کد خبر: ۳۳۲۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷

مطهری: نفوذ نباید ابزار حذف رقبا باشد

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مسئله نفوذ همواره وجود داشته است، گفت: نباید نفوذ به عنوان یک ابزار در دست برخی برای بیرون کردن رقبا از صحنه باشد.
آفتاب‌‌نیوز : نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مسئله نفوذ همواره وجود داشته است، گفت: نباید نفوذ به عنوان یک ابزار در دست برخی برای بیرون کردن رقبا از صحنه باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همایش «نفوذ از توهم تا واقعیت» که عصر امروز در دانشگاه علم و صنعت به همت انجمن اسلامی این دانشگاه برگزار شد گفت: متاسفانه دانشگاه‌های ما مقداری سطحی شده‌اند یعنی موضوعات علمی و اعتقادی کمتر مطرح می‌شود. قبل از انقلاب بحث‌های جدی علمی و اعتقادی زیاد مطرح می‌شد و دانشجویان ساعت‌ها به این مباحث گوش می‌دادند ولی امروز این موضوع تغییر کرده و بیشتر دانشجویان به دنبال بحث‌های هیجانی و جلساتی مانند مناظره هستند و این یک خطر است و باعث می‌شود دانشجویان جدی بار نیایند.

مطهری ادامه داد: در قرون وسطی در اروپا یک مسئله گریز از دین پیدا شد که تا به امروز هم ادامه دارد و ریشه اصلی این مسئله نوع رفتار کلیسای کاتولیک در قرون 12 تا 19 میلادی بود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر در بین روشنفکران در کشور ما هم گاهی افرادی با حکومت دینی مخالفت می‌کنند علت اصلی این موضوع همان سابقه‌ای است که در دنیای اروپا وجود داشته است. حوادث تلخی که در آن دوران رخ داد باعث شد این عقیده را پیدا کنند که حکومت دینی مخالف آزادی و دموکراسی است.

وی ادامه داد: روگردانی مردم اروپا از دین چند علت داشت که این دلایل می‌تواند برای ما هم درس باشد. یکی از دلایل نارسایی مفاهیم دینی کلیسا بود. بحث دوم موضوع تحلیل عقاید بود و دلیل سوم نیز سنگ انداختن میان دین و غرایض مختلف انسان است.

مطهری اظهار داشت: عده‌ای در آن دوران در اروپا سعی کردند از دین برای خودشان موقعیتی ایجاد کنند و اعلام کردند حاکم کسی است که در مقابل مردم مسئولیتی ندارد و فقط در مقابل خدا پاسخگوست و در صورتی که مردم در مقابل حاکم وظیفه دارند و باید پاسخگو باشند و بدین وسیله پایه‌های استبداد سیاسی را بنا کردند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: کلیسا در آن دوران به شکلی رفتار کرده بود که یک کم دوگانگی بین خدا و آزادی ایجاد شده بود در حالی که در اسلام چنین موضوعی وجود ندارد و ما دینداری را به هیچ وجه منافی با آزادی نمی‌دانیم.

وی تاکید کرد: کلیسا در آن زمان به تحلیل عقاید روی آورد. مثلا اگر فلاسفه یا متکلمین مسیحی معتقد بودند که خورشید دور زمین می‌گردد و اگر کسی غیر از آن نظر می‌داد می‌گفتند این فرد مرتد است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: این سوال وجود دارد که اگر می‌گوییم دین و خداپرستی یک امر فطری است چرا انسان از آن رویگردان می‌شود. در صورتی که انسان از یک فطری نباید رویگردان شود. این مسئله به این دلیل است که در قرون وسطی کلیسا اشتباهاتی را داشت مانند اینکه گفت دین با رفاه و زندگی معتدل مخالف است. بین دین و علم تضاد و جنگ ایجاد کرد و این باعث گریزان شدن مردم از دین شد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت عقل و عدالت در اسلام گفت: عقل یکی از منابع استنباط احکام است و اسلام برای عدل جایگاه و اهمیت ویژه‌ای را در نظر گرفته است. عدالت هم یک مسئله فرادینی است و همه احکام خدا و دین بر اساس عدالت است.

مطهری اضافه کرد: یکی از کارهای کلیسا ایجاد جنگ میان ثروت و جاه و مقام با دین بود. دوست داشتن مال و ثروت در ذات خودش چیز بدی نیست البته مال و ثروت نباید معبود انسان شود. مقام در جای خودش بد نیست و آنچه بد است مقام‌پرستی است و اینکه انسان برای رسیدن به مقام هر کاری انجام بدهد.

وی ادامه داد: اسلام ازدواج و علاقه جنسی را یک ذات مقدس می‌داند و در اسلام به صراحت علاقه جنسی یک امر خوب، نیکو و مقدس دانسته شده است ولی در قرون وسطی علاقه جنسی را مخالف دین می‌دانستند و این مسائل باعث می‌شد که مردم از دین گریزان شوند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بین دین اسلام و مسیحیت تفاوت وجود دارد، گفت: اروپایی‌ها درباره جنگ‌های سلیبی که سال‌هاست طول کشید یک برخورد فرهنگی با دنیای اسلام داشته‌اند و خیلی از گرایش‌های اسلامی مورد پسند آنان واقع شد. از جمله این گرایش‌ها برداشتن فاصله بین انسان و خدا بود. اینکه انسان می‌تواند بدون واسطه با خدای خودش راز و نیاز کند.

مطهری در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان افزود: امروز ممکن است یک عده زیرک و منافق از عواطف مذهبی مردم استفاده کنند و آنها را فریب دهند. البته باید ببینیم مصداق اینها کجاست و نمی‌شود بی‌جهت کسی را متهم کرد.

مطهری در ادامه در رابطه با سوالی پیرامون نفوذ دشمن، گفت: مسئله نفوذ موضوع ساده‌ای نیست و از ابتدای انقلاب وجود داشته است. طبعا دشمنان می‌خواهند در کشور ما نفوذ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشند همانطور که ما هم وظیفه داریم در کشورهای آنان نفوذ کنیم و اسلام را گسترش دهیم. مگر ما به دنبال نفوذ در آمریکا و اروپا نیستیم؟ و البته باید هم باشیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: همانطور که گفتیم بحث نفوذ همواره وجود داشته است ولی رهبر انقلاب به خاطر مسئله برجام گفتند که مراقب باشید از طریق این مسئله دشمنان نفوذ نکنند و این یک نوع هشدار بود تا مراقبت بیشتری صورت بگیرد.

وی ادامه داد: مسئله نفوذ بیش از آنکه نیاز به شعار داشته باشد به عمل نیاز دارد و ما باید مراقب باشیم تا نفوذی صورت نگیرد.

مطهری  خاطرنشان کرد: می‌توان گفت تا حدودی در بحث فرهنگی نفوذ صورت گرفته است. الان وقتی زندگی خودمان را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که تا چه حدی سبک زندگی غربی رواج پیدا کرده و متاسفانه گزارش‌های مایوس‌کننده‌ای در رابطه با نفوذ فرهنگ دشمن وجود دارد.

این نماینده مجلس گفت: درست است که بخشی از آسیب‌های فرهنگی به خاطر مشکلات اقتصادی است ولی بخشی از آن به خاطر تغییر فرهنگ‌هاست. مسائلی مانند طلاق نشان می‌دهد بحث فرهنگی ما مشکل دارد و سبک زندگی اسلامی تغییر کرده است. در رستوران‌ها و غذاخوری‌ها نیز شاهد رکود فرهنگی هستیم. نوع پوشش نیز نسبت به 15 سال پیش تغییر کرده و سبک غربی بیشتر شده است که این نشان می‌دهد نفوذ مقداری صورت گرفته است.

مطهری تصریح کرد: نفوذ نباید به عنوان یک ابزار در دست برخی‌ها برای بیرون کردن رقبا از صحنه قرار گیرند.

وی در ادامه پیرامون شعاری در رابطه با بازداشت خبرنگاران گفت: بازداشت خبرنگاران برای من روشن نیست. نمی‌توانیم بگوییم این موضوع بهانه‌ای بوده یا برای فشار به اصلاح‌طلبان انجام شده است اما توضیحی در این رابطه داده نشده است.

وی تاکید کرد: در گذشته نیز حدود 30 الی 40 نفر از خبرنگاران را بازداشت کرده است و ما از وزارت اطلاعات خواستیم در این خصوص توضیح دهد و البته از توضیحاتی که دادند قانع نشدیم. در توضیحاتی که ارائه شد نهایت این بود که یک خبرنگار با یک خبرنگار بی‌بی‌سی صحبت کرده است.

مطهری گفت: مگر یک خبرنگار چه چیزی از اسرار نظام دارد که بخواهد به دشمنان بگوید. البته بعدا معلوم شد هدف از این کار این بود که در رسانه یک رعبی ایجاد کنند و الان من بدبینم که نکند دوباره چنین جریانی باشد.

این نماینده مجلس افزود: امروز برخی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نگران این هستند که نکند ما را دستگیر کنند و این خیلی بد است.

مطهری یادآور شد: در رابطه با علت بازداشت خبرنگاران یک تذکر به وزرای اطلاعات و دادگستری نوشتم و در رابطه با علت بازداشت خبرنگاران توسط اطلاعات سپاه سوال کردم ولی متاسفانه کسی که این تذکر را داد اسم سپاه را قرائت نکرد که این سانسورها به ضرر کشور است و اینکه سپاه به مسئله بازداشت خبرنگاران وارد شود باعث دوگانگی می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین