کد خبر: ۳۳۳۸۴۴
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴

استقبال رسمی معاون اول رئیس جمهوری از نخست وزیر مجارستان

معاون اول رییس جمهوری از نخست وزیر مجارستان در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد استقبال کرد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روز دوشنبه خبرنگار سیاسی ایرنا، اسحاق جهانگیری و ویکتور اوربان در این مراسم استقبال پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، هیات های عالی رتبه دو کشور را به یکدیگر معرفی کردند و از یگان پرچم و تشریفات سان دیدند.

مذاکرات رسمی معاون اول رئیس جمهوری با نخست وزیر مجارستان تا دقایقی دیگر در خصوص مناسبات دو جانبه آغاز و سپس چند سند و یادداشت تفاهم همکاری میان مقامات دو کشور به امضا خواهد رسید.

وی همچنین قرار است امروز با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری دیدار و گفت و گو کند.

سفر نخست وزیر مجارستان که صبح امروز برای دیدار با مقامات عالی رتبه ایرانی وارد تهران شد، در حالی صورت گرفت که 27 سال از سفر مقام هم سطح او به کشورمان می گذرد که در آن سفر، کارولی گروس در سال 1367 به تهران آمده بود.

مجارستان ویژگی های خاصی در اتحادیه اروپا دارد. نظام سیاسی این کشور دموکراسی پارلمانی است که رئیس جمهوری، رئیس کشور است، ولی ریاست دولت و قدرت اجرایی با نخست وزیر است.

مجارستان در 1999 به ناتو و 2004 به اتحادیه اروپا ملحق شد اما علیرغم پیروی در سیاست های کلی، گهگاه مواضع مستقل ملی اعلام می کند. مثلا در بحران اوکراین؛ علیرغم محکومیت اشغال شبه جزیره کریمه، از شدت عمل غرب علیه روسیه انتقاد کرد.

مجارستان که اخیرا در مرزهای خود با موج آوارگان سوری مواجه بود، بارها داعش را تهدیدی برای منطقه و جهان بر شمرده است.

از نظر اقتصادی مجارستان با 10 میلیون نفر جمعیت از درآمد سرانه 19 هزار و 800 دلار و تولید ناخالص داخلی 134 میلیارد دلار برخوردار است.

درآمدهای دولت 66.6 و هزینه آن 66.1 میلیارد دلار در 2014 بوده است. نرخ رشد اقتصادی 3.2 درصد، تورم 0.7 درصد و بیکاری نیز 10.3 درصد است. 68.7 درصد نیروی شاغل این کشور در بخش خدمات فعال است، 28 درصد صنعت و 3.4 درصد کشاورزی.

حجم مبادلات اقتصادی ایران و مجارستان طی سالهای گذشته بسیار ناچیز بوده و از این رو، امضای اسناد متعدد همکاری میان دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین