کد خبر: ۳۳۳۲۹۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱

ثبت دومین زادآوری یوزپلنگ ها در میاندشت+تصاویر

جدیدترین تصاویر دوربین های تله ای مستقر در پناهگاه حیات وحش میاندشت نشان می دهد یک مادر به همراه یک توله دیگر در این منطقه حضور دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
 با بررسی دقیق تصاویر توسط تیم پایش انجمن یوزپلنگ ایرانی مشخص شد یوز ماده ای که سال 1391 به همراه سه توله در منطقه حضور داشته، باز هم زادآوری کرده و به همراه یک توله نر در تصاویر جدید مشخص است.

ازسال 1392 تاکنون از این یوزپلنگ ماده هیچ تصویری ثبت نشده بود این در حالی است که پناهگاه حیات وحش میاندشت به طور مستمر از سال 1390 توسط دوربین های تله ای پایش می شود.

همه اینها یعنی این که هم اکنون حداقل دو مادر در میاندشت حضور دارند که خودشان هم نسبت مادر و دختر با هم دارند.

در نتیجه حداقل 7 یوزپلنگ شامل 2 مادر و 4 توله و یک نر بالغ در پناهگاه حیات وحش میاندشت زندگی می کنند به همین دلیل این پناهگاه یکی از بهترین و مهمترین زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی در ایران است.

فاز دوم برنامه پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش میاندشت با همکاری اداره کل محیط زیست استان خراسان شمالی و پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از شهریور ماه سال جاری آغاز و تا اواخر آذرماه ادامه خواهد داشت.

*** یوزپلنگ آسیایی

یوزپلنگ آسیایی گونه ای در خطر انقراض است که فقط در ایران وجود دارد و بنابر آخرین آمار اعلام شده اکنون حدود 50 قلاده یوزپلنگ آسیایی در کشور وجود دارد، از آنجا که این یوزپلنگ فقط در ایران زندگی می کند از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی هم می گویند.

چندی پیش هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به ایرنا گفته بود: در 6 ماه اول سال جاری 23 مورد یوزپلنگ ایرانی در دسته های چندتایی و تکی در زیستگاه های کشور با کمک دوربین های تله ای و چشم غیر مسلح مشاهده شده است.

وی افزود: این یوزپلنگ ها در زیستگاه های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، یزد و پارک ملی توران در استان سمنان مشاهده و تصویر برداری شده اند، از آنجا که برخی از این یوزها با چشم غیرمسلح مشاهده شده اند از این رو نسبت به تعداد دقیق آنها نمی توان اظهار نظر کرد زیرا ممکن است برخی از آنها تکراری باشند اما اگر تمام مشاهدات توسط دوربین های تله ای انجام می شد امکان بررسی آنها از روی خال هایشان وجود داشت زیرا تفاوت یوزپلنگ ها را می توان از روی خال های آنها مشخص کرد که با تصویربرداری امکان پذیر است.

*** پناهگاه حیات وحش میاندشت

به گزارش انجمن یوزپلنگ ایرانی،این پناهگاه یکی از مناطق تحت نظرسازمان حفاظت محیط زیست ایران است. این منطقه با حدود ۸۴ هزار و ۴۳۵ هکتار وسعت در شرق شهرستان جاجرم قرار دارد.

پناهگاه میاندشت در سال ۱۳۵۲ تحت حفاظت قرار گرفت و اکنون یکی از زیستگاه های یوزپلنگ محسوب می شود.

این منطقه یکی از غنی ترین مناطق استپی کشور از نظر تنوع و شمار گونه های جانوری است و اگرچه در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار می گیرد ولی وجود رودخانه فصلی کال شور در منطقه باعث شده تا چندان با مشکل کم آبی روبرو نباشد. 

پوشش گیاهی منطقه بیشتر از گیاهان هالوفیت نظیر گز، خار شتر، ریش بز، تاغ و گون است.

روباه معمولی، خرگوش، آنقوت، هوبره، گوسفند وحشی، گرگ، گراز، طرلان، سارگپه پابلند، عقاب شاهی، دلیجه، انواع موش دوپا، سیاه گوش، گربه دشتی، گربه پالاس، پلنگ، کفتار راه راه، شغال، تشی، زرده بر و خارپشت برانت از جانوران شاخص یا دارای جمعیت مناسب این منطقه است.

مهمترین تهدید برای محیط زیست این منطقه، مانند تمام زیستگاه های مرتعی دیگر ایران، چرای بیش از حد ظرفیت توسط دام های اهلی است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین