کد خبر: ۳۳۲۶۲۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸

۵میلیون ایرانی دیابت دارند

رئیس همایش بین المللی راهبری دیابت، از راه اندازی آکادمی دیابت و رونمایی از سند دیابت خبر داد و گفت: با اجرای این سند، نظام ثبت دیابت و غربالگری این بیماری در کشور اجرا می شود.
آفتاب‌‌نیوز : رئیس همایش بین المللی راهبری دیابت، از راه اندازی آکادمی دیابت و رونمایی از سند دیابت خبر داد و گفت: با اجرای این سند، نظام ثبت دیابت و غربالگری این بیماری در کشور اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمدباقر لاریجانی در نشست خبری همایش بین المللی راهبری دیابت که روز یکشنبه برگزار شد، اظهارداشت: در این همایش که با حضور وزرا و معاونان بهداشت کشورهای روسیه، قرقیزستان، بولیوی، افغانستان، تونس و ترکمنستان برگزار خواهد شد، از سند ملی دیابت رونمایی می شود.

وی با بیان اینکه اجرای این سند به پیشگیری و کنترل بهتر دیابت و ارائه خدمات بهتر به بیماران کمک خواهد کرد؛ افزود: بیش از ۸۰ درصد مرگ و میرها مربوط به بیماری های غیرواگیر است و در این سند راه های جلوگیری از شیوع بیماری هایی همچون دیابت، قلبی عروقی، سرطان و...، طی ۱۰ سال آینده آورده شده است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری این همایش راهبردی دیابت در منطقه است در خصوص محتوای این سند اذعان داشت: در فصل اول این سند به مسائل مرتبط با بیماری دیایت در کشورمان، منطقه و جهان اشاره خواهد شد و در فصل دوم اهداف و راهبردها و همچنین نحوه ارائه خدمات مربوط به دیابت در بخش های دولتی و خصوصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در تشریح مفاد فصل های سوم و چهارم این سند عنوان کرد: چارچوب ها و نقشه راه تحقیقاتی در زمینه دیابت و ظرفیت های آموزشی برای کنترل دیابت برای آموزش بیماران و گروه های تخصصی از دیگر فصول این سند خواهد بود.

لاریجانی با تاکید بر رعایت اصول پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به دیابت گفت: در حال حاضر ۵ میلیون بیمار دیابتی در کشور داریم و ۱۰ میلیون نفر در راه دیابتی شدن قرار دارند، عمده هدف ما این است که جلوی روند دیابتی شدن این ۱۰ میلیون نفر را بگیریم.

وی با اعلام اینکه شایع ترین نارسایی کلیه دیابت است، اعلام کرد: این بیماری همانند سایر بیماری‌های مزمن دیگر باید به‌ دقت کنترل شود، چرا که عمر بیمار را تا ۱۰ سال کاهش خواهد و بر اساس مطالعات انجام شده ۳۰ درصد بیماران مبتلا به دیابت به مشکلات چشم دچار می شوند.

لاریجانی اعلام کرد: افزایش فعالیت فیزیکی افراد کم تحرک، کاهش مصرف نمک، سیگار و میزان شیوع چاقی و دیابت از جمله اهداف وزارت بهداشت در حوزه بیماری های غیرواگیر خواهد بود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با ابراز امیدواری از راه اندازی آکادمی دیابت در آینده ای نزدیک گفت: امیدواریم با رعایت استانداردهای جهانی و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده میزان ابتلا به این بیماری کاهش یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین