کد خبر: ۳۳۳۵۲۳
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵

گزارش عملکرد قوای سه‌گانه در حال تهیه است

رییس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: گزارش عملکرد قوای سه گانه تا پایان کار مجلس نهم در این کمیسیون در دست تهیه است.
آفتاب‌‌نیوز :
علی پورمختار در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: گزارش سه‌گانه ارزیابی عملکرد قوای مجریه، قضاییه و مقننه به تفکیک تهیه و تا قبل از پایان کار مجلس نهم در اختیار هیات رییسه مجلس قرار می‌گیرد.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس نهم، گزارش عملکرد قوه مجریه را دو بخشی اعلام کرد و افزود: گزارش عملکرد قوه مجریه در دو قالب در دست تهیه است. قالب اول جهت‌گیری کلی دولت در حوزه‌های مختلف داخلی، بین‌المللی و اقتصادی و قالب دوم گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی با محور برنامه‌های اعلامی وزرا در روز رای اعتماد مجلس است.

وی ادامه داد: تهیه این گزارش‌ها از سال 93 و پس از گذشت بیش از یک سال ازعمر دولت یازدهم آغاز شده است. از وزرای دولت به ترتیب دعوت کرده و درباره عملکرد، پیشرفت کار و موانع اجرای برنامه‌ها گزارش تهیه می‌شود و گزارش تجمیعی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در قالب گزارش واحد ارائه می‌شود.

رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از تهیه گزارش عملکرد قوه قضاییه حول 8 محور خبر داد و افزود: محور اصلی گزارش دستگاه قضاء، شکایت‌های واصله به کمیسیون اصل 90 توسط مردم و بخش‌های مختلف است. اطاله دادرسی و معضلات آن، اتقان آراء و مورد اعتراض قرار گرفتن بیش از 90 درصد آراء صادره در دادگاه بدوی و مورد اعتراض قرار گرفتن بیش از 50 درصد آراء در دادگاه تجدید نظر، مشکلات به وجود آمده در شیوه اجرای آراء، مشکلات اداری و کمبود منابع مالی و انسانی قوه قضاییه و مشکلات کاری و حقوقی قضات از جمله این محورهاست.

به گفته پورمختار، به دلیل حجم سنگین کار قضات و کمبود منابع مالی و انسانی در دستگاه قضایی حجم درخواست‌ها برای بازنشستگی در قوه قضاییه بالاست.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس نهم گزارش عملکرد قوه مقننه را حول آیین‌نامه داخلی مجلس از حیث عملکرد کلی مجلس، عملکرد کمیسیونی و عملکرد نمایندگان به تفکیک حوزه انتخابیه عنوان کرد و افزود: عمکلرد کلی مجلس با توجه به ساختار و رویه موجود و میزان اثرگذاری قوه مقننه در امور کشور و همچنین عمکلرد کمیسیون‌های تخصصی مجلس را از حیث ماموریت‌های محوله و میزان پایبندی کمیسیون های مجلس به سیاست‌های کلی نظام در بخش‌های مختلف را در دست بررسی داریم.

وی افزود: همچنین چگونگی ارتقاء کارآمدی نمایندگان و شکایات واصله از آنان به دلیل طرز کار آنان در حوزه‌های انتخابیه و در تعامل با دستگاه‌های اجرایی و قضاییه در دست بررسی است. دخالت‌ها، فعالیت‌ها و همکاری نکردن نمایندگان با دستگاه‌های اجرایی و قضایی در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است.

رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظرسنجی انجام شده از نمایندگان، گفت: در قالب فرم‌هایی از نمایندگان میزان کارآمدی قوه مقننه با توجه به ساختار فعلی مورد بررسی قرار می‌گیرد، همچنین از نمایندگان سوال شده که کار نمایندگی چقدر در راستای انجام وظیفه نمایندگی است. پاسخ‌های دریافتی تا این لحظه گویای در هم آمیختگی جایگاه نمایندگی با امور اجرایی و قضایی است؛ به بیان روشن‌تر اکثر مطالبات مردم در حوزه‌های انتخابیه مسائل اجرایی و روزمره است.

پورمختار، تاریخ آغاز فرآیند تهیه گزارش عملکرد قوای سه گانه را از اواسط سال 1393 و با گذشت بیش از یک سال از آغاز به کار دولت یازدهم اعلام کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین