کد خبر: ۳۳۱۵۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
سخنگوی دولت در نشست خبری تشریح کرد:

جزئیات تسهیلات جدید کارمندان، مقابله با ریزگردها، تهدید داعش علیه ایران و ...

معاون رئیس جمهوری از اختصاص اعتبار برای مقابله با پدیده ریزگردها و ساماندهی رودخانه کارون در برنامه ششم توسعه کشور خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری که در استانداری اهواز برگزار شد، با بیان اینکه در وزارت کشور به دستور دکتر روحانی کارگروه مقابله با ریزگردها تشکیل شده افزود: بر اساس ابلاغیه رئیس‌جمهوری، برای استمرار منابع مالی مقابله با ریزگردها در برنامه ششم توسعه کشور برنامه‌ریزی می‌شود.

به گزارش آفتاب، وی با اشاره به مصوبات شورای عالی آب درباره ساماندهی رودخانه کارون، تاکید کرد: ساماندهی کارون جزو اولویت‌های مصوب دولت است که در برنامه ششم توسعه اعتبار مورد نیاز آن تامین می‌شود.

آب کارون بدون مجوز منتقل می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همچنین با اشاره به انجام مطالعات علاج بخشی سد گتوند توسط این سازمان اظهار کرد: بر همین اساس یک تیم پژوهشی و دانشگاهی و صنعتی برای بررسی وضعیت سد تعیین و قرار شد حذف سد یا کاهش شوری آب پشت سد را بررسی کند.

وی افزود: گزارش نهایی هم اکنون ارائه شده که بر اساس توصیه‌ها‌، نسبت به آینده سد گتوند تصمیم‌گیری می‌شود.

نوبخت همچنین درباره اختصاص اعتبار و اجرایی شدن طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون که بدون مجوز زیست محیطی انجام شده، اظهار کرد: پروژه هایی که فاقد توجیه زیست‌محیطی هستند نباید اجرایی شوند.

وی مشکل ریزگردها و خشک شدن تالاب‌ها را از تبعات بی توجهی به محیط زیست دانست و گفت: این مشکلات که در طولانی مدت ظاهر می‌شود، نشان می‌دهد که باید نهایت دقت در مباحث زیست محیطی داشته باشیم.

بررسی سهم خوزستان از نفت

نوبخت درباره افزایش سهم خوزستان از دو درصد درآمد نفت به سه درصد گفت: این پیشنهاد به دفعات در حضور رئیس‌جمهوری مطرح شده و وی پاسخ داده که این مساله نیاز به کار کارشناسی دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به اینکه نخستین سفر استانی رئیس جمهوری به خوزستان بوده، افزود: در راستای پیگیری مسائل استان شورای راهبری خوزستان تشکیل شد و در همین راستا استاندار خوزستان در هیات دولت گزارش مفصلی به ویژه در زمینه پیگیری تعهدات سفر استانی هیات دولت انجام داده، که اجرای طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی رهبری از آن جمله است.

تهدید احتمالی داعش 

سخنگوی دولت در ادامه گفت: دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی نهایت دقت و مراقبت را برای جلوگیری از اقدام های احتمالی داعش در کشور انجام می دهند.

وی با اشاره به وقوع حوادث تروریستی در لبنان و فرانسه و تهدید داعش، اظهار کرد: جمهوری اسلامی و سوریه از ابتدا نسبت به این گروهک تروریستی و ناامنی‌هایی که ایجاد می‌کردند نگران بوده و آن را بطور رسمی اعلام کرده بودند اما تعدادی از کشورها برای سوء‌استفاده ابزاری به آنها میدان داده بودند، البته اکنون همه متوجه ماهیت این گروهک شده‌اند.

نوبخت با بیان اینکه داعش چهره مخدوشی از اسلام مهربان به دنیا عرضه کرده، افزود: دولت جمهوری اسلامی به طور رسمی اعلام کرده که برای مقابله با تروریسم عزم جدی دارد.

وی داعش را یک خطر برای همه کشورها از جمله ایران دانست و گفت: به همین جهت، دقت و بالا بودن ضریب امنیتی ما در داخل کشور باعث خنثی شدن توطئه های آنها می‌شود.

برنامه کوتاه‌مدت دولت برای خروج از رکود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره برنامه کوتاه مدت دولت برای خروج از رکود، اظهار کرد: این برنامه همانطور که از نامش پیداست برای کوتاه مدت است و نمی خواهیم به وسیله آن کشور را به توسعه برسانیم زیرا قرار است برنامه ششم که برای شرایط پس از تحریم نوشته شده توسعه را محقق کند.

وی رشد اقتصادی کشور در شش ماه نخست امسال را یک درصد عنوان کرد و افزود: این رقم اگر چه نسبت به پارسال که سه درصد بود کاهش دارد اما نسبت به سال های 91 و 92 که رشد اقتصادی به ترتیب 6.8- درصد و 1.9- درصد بوده بهتر است؛ البته باید در نظر داشت که این رشد اقتصادی برای کشور ما مناسب نیست.

نوبخت اظهار کرد: براساس گزارش بانک جهانی، انتظار می رود کشور در سال آینده رشد پنج تا شش درصدی در اقتصاد داشته باشد.

وی اضافه کرد: در این فاصله تلاش کردیم 'تحریک تقاضا' و 'سرمایه گذاری' را انجام دهیم و برای آن از ابزار مالی دولت و ابزار تسهیلات استفاده کنیم.

نوبخت گفت: در زمینه ابزار مالی دولت موظف شدیم که هفت هزار و 500 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تزریق کنیم که همه آن انجام شد و هم اکنون این رقم به بیش از 16 هزار میلیارد تومان رسیده که با احتساب دیگر پرداخت ها به 21 هزار میلیارد تومان می رسد.

وی اظهار کرد: درباره سیاست‌های پولی قرار بود با تحریک تقاضا، اجناس و تولیدات داخلی که به دلیل نبود تقاضا در انبارها است مانند خودرو و وسایل خانگی به فروش برسد.

به گفته وی، اکنون همه تسهیلات خودرو جذب شده، البته قرار نبود همه پول خود را به صنعت خودرو برای تحریک تقاضا بدهیم و برای سایر محصولات هنوز پرداخت تسهیلات انجام می شود.

نوبخت گفت: قرار است تا سقف 10 میلیون تومان به کارمندان دولت تسهیلات داده شود.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به بحث‌هایی که درباره برداشت از حساب کارمندان مطرح شده، اظهار کرد: بر اساس بخشنامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، از حساب افرادی که حقوق دریافت می‌کنند در قبال پرداخت تسهیلات، پول برداشت می‌شود که این مساله برای اطمینان‌بخشی به بانک‌هاست و یک مزیت به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه این پول از ابتدا قرار نبود برای مسائل فرهنگی اجتماعی باشد گفت: این یک بسته اقتصادی بود که صرفا برای شوک به بازار و رونق صنایع است و بسته فرهنگی اجتماعی نبوده که مثلا وام ازدواج از آن پرداخت شود. 

نوبخت همچنین تاکید کرد: رشد هشت درصدی اقتصادی که مد نظر ماست، فقط با جذب سرمایه جدید محقق نمی‌شود بلکه بهره وری و تولید دانش بنیان نیز باید در دستورکار قرار گیرد.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه و بودجه سال آینده سه درصد بودجه سالانه را برای دانش بنیان کردن تولیدات اختصاص می دهیم.

معاون رئیس جمهوری همچنین با بیان اینکه با برداشته شدن تحریم‌ها پیش بینی می‌شود بیش از 50 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری به کشور سرازیر شود، گفت: در روزهای اخیر برای اجرای چهار طرح نیروگاه سیکل ترکیبی شش میلیارد دلار قرارداد با بلژیکی ها امضا شد و وقتی برجام به فرجام مطلوبی برسد و تحریم ها برداشته شود، شرایط سرمایه گذاری بهتر می شود.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور صبح سه شنبه برای شرکت در نخستین همایش ملی بررسی ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی طرح احیای 550 هزار هکتاری کشاورزی خوزستان و ایلام، وارد اهواز شد. 

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
شهرونده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
0
1
هر كاري كه برنامه ريزان اقتصادي ميكنن هنوز بر زندگي ما تاثيري جز تو گل ماندن نداشته . متاسفانه امكان هرگونه برنامه ريزي در زندگي خانوادگي حتي براي يك هفته غيرممكن شده. هيچ پولي در دست ما نمي چرخه و تنها كساني كه در اين سالها پولهاي بادآورده شان را انباشته كردن، امروز خدايي ميكنن!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین