کد خبر: ۳۳۲۹۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
اکبر ترکان در گفت‌وگوی اختصاصی با «آفتاب» مطرح کرد:

اژه‌ای نمی‌گذارد بابک زنجانی پول‌ها را قورت بدهد/داستان دلارهایی که دلالان به دبی بردند

مشاور رییس‌جمهور افزود: زنجانی فکر می‌کند می‌تواند همه را بازی بدهد ولی من بعید می‌دانم. آقای محسنی اژه‌ای نخواهد گذاشت او این پولها را قورت بدهد وی در مورد تخلفات مالی آدم سفت و سختی است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- اکبر ترکان، مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گفت‌وگوی اختصاصی با «آفتاب» به پرسش‌هایی درباره مناطق آزاد، دوران پساتحریم، فساد مالی و دلالان اقتصادی، پرونده بابک زنجانی و ... پاسخ داده است. در ادامه بخش اول این گفت‌وگو را می‌خوانید.

به گزارش آفتاب، ترکان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با عادی‌شدن روابط با جهان پای دلالها از اقتصاد ایران برچیده خواهد شد؟، گفت: سالها کوشش شده بود تا این دلالها و واسطه ها را از دستگاه‌ها بیرون بریزیم ولی دوباره برگشتند حالا باید دوباره یکی‌یکی اینها را با انبر بیرون بکشیم.

وی با طرح این پرسش که "فکر می‌کنید دلالها دلشان برای کسی سوخته است؟"، ادامه داد: دکل‌هایی که 87 میلیون دلار خریداری‌شده قیمتش در اروپا 66 میلیون دلار بوده یعنی در یک‌ دکل 87 میلیون دلاری 21 میلیون دلار دلالها خوردند ببینید چه بر سر ما آمده است. ما دچار این گرفتاری‌ها هستیم که امیدواریم پس از برجام این گرفتاری‌ها برطرف شود.

اژه‌ای نمی‌گذارد بابک زنجانی پول‌ها را قورت بدهد/داستان دلارهایی که دلالان به دبی بردند

مشاور رئیس‌جمهور در واکنش به این مسئله که چقدر امیدوارید با اجرای برجام، این گرفتاری‌ها برطرف شود؟ گفت: اگر حضرت آقا نمی‌خواستند این مسیر ]توافق هسته‌ای[ طی نمی‌شد و من یقین دارم چون ایشان می‌خواهند، این مسیر تا آخر خط جلو می‌رود؛ بدون نظر آقا مگر می‌شد؟ ولی این نظر را قبلی‌ها نمی‌توانستند عملی کنند اما این دولت می‌تواند.

ترکان در ادامه به میزان امیدواری‌اش در دوران پسا‌تحریم در مورد نحوه از بین‌رفتن سیستم دلالی اشاره کرد و گفت: کار بسیار سختی است تک‌تکشان را باید با انبر درآورد و بیرون انداخت به نظرم‌ کار خیلی سختی است ولی اول باید پول نفت را بریزیم در حسابمان و خرید تکنولوژی را مسئولان مربوطه انجام دهند نه دلالها بعد از آن باید به فکر سالم‌سازی کردن فضا باشیم.

وی ادامه داد: باید انتقال تکنولوژی انجام دهیم و تکنولوژی کهنه شده را به‌روز کنیم. ما در لوازم خانگی واقعا می‌توانیم همه چیز را با تکنولوژی روز دنیا بسازیم؛ منتها وقتی ارتباطات با دنیای صنعتی ضعیف می‌شود آسیب‌هایی را می‌بینیم.

مشاور رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نقش عده‌ای که در این زمینه کارشکنی می‌‌کنند را چگونه  می‌بینید به «آفتاب» گفت: هیچ! اصل این است که دولت مطابق نظر رهبری  جلو می‌رود. اینها تریبون دارند ولی در مقابل موجی که از استقبال مردم است  اینها را مهم نمی‌دانم.

وی افزود: اینها اعداد بزرگی نیستند از اینها در همه جای دنیا هست مگر در آمریکا نیستند؟ جریان حاکم و دولت آمریکا به این نتیجه رسیدند باید با ایران گفت‌وگو کرد و با تهدید کاری پیش نمی‌رود. حالا یه عده‌ای هم در آمریکا تحت لابی صهیونیزم هستند، باشند هم مهم نیستند.

ترکان در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر اینکه شما به‌خاطر افشا‌گری‌هایی که داشتید مورد هجمه افراد تندرو قرار گرفتید آیا  فکر نمی‌کنید این افشاگری‌ها برای شما دردسرساز باشد؟، گفت: اگر یادتان باشد در اوایل دولت قبل می‌خواستند یکسری از زمین‌های نمایشگاه را به صدا‌وسیما بدهند که از بابت این مسئله تجلیل‌هایی نیز صورت گرفته بود اما اوایل دولت تدبیر و امید، بررسی کردم دیدم به چه قیمتی اینکار باید انجام شود؟ این زمین‌ها خیلی گرانقیمت است مضاف بر این در مرکز تهران به یک نمایشگاه برای نمایشگاه‌های تخصصی نیاز داریم لذا گفتم باید این را پس بگیرم؛ لایحه را بردم دولت و دولت تصویب کرد و تمامی زمین‌ها را پس گرفتیم. اینها خیلی به نظرم دردناک بود و این کینه را رها نمی‌کنند.

وی افزود: مثلا می‌گویم یک جایی به یک موضوعی انتقاد کردم؛ می‌بینم یک تعداد سایت همه با هم دسته‌جمعی صف می‌کشند حمله می‌کنند؛  بعد می‌گوییم سایت فلانی من با شما چه خرده‌ حسابی دارم؟ من با فلانی خرده حساب دارم، مگر شما به او وصلید که این کارها را می‌کنید؟ گاهی اوقات توجه کردید یه دکمه‌ای را فشار می‌دهید جای دیگری روشن می‌شود؟

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده بابک زنجانی و اهمیت آن نیز گفت: من قبول ندارم بابک زنجانی یک آدم یک لاقباست که اینهمه به او نفت دادند. شما فوقش بخواهید ریسک کنید به آدمی که اعتماد ندارید یک محموله نفت بدهید، بزرگترین کشتی نفتکش حدود 200 هزار تا 300 هزار تن  ظرفیت دارد که می‌شود دو میلیون بشکه که با نفت 50 دلار می‌شود صد میلیون دلار. فرض کنیم یک محموله نفت به شخصی دادیم حتما بعد از آن می‌گوییم پول قبلی را که تسویه‌کردی بیا صدتای بعدی را ببر. چه موقع می‌شود این همه نفت را به یک نفر بدهند تا بیاید پس بدهد؟ من فکر می‌کنم حتما ذیفع‌هایی وجود دارند که از این آقا پشتیبانی کردند. حالا چند محموله نفت دادند معلوم نیست! اینکه چه کسانی هستند به نظرم  فهمیدن آن از نظر تحقیق بازار کار سختی نباید باشد. این آدم چند وقت است که ما را سر کار گذاشته است؟ دارد با همه  بازی می‌کند یکبار  گفت پول‌ها را دادم... یکبار گفت فردا صبح می‌دهم.

اژه‌ای نمی‌گذارد بابک زنجانی پول‌ها را قورت بدهد/داستان دلارهایی که دلالان به دبی بردند

مشاور رییس‌جمهور افزود: زنجانی فکر می‌کند می‌تواند همه را بازی بدهد ولی من بعید می‌دانم. آقای محسنی اژه‌ای نخواهد گذاشت او این پولها را قورت بدهد وی در مورد تخلفات مالی آدم سفت و سختی است.

ترکان ادامه داد: دلیل اینکه می‌گویم محسنی اژه‌ای آدم سفتی است به‌خاطر این است زمانی که دولت می‌خواست جابجا شود، یک رقم بسیار گنده‌ای پول(حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون درهم) نفت را به آقایی به اسم (ه.ع) که دلال آقای (پ.د) را به دبی برده بود لذا وقتی با خبر شدم دنبالش را گرفتم و با اینکه آن موقع کاره‌ای نبودم در یک جلسه افطاری به آقای محسنی اژه‌ای گفتم داستان اینطوری است. خدا وکیلی اژه‌ای پایش ایستاد و بلاخره اصل پول به کشور برگشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
6
34
لذت بردم از صداقت ترکان درست است با اژه ای اختلاف نظر دارد ولی دل مردم را قرص و محکم می کند اژه ای مردی نیست پول مردم را بگذارد از حلقوم امثال بابکها فرو رود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
30
5
امید وارم آقای ترکان بخوانند
شما تمام دوران کاری خودرا در بخش دولتی گذرانده اید از سخنانتان مشهود است که با فعالیت های بعضی از نهادهای بخش خصوصی آگاهی ندارید حتی بعضی را انگل و مضر به اقتصاد ما میدانید .
هزاران سازنده تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی که ما مشتری آنها هستیم برای بازار یابی محصولاتشان بخصوص در خارج از مرزهای خود و در کشورهائیکه زمینه مصرف تولیداتشان را دارد افراد حقیقی یا حقوقی که از توانائی هائی چون آشنائی با مصرف کنندگان محلی را دارند بعنوان نماینده بکار میگیرند .
اگر فسادی در خریدها وجود دارد ریشه اش در میان نمایندگان کمپانی ها که شما آنها را دلال مینامید نیست این راه و رسمی است جهانی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
0
11
در اين ماجرا بابك زنجاني عددي نيست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین