کد خبر: ۳۳۳۰۲۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸

تعرفه‌های وارداتی سال 95 چه تغییراتی می‌کنند؟

در پی آغاز بازنگری تعرفه‌ها در سال 95 از سوی دولت برخی از نمایندگان مجلس ارزیابی خود را نسبت به تغییرات در تعرفه‌های وارداتی در سال 95 بیان کردند.
آفتاب‌‌نیوز : اخیرا معاون وزیر صنعت از آغاز بازنگری تعرفه‌ها برای تدوین مقررات واردات و صادرات سال ۹۵ خبرداده است. ولی‌اله افخمی‌راد با بیان اینکه هر سال کتاب مقررات واردات و صادرات مورد بازنگری قرار می‌گیرد، افزود: جلسات کمیسیون ماده یک برای هر گونه بازنگری در تعرفه کالاها، به صورت مرتب در طول سال برگزار می‌شود و بر این اساس، هر گونه درخواستی که دستگاه‌ها برای تغییر در تعرفه یا ضوابط و مقررات واردات و صادرات درخواست کنند، در طول سال با تشکیل جلسه کمیسیون ماده یک، بررسی و مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد اما به هرحال تعرفه ها برای سال ۹۵ هم بازنگری می‌شود.

این موضوع آیا تعرفه‌های وارداتی در سال 95 تغییر خواهندکرد؟ یا ممنوعیت‌های تجاری در سال آینده برداشته خواهد شد؟ یا آنکه این تعرفه‌ها افزایش پیدا خواهدکرد؟ این سوالیست که برخی از نمایندگان مجلس به آن پاسخ دادند.

در همین مورد محمد بیاتیان، دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: اگر اجرایی شدن توافقات را مدنظر قرار بدهیم باید قوانین و بخشنامه‌های جدید در ارتباط با واردات و صادرات وضع کنیم، از سالیان گذشته تاکنون در عرصه اقتصاد از معادن و سنگ آهن گرفته تا سنگ‌های ساختمانی متاسفانه برخلاف مصالح اقتصاد کشور تصمیماتی گرفته شد که در حال حاضر اکثر این صنایع یا ورشکست شدند یا  در دست خارجیان قرار گرفتند.

دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن خاطر نشان می‌کند: در بحث واردات و صادرات باید مقرراتی را وضع کنیم تا حامی تولید ملی باشند و به نوعی از تولید ملی دفاع کنند اما اینکه تعرفه کدام کالاها باید تغییر کند یا در آنها تجدید نظر صورت گیرد. در حال حاضر قضاوت در این موضوع امکان‌پذیر نخواهد بود و این موضوع بستگی به آینده دارد که آیا در آینده تحریم ها برداشته می‌شود یا خیر.

در این میان رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره می‌گوید: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مباحثی که در مجلس برای حمایت از تولید داخلی مصوب شده یکی از عواملی که برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید به آن توجه شود بحث تعرفه‌ها است.

او ادامه می‌دهد: کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شود و توانایی پتانسیل آن در داخل وجود دارد در این میان تعرفه یکی از راه‌هایی است که برای حمایت از تولید داخلی باید مورد حمایت قرار گیرد.

سبحانی‌فر تصریح می‌کند: از طریق قانون باید از واردات کالاهای مشابه در داخل کشور مقابله کرد و تعرفه‌ها باید به گونه‌ای وضع شود که توجیه اقتصادی و سوددهی را برای واردکنندگان به همراه نداشته باشند.

او اظهار می‌کند: یکی از راه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی بحث توجه به تعرفه گذاری است.

همچنین محسن صرامی فروشانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این باره می‌گوید: به عقیده بنده تعرفه‌های اجناسی که تولیدات داخلی آنها از لحاظ کمیت و کیفیت مورد تایید مراجع مربوطه است و از طرفی به تایید اتحادیه‌های مربوطه و اتاق‌های بازرگانی و صنعت و معدن تجارت می‌رسد باید تعرفه‌های آنها افزایش پیدا کند تا بتوانیم حمایتی از سطوح مختلف اشتغال و تولیدات داخلی داشته باشیم.

به گزارش اقتصاد نیوز ، عضو کمیسیون اقتصادی در پایان سخنانش بیان می‌کند: از طرفی دیگر باید تعرفه اجناس لوکس و مصرفی افزایش پیدا کند اما تعرفه‌های اجناسی مانند خودروها آن هم در زمان محدود باید روند کاهشی داشته‌باشد تا ما بتوانیم رقابتی در بخش تجارت و تولید خود داشته باشیم و زمانی را مشخص کنیم تا تولیدات از این قبیل به شاخصه‌های استاندارد و کیفی سازی برسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین