کد خبر: ۳۳۳۸۰۲
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰

قد بلند بهتر است یا قد کوتاه

از آنجا که کودکان سالم‌تر متمایل به رشد و بلند تر شدن هستند، شاید انتظار داشته باشید بلندی قد به طور کلی یک شاخص خوب برای تناسب کلی بدن باشد، اما با مطالعات و بررسی عوامل دیگر به نظر می‌رسد، افراد بلندقد هر چه مسن‌تر می‌شوند، بیشتر دچار درد و رنج می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز : قد افراد یک واقعیت بیولوژیک ساده است که اشخاص می‌توانند کمی آن را تغییر دهند، اما این خصوصیت ممکن است بر سرنوشت شما تاثیرگذار باشد، بدون آن که شما آن را درک کنید. در ادامه شواهدی را برای تعیین نقش این ویژگی روی برخی جنبه‌ها ـ از جذابیت فردی گرفته تا موجودی حساب بانکی و طول عمر افراد ـ جست‌وجو کرده‌ایم.

همه این عوامل همبستگی صرف دارند. البته در بسیاری موارد، استثنائاتی وجود دارد که نقض‌کننده این قوانین است. ما از نقطه قمار بیولوژیک به این موضوع نگاه کردیم و به نظر می‌رسد مزایای بلندی یا کوتاهی قد به طور مساوی و عادلانه تقسیم شده است.

شاید تمام این آمار و ارقام فقط همان ضرب‌المثل قدیمی را اثبات می‌کند که می‌گوید: اندازه بدن شما تعیین کننده سرنوشت شما نیست، بلکه چگونگی استفاده از آن مهم است.

سلامت و طول عمر


منطقه Villagrande Strisaili در جزیره ساردینیای ایتالیا بیشترین جمعیت افراد بالای صد سال را در کل اروپا دارد. هرچند عوامل زیادی همچون رژیم غذایی مدیترانه‌ای و زندگی اجتماعی پرجنب و جوش می‌تواند در طول عمر ساکنان این جزیره دخیل باشد، اما یک دلیل ممکن هم می‌تواند کوتاه قدی افراد این منطقه باشد. متوسط قد مردان این منطقه 160 سانتی‌متر است.

از آنجا که کودکان سالم‌تر متمایل به رشد و بلند تر شدن هستند، شاید انتظار داشته باشید بلندی قد به طور کلی یک شاخص خوب برای تناسب کلی بدن باشد، اما با مطالعات و بررسی عوامل دیگر به نظر می‌رسد، افراد بلندقد هر چه مسن‌تر می‌شوند، بیشتر دچار درد و رنج می‌شوند.

مثلا هر چه شما بزرگ‌تر باشید، سلول‌های بیشتری در بدن خود خواهید داشت و این یعنی افزایش خطر ابتلا به جهش‌های سلولی که منجر به سرطان می‌شود. همچنین یک بدن بزرگ‌تر انرژی بیشتری می‌سوزاند که باعث توسعه سمومی می‌شود که منجر به استهلاک و فرسودگی و در نهایت کاهش طول عمر شما خواهد شد. در میان شهروندان کهنسال ساردینیا، بلندقدترین افراد در مقایسه با همسایگان کوتاه‌قدتر خود دو سال کمتر عمر کرده‌اند. مطالعه دیگری که روی 3/1 میلیون اسپانیایی انجام شده است، نشان می‌دهد که هر سانتی‌متر اضافه قد باعث کاستن حدود 8 ماه از طول عمر مورد انتظار فرد می‌شود.

نتیجه‌گیری: کوتاه‌قدها دارای طول عمر بیشتری هستند.

شاد زیستن


با وجود خطرات کمی که قد بلند برای سلامت ایجاد می‌کند، داشتن قد بلند سکه‌ای است که یک روی خوشرنگ هم دارد. مطالعات مختلف نشان می‌دهد هر چه قد شما بلندتر باشد اقدامات شما برای شاد زیستن و لذت بردن از زندگی بیشتر است. احتمالا این فرضیه به این واقعیت برمی‌گردد که بلندی قد شما می‌تواند در چشم انداز شغلی شما تاثیر داشته باشد و به شما در به دست آوردن درآمد بیشتر کمک کند و این یعنی افراد بلند قد زندگی راحت‌تری را تجربه می‌کنند.

نتیجه‌گیری: هر چقدر بلندقدتر باشید، شادتر هستید.

صدمه دیدن


تصور کنید، بدن شما کمی شبیه یک ماشین باشد. در شرایط کاملا مکانیکی هر چقدر این ماشین بزرگ‌تر باشد، کاستن از سرعت این ماشین برای جلوگیری از تصادف سخت‌تر خواهد بود. به علاوه تکانه حرکت بیشتر به معنای شدت بیشتر تصادف خواهد بود. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد در حین سقوط، افرادی که 20 درصد بلند قدتر از دیگران هستند میزان انرژی جنبشی تولید شده آنها در طول سقوط دو برابر دیگران است.

شاید این موضوع توضیح دهد که چرا افراد بلند قد در طول عمرشان احتمالا بیشتر از افراد دیگر از صدمات ناشی از تصادفات یا سقوط از بلندی رنج خواهند برد. به عنوان مثال احتمال شکستگی مفصل ران و لگن زنان با قد بیشتر از 175 سانتی‌متر دو برابر بیشتر از زنانی با قد بلندتر از 155 سانتی‌متر است.

نتیجه‌گیری:افراد کوتاه قد در مقایسه با بلندقدها کمتر مستعد آسیب و صدمه دیدن هستند.

ورزش و قهرمانی


کافی است نگاهی به مسابقات بسکتبال یا دوومیدانی بیندازید تا متوجه شوید داشتن پاهای بلند در بسیاری از صحنه‌های این مسابقات یک مزیت است. پاهای بلندتر می‌تواند سریع‌تر طول زمین را طی کند و صاحبش را زودتر به هدف برساند. به علاوه در ورزش‌های تیمی مانند فوتبال آمریکایی افراد قد بلندتر می‌توانند بالای سر رقبای خود را ببینند و توپ را آسان‌تر از روی سر آنها عبور دهند.

با این حال، گاهی قد کوتاه‌تر یک مزیت محسوب می‌شود، زیرا در اندام کوتاه‌تر مدت زمان لازم برای انتقال یک پیام عصبی به مغز زمان کمتری می‌برد. این به آن معناست که عکس‌العمل این افراد سریع‌تر است. جکی چان (بازیگر فیلم‌های رزمی) نمونه‌ای از این دست است. همچنین خم کردن و پیچ و تاب دادن به بدن برای افراد بلندقد سخت‌تر است در حالی که افراد کوتاه قد می‌توانند شتاب چرخشی بیشتری به بدن خود دهند و در ورزش‌هایی نظیر ژیمناستیک، اسکیت، اسکی و شیرجه نسبت به بلندقدها برتری داشته باشند.

نتیجه‌گیری: مزیت بلند یا کوتاه بودن قد در ورزش به نوع رشته ورزشی مربوط است.

جذابیت فردی


در مسابقات و نمایش‌های تلویزیونی، مردان بلندقد بیشتر ممکن است به موفقیت برسند. البته به نظر می‌رسد زنان بلندقد در برنامه‌های تلویزیونی از این خصیصه ذاتی زیاد لذت نمی‌برند.

معمولا مردان بلندقد و خوش‌هیکل جذابیت بیشتری دارند و توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند. مطالعات مختلف نشان می‌دهد، مردان و زنان بلند قد به طور کلی جذاب‌تر به نظر می‌رسند. البته همیشه این موضوع نمی‌تواند درست باشد. برخی اوقات مردم به نعمت‌های خدادادی دیگری غیر از قد به عنوان جذابیت توجه دارند.

نتیجه‌گیری: شاید افراد بلند قد بتوانند در برنامه‌های تلویزیونی برنده شوند، اما این همیشه به معنای موفقیت نیست.

پول و قدرت

آبراهام لینکلن با قد 193 سانتی‌متری از باراک اوباما بلندقدتر بود. او حتی هشت سانتی‌متر بلندتر از میانگین قد آمریکایی‌ها بود. یک مطالعه جدید این همبستگی را تائید می‌کند و نشان می‌دهد، کاندیداهای بلندقدتر در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، آرای بیشتری کسب کرده‌اند.

فراتر از رقابت انتخاباتی ورود به کاخ سفید، به نظر می‌رسد مردان و زنان بلندقامت‌تر دارای استیلای بیشتر، هوشمندتر و سالم‌تر هستند و احتمال انتخاب آنها از سوی دیگران در کارهای رقابتی بیشتر است. همچنین به نظر می‌رسد آنها درآمد بیشتری دارند. شاید به این خاطر که ما طبیعتا بلندی را با عظمت و تسلط (دو ویژگی مهم برای رهبری) مرتبط می‌دانیم.

در باره کودکان، قد می‌تواند نشان‌دهنده تغذیه مناسب باشد و شاید یک شاخص کلی‌تر از پرورش کودک که ممکن است به نوبه خود بر آموزش و پرورش کودک و موفقیت‌های بعدی او در زندگی تاثیر گذار باشد. البته در میان مردان، همه آنهایی که دستاوردهای بزرگ داشته‌اند، بلند قد نبوده‌اند. وینستون چرچیل و مارتین لوترکینگ، با وجود قد کوتاهشان دارای کاریزمای خاصی بودند، اما بر اساس برداشت اول به تنهایی، مردان بلند قد ممکن است امتیازات بیشتری داشته باشند.

نتیجه‌گیری: افراد بلندقدتر معمولا دست بالاتر را دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین