر مصالح و منافعی باشند که از بابت پرداخت این بدهی عاید کشور و ملت می‌گردد؟ واقعیت این است که بدهی فوق آنچنان بزرگ و حجیم است که اگر حتی میزانی از آن هم پرداخت شود،  مسلماً هیچ‌کس را یارای پنهان نگاه داشتن آن نخواهد بود.

آیا غیر از دولت قبل، دولت دیگری در «حال» و «آینده» به «واسطه‌ای» چون بابک زنجانی بدون هیچ گونه تضمینی، میلیاردها دلار نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی یا حتی پول نقد تحویل می‌داد؟

بابک زنجانی فقط «بابک زنجانی» است. نه مشابهی دارد و نه هیچ دولتی چنین اقدامی خواهد کرد. در ادامه‌ جلسات رسیدگی، مشخص خواهد شد که حامیان او چه کسانی هستند و چرا این گونه از او دفاع می‌کنند.

منبع: ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
0
45
مستحضر هستيد ...براي دريافت 20 ليتر نفت بايد كفش پاره كنيد ستاد سوخت، فرمانداري، شوراي محل، شركت نفت كه آخر هم پشيمان ميشي حال چگونه ...... پس بگرديد در دولت قبل ببينيد.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
1
13
ببرنش پای چوبه دار وقتی ببینه دیگه این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست دیگه زبون باز میکنه...
پیام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
0
2
یادگار ناپاک دولت پاکدستان.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین