کد خبر: ۳۳۲۷۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳

رازهايي درباره اضطراب و کنترل آن

اضطراب از جمله مشکل‌هاي روا‌ن‌شناختي است که افراد زيادي با آن دست به گريبان هستند و انگار خوراک روزانه زندگي مدرن شده است.
آفتاب‌‌نیوز : هفته نامه زندگی مثبت: اضطراب از جمله مشکل‌هاي روا‌ن‌شناختي است که افراد زيادي با آن دست به گريبان هستند و انگار خوراک روزانه زندگي مدرن شده است.


محبت کنيد، اضطرابتان کم مي‌شود

در يک مطالعه مشخص شد انجام اعمال محبت‌آميز مي‌تواند به افراد مبتلا به اضطراب اجتماعي کمک کند راحت‌تر با ديگران معاشرت کنند. افرادي که در اين مطالعه شرکت کردند در 3 گروه به مدت 4 هفته مورد مطالعه قرار گرفتند. يک گروه محبت مي‌کردند مثل اينکه ظرف‌هاي هم‌اتاقي‌شان را مي‌شستند. گروه ديگر در فعل و انفعالات گوناگون اجتماعي بدون اعمال محبت شرکت مي‌کردند. گروه سوم هيچ کار خاصي انجام نمي‌دادند و گروه کنترل بودند. بعد از پايان مطالعه افرادي که محبت مي‌‌کردند نسبت به افرادي که در تعاملات اجتماعي شرکت مي‌کردند احساس بهتري داشتند.


مکمل غذايي، اضطراب را کم مي‌کند

مکمل‌هاي غذايي که شامل گل‌هاي وحشي يا ترکيبي از ليزين و آرژنين هستند مي‌توانند در کاهش اضطراب موثر باشند. گل گاوزبان و بهارنارنج مي‌توانند نقش آرامبخش را داشته باشند. ضمن اينکه مکمل‌هايي هم از اين مواد تهيه شده که قابل‌استفاده است. مکمل‌ها معمولا بدون عوارض جانبي جدي و با آثار متوسط عمل مي‌کنند.


اضطراب اجتماعي با سطح بالاي سروتونين مرتبط است

اختلال اضطراب اجتماعي با سطوح بالاي سروتونين در مغز مرتبط است نه با سطح پايين آن که پيش‌تر تصور مي‌شد. افرادي که دچار اضطراب اجتماعي هستند نوروترنسميتر سروتونين را بيشتر توليد مي‌کنند. هرچه توليد سروتونين بيشتر باشد، اضطراب بيشتري ايجاد مي‌شود. نتيجه اين است که در کمال تعجب اضطراب اجتماعي اغلب با داروهايي مانند فلوئوکستين و سرترالين درمان مي‌شود. داروهاي محرک در واقع سطح سروتونين مغز را افزايش مي‌دهند.


غذاهاي تخميري اضطراب را کاهش مي‌دهند

نتايج يک پژوهش جديد نشان مي‌دهد غذاهاي تخميرشده اضطراب اجتماعي را کاهش مي‌دهند. فوايد اين نوع غذاها بيشتر متوجه افرادي است که روان‌رنجوري دارند. افراد روان‌رنجور مستعد اضطراب بيشتري هستند. غذاهاي تخميرشده که مي‌توانند جزو رژيم غذايي باشند شامل شير، پنير، ماست و نان است. اين غذاها به‌طور معمول شامل پروبيوتيک‌هاست که منافع زيادي دارد.


اضطراب مسري است

نتايج يک بررسي جديد نشان مي‌دهد اضطراب مسري است و مي‌تواند از والدين به فرزندان سرايت کند. طبيعت واگيردار افکار و رفتارهاي اضطرابي بيشتر از تاثيرات ژنتيک وجود دارد. کودکان مضطرب هم مي‌توانند اضطراب را به پدر و مادرشان منتقل کنند حتي زماني که آنها اضطراب اوليه ندارند.


پروبيوتيک‌ها اضطراب را کم مي‌کنند

نتايج اولين مطالعه‌اي که تاکنون در اين زمينه انجام شده نشان مي‌دهد مصرف پروبيوتيک‌ها اثر ضداضطرابي دارد. محققان دانشگاه آکسفورد در يک کارآزمايي باليني کشف کرده‌اند پروبيوتيک‌ها مي‌توانند سطح اضطراب را کاهش دهند. غذاهاي حاوي باکتري‌هاي پروبيوتيک ارزش تغذيه‌اي‌ بالايي دارند و تاثير مثبت پروبيوتيک‌ها مانند استفاده از داروهاي ضدافسردگي و ضداضطراب است.

ورزش و آرامش اضطراب را کم مي‌کند

تکنيک‌هاي تمدد اعصاب و ورزش مي‌توانند در درمان اضطراب اجتماعي، ناراحتي و ترس از موقعيت‌هاي اجتماعي و ترس از قضاوت شدن مفيد باشند. تحقيقات جديد نيز اين موضوع را ثابت کرده چون اين درمان‌ها باعث تغيير رويکرد مردم از درک جهان مي‌شود. افراد بعد از ورزش و تمدد اعصاب کمتر سيگنال‌هاي اجتماعي بي‌طرفانه را به‌عنوان تهديد تفسير مي‌کنند، کاري که افراد مبتلا به اضطراب اجتماعي اغلب انجام مي‌دهند.


شايد اضطراب را از والدينتان به ارث برده باشيد

فعاليت بيش از حد شبکه نواحي مختلف مغز در چگونگي به ارث بردن اضطراب و افسردگي از والدين موثر است. اين شبکه از 3 منطقه در مغز تشکيل شده تا پاسخ به ترس را کنترل کنند. نتايج يک مطالعه نشان داده حدود 35 درصد تفاوت در اضطراب با سابقه خانوادگي توضيح داده مي‌شود.


بي‌تحرکي با اضطراب مرتبط است

يک پژوهش جديد نشان داده نشستن در تمام طول روز با افزايش اضطراب مرتبط است. فعاليت‌هاي کم‌انرژي مانند تماشاي تلويزيون، نشستن پشت رايانه و بازي‌هاي ‌رايانه‌اي همگي با اضطراب مرتبط است. علت اين ارتباط مي‌تواند به اختلال خواب، متابوليسم ضعيف يا روگرداني اجتماعي مربوط باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین