کد خبر: ۳۳۳۶۹۸
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰

وزیر نفت: ظهور پدیده بابک زنجانی، پس از افزایش تحریم‌ها

وزیر نفت گفت: افزایش تحریم ها و وارد شدن یک عده به بخش فروش نفت، روال فروش نفت تغییر کرد و مساله بابک زنجانی پیش آمد و در دوران قبل از سال ٨٤ سازو کار قوی در این بخش وجود داشت تا جایی که هیچ کس نمی توانست بگوید یک دلار از پول نفت دزیده شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
بیژن زنگنه در یک برنامه تلوزیونی ضمن تشریح مدل جدید قراردادهای نفتی ایران، اظهار داشت: در کل صنعت نفت جهان، سه نوع قرارداد نفتی وجود دارد که نخست قراردادهای امتیازی یا همان قراردادهای دارسی است که اکنون نیز در برخی کشورهای جهان مثل آمریکا، کانادا و نروژ استفاده می شود.

به گفته وی‌، بر اساس این قراردادها مالکیت میدان و همه تاسیسات رو زمینی برای شخص یا شرکت خاص است و به دولت حق مالکانه و مالیات پرداخت می کند.

زنگنه دومین نوع قرارداد را مشارکت در تولید یا psa ذکر کرد و اظهار داشت :بر اساس این قراردادها، نفت درون مخزن متعلق به کشور میزبان است، اما بخشی از نفت تولیدی متعلق به شرکت سرمایه گذار ، که این نوع قراردادها اکنون نیز در کشورهایی مانند آذربایجان و عمان در حال انجام است.

وی سومین گروه از قراردادها را خدمت معرفی کرد و گفت: این نوع قراردادها را ایرانی ها قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی طراحی و تا سالهای 1353 اجرا می کردند؛ اما در آن دوران قرارداد مهمی با این مدل در صنعت نفت بسته نشد.

وزیر نفت اضافه کرد: برپایه این نوع قرارداد، شرکت خارجی بعد از اکتشاف و تولید همه هزینه های خود را به علاوه سود و هزینه ای بابت خدمت بر می دارد که انواع و درصدهای مختلفی دارد؛ اما هیچ نوع مالکیتی بر مخزن ندارد.

زنگنه گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قراردادهای صنعت نفت از نوع سوم بوده ، اما قراردادهای بیع متقابل یا بای بک قراردادهایی بودند که مراحل ابتدایی و انتهایی یعنی به ترتیب اکتشاف و تولید را شامل نمی شد، به عبارت دیگر، شرکت های خارجی میدانهای اکتشاف شده را با هزینه های خودشان توسعه می دادند و بعد از ٢٨ روز بهره برداری تاسیسات را به شرکت ملی نفت ایران تحویل می دادند.

وی افزود: شرکت خارجی، هزینه، سود و پاداش خود را در این نوع قرادادها می گرفت و ایران را ترک می کرد و اکنون قراردادهای فعال در کشور عراق از همین نوع است.

** مدل جدید قراردادهای نفتی جمع بندی ١٢ سال قراردادهای بیع متقابل است

وزیر نفت اظهار داشت: قراردادهای بیع متقابل نیز اشکالاتی داشت و هر کدام از قراردادها دارای اشکالات و مزایایی است.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون نفت که در اردیبهشت سال ١٣٩١ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، وزارت نفت مکلف است شرایط عمومی قراردادهای نفتی را تدوین و به تصویب دولت برساند و با توجه به این الزام قانونی در نخستین ماه وزارت خود، گروهی را برای تدوین شرایط و مدل جدید قراردادهای نفتی تشکیل ، تا علاوه بر حذف اشکالات گذشته بتوان در فضای رقابتی جدید برای سرمایه گذاری های جاذبه های لازم را در صنعت نفت ایجاد کرد.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: مدل جدید قراردادهای نفتی در واقع جمع بندی ١٢ سال قراردادهای بیع متقابل است.

زنگنه افزود: براساس قراردادهای جدید باید آنها را به شکلی تدوین کرد که شرکتهای خارجی شرایط را بپذیرند و قراردادهای نفتی جدید در عراق با این وجود که مسئولان عراقی ابراز نارضایتی می کنند، موفق بوده است، زیرا بیشتر تولید 4.3 میلیون بشکه ای کنونی این کشور با استفاده از قراردادهای جدید بدست آمده است.

وی خاطرنشان ساخت : اکنون شرایط ایران با دارا بودن امنیت، توان بالای سازندگان و نیروی انسانی برای سرمایه گذاری خارجی بهتر از عراق است.

** قراردادهای جدید نیازی به تصویب مجلس ندارد

وزیر نفت در این برنامه تلویزیونی تصریح کرد : قراردادهای جدید نیازی به تصویب مجلس شورای اسلامی ندارد، زیرا آنچه را که نیاز بوده پیش از این تصویب شده است و برخی از نمایندگان اعتراض خود را به رئیس مجلس انتقال داده اند .

به گفته وی ، اکنون دولت یک شرایط عمومی قراردادی را تصویب کرده و طبق قانون این شرایط عمومی به رئیس مجلس ارجاع می شود و چنانچه جایی از آن خلاف قانون باشد، رئیس مجلس باید نظر بدهد.

زنگنه اضافه کرد: چنانچه رئیس مجلس اشکالی دید، دولت موظف است که اشکلات و ابهامات را برطرف کند و چنانچه رئیس مجلس شورای اسلامی بخواهد مفاد این قراردادها را بررسی کند ،دولت موظف است که توضیحات لازم را ارایه کند.

وی تعیین دوره 20 ساله در قراردادهای جدید را یادآور شد و اظهار داشت : مدت زمان ٢٠ سال در این قراردادها به دلیل آن است که شرکت خارجی در مدت مربوطه به این شرط ضمانت حفظ تولید را به ایران بدهد که خود در مراحل بهره برداری با نظارت وزارت نفت حضور داشته باشد، از طرفی بهره برداری برعهده شرکت ایرانی شریک خارجی است.

**توقف مطالبات شرکت های خارجی در صورت تحریم مجدد

وزیر نفت درباره توجه به تحریم در این مدل قراردادی، اظهار داشت: چنانچه تولید نفت یا گاز به هر دلیل مثل تحریم و هر شرایط فوق العاده ای قطع شود، بازپرداخت به پیمانکار متوقف می شود تا شرایط به حالت اول بازگشت داشته باشد ، این موضوع یک اصل و مزیت این مدل از قراردادها به شمار می آید.

زنگنه تصریح کرد: چنانچه اعمال مجدد تحریم ها صورت گیرد ، کشورها و شرکت های سرمایه گذار زیان خواهند دید ، زیرا دیگر نمی توانند پول سرمایه گذاری خود را پس بگیرند و ما بابت این تاخیر، بهره ای به پول بلوکه شده آنها نمی دهیم.

**واگذاری 60 درصد کار به شرکت های ایرانی

وی درباره همکاری شرکت های داخلی در مدل جدید قراردادهای نفتی، گفت: شرکتها و سازندگان ایرانی می دانند که چنانچه سرمایه گذاری در این صنعت رخ دهد بیش از ٦٠ درصد کار به آنها واگذار خواهد شد.

زنگنه افزود: ظرفیت های کنونی شرکت های ایرانی به کلی با شرایط پیش از تحریم فرق دارد، شرکتهای خارجی هم برای استفاده از توان شرکتهای ایرانی تمایل زیادی دارند، زیرا قیمت تمام شده برای آنها مهم است.

**مانعی بر سر راه حضور شرکت های خارجی وجود ندارد

وزیر نفت موضوع حضور شرکت های آمریکایی در صنعت نفت ایران را یادآور شد و افزود: راه برای حضور همه شرکت ها به این صنعت باز است و از نظر ایران هیچ مانعی ندارد.

زنگنه اضافه کرد: شرکت های آمریکایی چنانچه با وزارت نفت قرارداد ببندند تا زمانی که میدان را به تولید نرسانند ، هیچ بازپرداختی به آنها داده نمی شود.

به گفته وی ، چنانچه تولید شروع شود و به هر دلیل قطع شود، پرداخت ها به این شرکتها متوقف خواهد شد و چون طبق قرارداد هیچ منبع دیگری برای باز پرداخت پول شرکتها ، غیر از تولید نفت و گاز دیده نشده است.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: ایران نمی تواند راه را بر روی شرکت های آمریکایی ببندد، زیرا باعث از بین رفتن رقابت میان شرکت ها می شود و این به نفع ایران نیست.

**بابک زنجانی دروغ می گوید

وزیر نفت درباره ادعای بابک زنجانی مبنی بر فروختن میلیاردها یورو نفت و میعانات گازی به فردی در دولت یازدهم و پرداخت نشدن پول آن، گفت: وی دروغ زیاد می گوید ، یعنی جز دروغ تقریبا چیزی نمی گوید، کمی هم بین دروغ هایش راست می گوید.

زنگنه افزود: زمانی که من وارد وزارت نفت شدم و تا آغاز سال ١٣٩٣ حدود 5.3 میلیارد دلار میعانات گازی به یک شرکت دولتی فروخته بودیم که این شرکت به دلیل تحریم نتوانسته بود پول میعانات گازی را به وزارت نفت مسترد کند ، همانطور که بخشی از پول نفت خام ایران در ژاپن، هند و کره جنوبی بلوکه است.

وی گفت : پول میعانات گازی فروخته شده به این شرکت ایرانی در یک حساب دولتی بوده و هیچ خطری متوجه آن نیست و به محض لغو تحریمها این پول بازگشت خواهد داشت.

زنگنه اظهار داشت: پیش بینی شد از آغاز سال ١٣٩٣ ، قبل از این که میعانات گازی به شرکت مورد نظر داده شود، پول آن گرفته می شود.
زنگنه درباره وصول بدهی های بابک زنجانی پس از رفع تحریم ها نیز گفت: نمی دانم پول های وی کجاست، البته بنده هیچ علاقه ای برای صحبت کردن در مورد وی ندارم، چون هر دفعه در این مورد صحبت کرده ام تا یک هفته یک عده از همکاران رسانه ای شروع می کنند به ناسزا گفتن .

وزیر نفت افزود: بابک زنجانی 2.7 میلیارد دلار پول مردم ایران را خورده و به غیر از سودش، باید این پول را به مردم پس بدهد.

وی گفت : بابک زنجانی تحریم ها را به نفع خودش دور زده و پولی به مردم بر نگردانده است و یک نوبت قرار بود پول نفت را برگرداند، بعد یک ضمانتنامه داد که جعلی از کار در آمد.

** درباره کرسنت به موقع صحبت می کنم

وزیر نفت درباره موضوع کرسنت نیز اظهار داشت: در بحث کرسنت هنوز ابهاماتی وجود دارد، تشریح آن، توضیح مفصلی می خواهد و نمی شود با یک دقیقه این موضوع را گفت.

وی افزود: مسئولان گفته اند در این مورد حرف زده نشود، یک عده در این مورد مدام حرف می زنند، اما خود را متعهد به اجرای دستورات مسئولان می دانم و به موقع حرف می زنم و دهان خود را بسته نگه نمی دارم ، در این زمینه اطلاعات زیادی دارم.


**وقوع پدیده بابک زنجانی پس از افزایش تحریم ها

وزیر نفت درباره مکانیزم وزارت نفت برای جلوگیری از فساد، گفت: زمانی که در سال ١٣٨٤ وزرات نفت را به دولت نهم تحویل دادیم در مجموع خیلی وزارتخانه سالمی بود.

زنگنه افزود: یکی از راه های وقوع فساد، محل فروش نفت است که در دوران قبل از سال ٨٤ سازو کار قوی در این بخش وجود داشت تا جایی که هیچ کس نمی توانست بیاید بگوید یک دلار از پول نفت دزیده شده است.

وی خاطر نشان کرد: پس از افزایش تحریم ها و وارد شدن یک عده به بخش فروش نفت، روال فروش نفت عوض شد و مساله بابک زنجانی پیش آمد.

وزیر نفت اضافه کرد: اقدام بابک زنجانی از طریق شرکت نفت صورت نگرفت، زیرا این شرکت حاضر نشد به وی نفت بفروشد و آن وقایع از طریق روش های دیگری عمل شد که جای خود را دارد.

** کشورهای عضو اوپک بیشتر از اراده سیاسی خود تبعیت می کنند

زنگنه درباره کاهش تولید نفت در اجلاس آینده اوپک، گفت: همه چیز در این سازمان به اجماع بستگی دارد، اکنون کشورهای عضو اوپک بیشتر از اراده سیاسی خود تبعیت می کنند.

وزیر نفت اضافه کرد: برخی اعضای اوپک از نفت به عنوان یک اهرم سیاسی استفاده می کنند، و بنابراین خیلی امید به اتحاد و اجماع در زمینه تنظیم بازار در این سازمان ندارم .

زنگنه اظهار داشت: قدرت در اوپک تابع مقدار تولید و ظرفیت مازاد تولید است، آن زمانی که در اوپک توانستیم به اجماع برسیم به خاطر تعامل و روابط سیاسی خوب ایران و عربستان بود.

وی افزود: روابط سیاسی در این سازمان به شدت تاثیر گذار است و نمی توان بدون روابط سیاسی به تعامل رسید.

** بنزین وارداتی، استاندارد یورو چهار دارد

وزیر نفت با بیان اینکه بنزین وارداتی، استاندارد یورو چهار دارد، گفت: هیچ علاقه ای برای این واردات وجود ندارد، اما بنزین پتروشیمی ها یا همان هیدروکربورها استاندارد نبود.

به گزارش وزارت نفت، زنگنه اضافه کرد: اکنون در شهرهای بزرگ یکی از مسایلی که استانداران از بنده می خواهند این است که بنزین یورو چهار در این استانها توزیع شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین