کد خبر: ۳۳۳۳۸۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲

صدور حکم اعدام برای بیش از 50 نفر در عربستان

عربستان قصد دارد 52 نفر را به اتهام آن چه اقدامات تروریستی می خواند، اعدام کند.
آفتاب‌‌نیوز : عربستان سعودی قصد دارد بیش از 50 نفر را به اتهام آن چه اقدامات تروریستی می خواند، اعدام کند.

دو روزنامه عربستانی هفته جاری از این تصمیم خبر دادند؛ روزنامه عکاظ روز پنج شنبه بدون ذکر جزئیات و زمان اجرای این اعدام‌ها نوشت، 50 نفر به اتهام «جرائم تروریستی» که در اثر آن بیش از صد غیرنظامی و 71 نیروی امنیتی این کشور کشته شده‌اند، در آستانه اعدام قرار دارند.

روز دوشنبه نیز روزنامه نیمه رسمی الریاض گزارش داد، 52 نفر به زودی اعدام می شوند، اما بعد از آن بدون هر گونه توضیحی این خبر را از وب سایت خود حذف کرد.

به گزارش عکاظ، برخی از این محکومان به ارتباط با القاعده متهم شده‌اند و سایرین عمدتا از ساکنین شیعه‌نشین شهر عوامیه در استان نفت خیز الشرقیه به شمار می آیند؛ جایی که دولت به سرکوب تظاهرات و اعتراضات مردم برای دستیابی به حقوق مساوی و برابر پرداخته است.

به گزارش عکاظ، این افراد به تلاش برای براندازی دولت و حمله با آن چه سلاح‌های سبک و مواد منفجره و موشک‌های سطح به هوا نامیده می شود، متهم شده‌اند.

به گفته فعالان محلی، ساکنان عوامیه با بستن مسیرهای منتهی به شهر مراتب اعتراض خود را نسبت به این اخبار ابراز کرده‌اند.

مادران برخی از جوانان عربستان که فرزندانشان از سوی دستگاه قضایی رژیم آل سعود به اعدام محکوم شده‌اند، تاکید کرده‌اند در صورت اجرای این احکام هرگز ساکت نخواهند شد.

آن ها تصریح کرده‌اند فرزندانشان از زمان بازداشت در معرض انواع ظلم و شکنجه قرار گرفته‌ و در خلال محاکمه‌هایی که از ساده ترین اصول محاکمه عادلانه به دور بوده است، به اعدام محکوم شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل، حدود دو هفته قبل در بیانیه‌ای اعلام کرد عربستان سعودی در سال جاری میلادی در بیشترین تعداد اعدام از سال 1995 تاکنون، دست کم 151 نفر را اعدام کرده است.

بنا به اعلام نهادهای حقوق بشر، عربستان سعودی جزو پنج کشوری است که بیشترین احکام اعدام در آن اجرا می‌شود. این کشور در سال 2014 میلادی رتبه سوم بالاترین تعداد اعدام را در جهان به خود اختصاص داد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز درباره این اعدام‌ها اعلام کرد: افزایش اعدام ها در عربستان در سال 2015 میلادی باعث شده است که عفو بین الملل گزارش اخیر روزنامه سعودی "عکاظ" و دیگر گزارش های مشابه را جدی بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین