کد خبر: ۳۳۲۷۳۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۷
بانابسامانی جمعیتی در کشور/عدم عدالت شهری برجسته شده

انتقادهای شدید یک وزیر از شهرفروشی و وضع نامناسب محیط‌زیست: حق نفس‌کشیدن مردم در حال فروش است/کسی به شهر احساس تعلق ندارد

تنگنای مالی بسیار گسترده شده است/باید به راهی برای حل این مشکل در شرایط سخت برسیم/این حجم از ساخت و ساز برای رفاه حال مردم چه نتیجه‌ای دارد/ باید برای رفع مشکل تامین مسکن مردم چاره‌ای بیندیشیم/شمال شهر گران قیمت و پایین شهر کیفیت نازل زندگی دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیر راه و شهرسازی، با انتقاد از نامناسب بودن کیفیت محیط زیست در شهرهای بزرگ گفت: حق نفس‌کشیدن مردم در حال فروش است و انسان همانند کالایی است که در یک انبار نگهداری می‌شود.انتقادهای شدید یک وزیر از شهرفروشی و وضع نامناسب محیط‌زیست: حق نفس‌کشیدن مردم در حال فروش است/مسئول اقتصاد بودم وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌کردم

عباس آخوندی امروز در پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن که در پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه بخش زیادی از جمعیت شهری کشور در 10 شهر متمرکز شده است، گفت: این سلسله مراتب شهری در حالی است که برخی شهرهای خالی از سکنه و برخی عاری از کیفیت مطلوب برای سکونت است و با نابسامانی جمعیتی مواجه هستیم.

به گزارش آفتاب، وی، اظهار داشت: پیش و پس از انقلاب قرار بود تنظیم جمعیت را در آمایش سرزمین لحاظ کنیم اما این اتفاق رخ نداده است، موضوع مهم دیگر عدم عدالت اجتماعی در ایران است و ما جزو معدود کشورهایی هستیم که عدم عدالت شهری در کشورمان برجسته شده و شمال شهر گران قیمت و پایین شهر کیفیت نازل زندگی دارد.

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از نامناسب بودن کیفیت محیط زیست در شهرهای بزرگ، گفت: در بخش حمل و نقل نیز وقت زیادی از شهروندان در ترافیک می‌گذرد. ما در کشور فاقد حمل و نقل مرکزی حومه هستیم و مشکل در این زمینه روز به روز پیچیده‌تر می‌شود. از جهتی زمان لازم برای تملک واحدهای مسکونی که میانگین 12 سال بود این عدد برای اقشار کم درآمد از 20 سال هم گذشته است.

آخوندی ادامه داد: همه این اتفاقات در یک محیط اقتصادی با رکود تورمی شدید اتفاق افتاد، اکنون که تورم کنترل شده این رکود است که جان‌سختی می‌کند. در چنین محیط اقتصادی که تنگنای مالی بسیار گسترده شده است ناتوانی نهادهای مالی در وام‌دهی، قدرت پایین خرید مردم و قدرت ضعیف پس‌انداز شهروندان نیز بر مشکل افزوده است اما با وجود همه این واقعیت‌های عینی باید برای رفع مشکل تامین مسکن مردم چاره‌ای بیندیشیم.

وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه برای حل مشکل مسکن مردم باید ظرفیت اقتصاد ایران را نیز بسنجیم، افزود: باید به راهی برای حل این مشکل در شرایط سخت برسیم و این سوالی بنیادی است که به دنبال پاسخ آن هستیم و از مشارکت فرهیختگان برای حل این مسئله استقبال می‌کنیم. برای شناخت وضعیت موجود باید به این نکته توجه کنیم که در 10 سال گذشته کمی‌گرایی در ایران مطرح بوده و فراموش کردیم مسکن جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز دارد. تمام آنچه به عنوان میراث فرهنگی و اجتماعی در کشور داریم در بخش مسکن نیز ظهور پیدا می‌کند، اما مسکن را به یک چهار دیواری در هر بیابانی تبدیل کردیم که منجر به کالایی شدن انسان‌ها شد. گویی انسان کالایی است که در یک انبار از آن نگهداری می‌کنیم، اما انسان‌ها جنبه‌های هویتی دارند که با کالا متفاوت است.

آخوندی، گفت: برای کشوری مثل ما که داعیه 3 هزار سال پیشینه دارد این جنبه بسیار حائز اهمیت است که درباره آن اندیشه نکردیم و به سمت کمی‌گرایی رفته‌ایم در حالی که گرایش به کمی کردن زندگی انسان‌ها خطری بزرگ است بنابراین تلاش می‌کنم از آن بپرهیزم.

وی، افزود: حتی در کشورهای سوسیالیستی مثل چین و روسیه نیز آن اتفاقی را که برای کالایی کردن انسان‌ها در ایران در طرح مسکن مهر رخ داد ندیده‌ام . کالایی کردن انسان‌ها در مسکن مهر به شکل افراطی صورت گرفت و حداقل از جنبه فرهنگی هیچ دفاعی نمی‌توان از آن کرد. اگر این موضوع در این دانشکده که ادعای فرهنگ، هویت و شهرسازی دارد به بحث گذاشته نشود و تاروپود موضوع نیز مورد بررسی قرار نگیرد ممکن است بار دیگر گرایش‌های پوپولیستی در چنین طرح‌های خانمان‌برانداز و شهر برانداز در ایران پیاده شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با انتقاد از شهرفروشی در ایران گفت: نمونه این اتفاق در تهران روی داده و تهران به کارگاهی بی‌‌پایان و بی‌هدف تبدیل شده که همه به دنبال سوداگری محض هستند و باید به این بیاندیشیم که این حجم از ساخت و ساز برای رفاه حال مردم چه نتیجه‌ای دارد.

آخوندی، رویکرد حوزه مسکن در ایران را دچار نگاهی افراطی و تفریطی دانست و گفت: این رویکرد در دو بخش مسکن مهر و شهرفروشی به خوبی قابل مشاهده است. در واقع حق نفس کشیدن مردم در حال فروش است و کسی احساس نمی‌کند که شهر به او تعلق دارد.

آخوندی، افزود: اگر مشکلات موجود را به خوبی بشکافیم نباید به دنبال راه حل‌های ساده‌انگارانه برویم ما در پی آن هستیم که این موضوع را به خوبی تحلیل کنیم و دو طرفه معادله‌ای که در دهه 60 با شهرفروشی آغاز شد و در دهه 90 با مداخله در زندگی مردم ادامه پیدا کرد در نظر بگیریم. شهر باید ایده‌ای برای زندگی، آرامش و رفاه داشته باشد تا بتوان شهرها را به نسل‌های بعد هدیه کرد و تداوم حیات را در آن دید. قابلیت زندگی در دنیای مدرنی که همه چیز آن براساس موتور و حرکت تعریف شده موضوع بسیار مهمی است.

وی، بر یکپارچگی مسکن و حمل و نقل تاکید کرد و گفت: در سه دهه گذشته به این نپرداخته‌ایم که شهر و حمل و نقل در کنار هم معنا پیدا می‌کنند و اینگونه رابطه مرکز شهر و پیرامون را از دست داده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه شهر تهران از دهه 40 شورای نظارت بر گسترش شهر را تشکیل داده است ، گفت: 50 سال است که همه نگران توسعه شهر هستند اما شهر در حال گسترش است. در شهرهای بزرگ نتوانستیم موضوع حرکت را حل کنیم. وقتی موضوع ایجاد شهرهای جدید مطرح شد تامین حمل و نقل را فراموش کردیم و شهرهایی مانند هشتگرد، پردیس،پرند و اندیشه ساختیم که مشکل حمل و نقل آنها برطرف نشده است. از روز اول باید به سمت یکپارچگی مفهوم حمل و نقل و توسعه شهری می‌رفتیم و اگر این موضوع در کنار هم دیده می‌شد الان وضعیت بهتری داشتیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
محمد حسن جنیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
0
3
عدم توسعه متوازن بین مناطق ایران و بین شهر و روستا این وضعیت دشوار را ایجاد کرده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
0
2
خیلی جالبه. مسئولین ما بجای اینکه پاسخگویی کنند، انتقاد می کنند.
خوب آقا جان اگر نمی توانی...
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
0
1
از زمان کرباسچی و احمدی نژاد و حالا هم قالیباف فقط در کوچه و پس کوچه برج و پاساژ میسازندو در نهایت هم خود و تهران را شهر پیشرو در مهندسی و محیط و زیست و . . . میدانند
وقتی به کمیته عمران شورای شهر و سابقه نیروی انتظامی شهردار و شهردارن نگاه میکنی چه انتظاری دارید؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین