کد خبر: ۳۳۲۳۶۶
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴

توسعه اعتدالی سدی در برابر نفوذ

بعد از حصول توافق هسته ای با 6 قدرت جهانی و رسیدن به مرحله اجرای برجام وارد دورانی می‌شویم که پسا تحریم و یا پسا برجام نام گرفته است.گسستن زنجیر تحریم‌های ظالمانه که تجارت خارجی کشور را با مشکلات جدی و عدیده روبه‌رو کرده بودند و آغاز فصلی جدید در روابط ایران با جامعه جهانی از جمله اصلی‌ترین نتایج دوران پسا برجام است.
آفتاب‌‌نیوز : سید مهدی هاشمی - بهره برداری از فرصت‌های دوران پسا تحریم خود نیز می‌تواند با تهدیدهایی همراه باشد، همچنان که رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 25 شهریور امسال فرمودند: امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ برای این کشور است. ریاست محترم جمهور نیز در 13 آبان94 در جلسه هیأت دولت ضمن پرداختن به موضوع نفوذ بیان داشتند که باید با هرگونه نفوذ بیگانگان در کشور مقابله کرد.

سخنان گفته شده حکایت از اهمیت موضوع نفوذ در کشور دارد. اما چگونه می‌توان به طور موثر با نفوذ بیگانگان و دشمنان مقابله کرد؟ در دوران امروز که انواع شبکه‌های جهانی هر روز مخاطبان را هدف قرار داده ابزار کارآمد مقابله با نفوذ چیست؟  توسعه‌ای واقعی و همه جانبه و با در نظر گرفتن منافع تمام ملت و گروه‌های قانونی که مبتنی بر منطق و تجارب بدست آمده توسط جامعه جهانی و هم راستا با الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت باشد، می‌تواند سدی مستحکم و قابل اعتماد در برابر نفوذ بیگانگان ایجاد کند.

توسعه در لغت به معنای خروج از لفاف است و مراد از لفاف همان جامعه سنتی است که جوامع از بافت آن خارج می‌شوند. توسعه به‌عنوان فرایندی چندبعدی، كه همه‌ی ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را پوشش می‌دهد، نشان دهنده‌ی یك حالت است؛ یعنی شرایطی كه جامعه به‌طور كیفی از امكانات كمّی خویش، در جهت آرمانی كه برای خودش قائل است، به‌طور همه جانبه استفاده می‌کند.

"مایكل تودارو" پدیده توسعه را جریانی چندبعدی می‌داند؛ كه مستلزم تجدید سازمان و جهت‌گیری مجموعه‌ی نظام اجتماعی و اقتصادی كشور است و علاوه‌بر بهبود وضع درآمد‌ها و تولید آشكار، متضمن تغییرات بنیادی در ساخت‌های اجتماعی، نهادی و اداری است.

در نظریات جدید توسعه بر خلاف گذشته كه سرمایه‌های فیزیكی را موتور محركه توسعه اقتصادی می دانستند، در نظریات جدید این سرمایه انسانی است كه محور اصلی توسعه را تشكیل داده و موجبات رشد و توسعه پایدار جوامع را فراهم می‌سازد.

چند بعدی بودن توسعه باعث ایجاد مفهوم جدیدی به نام توسعه پایدار گردید. توسعه پایدار مستلزم ایجاد تغییر در استفاده از منابع، هدایت سرمایه‌گذاری‌ها به‌سمت‌گیری توسعه تكنولوژی و تغییرات نهادی است، كه با نیازهای حال و آینده سازگار باشد.

واژه اعتدال که بعد از انتخابات ریاست جمهوری 92 و تشکیل دولت تدبیر و امید به یکی از گفتمان‌های اصلی در فضای سیاسی کشور بدل گشت در لغت به معنای رعایت حد وسط و میانه در بین دو حال است از جهت کمیت و مقدار و از جهت کیفیت و چگونگی است. البته گفتمان اعتدال در فضای سیاسی کشور باید بتواند هویت مستقلی برای خود ایجاد کند.

غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، اعتدال سیاسی را این گونه تعریف می کند:

"اعتدال از دید ما نوعی توازن دو جناح است. نفی دو جناح نیست ولی جنبه سلبی اعتدال قوی‌تر است چون دنبال نفی افراطی‌گری است."

در واقع می‌توان گفت که مبنای اعتدال در سیاست داخلی، پرهیز از نفی هر جریان قانونی و نفی افراطی‌گری در هر جریانی و استفاده از افراد توانمند هر جریان سیاسی قانونی در مدیریت کشور تعریف شده است.

همان طور که گفته شد توسعه مفهومی چند بعدی برای بهبود شرایط جامعه است و اعتدال درشرایط امروز مفهومی منطبق بر عقلانیت و عمل‌گرایی برای ایجاد فضایی برای تعاملات آزاد و قانونی سیاسی است.

اینک می‌توان بهتر مشخص کرد که توسعه اعتدالی چیست؟  توسعه اعتدالی ضمن در برداشتن مفاهیم توسعه پایدار شامل مواردی می‌شود که بسیار برای ادامه مسیر پیشرفت ایران اسلامی حایز اهمیت می‌باشند، در بعد سیاسی نفی افراطی‌گری و استفاده از تمام جریان‌های قانونی سیاسی و حرکت در چارچوب قانون اساسی کشور جزء اصول توسعه اعتدالی است و در بعد فرهنگی نیز توسعه اعتدالی راه حفظ هویت ایرانی-اسلامی را درک تحولات فرهنگی و جهانی و دوری از نگرش‌های افراطی و آگاهی از نیازهای نسل جوان و تعامل سازنده با جهان بیرونی و استفاده از فرصت‌های جهانی میداند. از این رو، پایه‌ریزی استراتژی «بازتولید فرهنگی ایران اسلامی» را پیشنهاد می‌دهد تا انسجام درونی و درست اندیشیدن و خردورزی و استفاده از دستاوردهای تکنولوژیک بشری همراه با شکوفایی ایران و جامعه ایرانی فراهم گردد.

توسعه اعتدالی در واقع مسیری را مشخص می‌کند که ضمن بهره‌ برداری از تجارب دیگر جوامع بشری در مسیر توسعه و پیشرفت با درک، تبیین و تحلیل شرایط و مقتضیات کشور، الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت را نیز به دنیا معرفی می‌کند. البته با توجه به نیازها و شرایط جامعه بی‌راه نیست که توسعه اعتدالی تمرکز اصلی خود را بر توسعه اقتصادی بگذارد. رسیدن به یک اقتصاد درون زا و برون نگر و بهره گیری از مزیت‌های رقابتی کشور برای ورود به بازارهای جهانی با تکیه بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محور اصلی سیاست‌های اقتصادی توسعه اعتدالی می‌باشد.

چرا توسعه اعتدالی را سدی در برابر نفوذ می‌دانیم؟ برای بستن راه های نفوذ بیش از هر چیز باید اقتدار ملی بیش از بیش تقویت شود و این امر نیازمند بهبود در شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه است. همان طور که گفته شد توسعه اعتدالی ضمن درک آموزه‌های اسلام و شرایط خاص و منحصر به فرد ایران در عرصه بین المللی از تجارب دانش بشری نیز سود جسته تا یک الگوی بومی توسعه پایدار را به سیاست‌گزاران ارائه کند. همچنان که واضح است توسعه یافتگی خود سدی محکم در برابر نفوذ بیگانگان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین