کد خبر: ۳۳۳۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹

درخواست سناتورهای آمریکایی برای تشکیل نیروی خارجی 100 هزار نفری علیه داعش

دو تن از سناتورهای ارشد آمریکا به عنوان بخشی از نیروهای زمینی چند ملیتی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه خواستار سه برابر کردن تعداد نیروهای نظامی در عراق تا 10 هزار تن و اعزام همین تعداد نیرو به سوریه شدند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری رویترز، جان مک‌کین و لیندزی گراهام، دو تن از سناتورهای جمهوری خواه آمریکا ضمن انتقاد از استراتژی افزایشی باراک اوباما، رئیس جمهور کشورشان در خصوص داعش که به حملات هوایی و حمایت نسبتا کم از نیروهای زمینی محلی در عراق و سوریه متکی است، گفتند: حملات تروریستی پاریس بر لزوم مشارکت گسترده‌تر آمریکا تاکید دارد.

گراهام گفت: تنها راهی که می‌توانید خلافت داعش را نابود کنید استفاده از یک نیروی زمینی است. کمپین حملات هوایی بازی را به نفع ما تغییر نمی‌دهد.

در همین حال جان مک‌کین، رئیس کمیته خدمات مسلحانه سنا اخیرا مداخله در سوریه توسط یک نیروی زمینی متشکل از کشورهای عربی و اروپایی را با حمایت 10 هزار مشاور و مربی نظامی آمریکایی پیشنهاد داد.

روز یکشنبه مک‌کین و گراهام در جریان سفر به بغداد به خبرنگاران گفتند: نیروهای آمریکایی می‌توانند از یک نیروی پیشنهاد شده 100 هزار نفری متشکل از کشورهای سنی همچون مصر، ترکیه و عربستان سعودی حمایت لجستیکی و اطلاعاتی کنند.

سناتور گراهام گفت: البته نیروهای ویژه نیز در این روند دخیل هستند.

مک‌کین گفت: متقاعد کردن متحدان عربی برای مشارکت در این نیروی زمینی پیشنهاد شده در سوریه ممکن است اما آسان نیست. برای برخی کشورها نظیر عربستان یا کشورهای کوچکتر سخت است اما برای ترکیه این گونه نیست و می‌تواند نیرو بفرستد.کشورهای عربی برای مدتی طولانی آنچه رخ می‌دهد را به عنوان تهدیدی مستقیم علیه خودشان نمی‌دیدند. اما فکر می‌کنم در حال حاضر آن‌ها متوجه شده‌اند که داعش تهدید مستقیم برای آن‌ها نیز است.

این سناتورهای جمهوری خواه تاکید کردند: عزل بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه کلیدی برای متحد کردن کشورهای سنی در حمایت از این نیروی زمینی پیشنهادی است.

لیندزی گراهام در خصوص عراق که حدود 3500 نیروی آمریکایی در حال حاضر نیروهای عراقی را مشاوره و کمک می‌کنند، گفت: افزایش حضور آمریکا شامل کنترل کنندگان هوایی و تجهیزات هوانوردی و همچنین نیروهای ویژه‌ای است که حملاتی همچون حمله ماه گذشته میلادی انجام می‌دهند.

این سناتورها در این سفر با حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق نیز دیدار کرده و گفتند: حیدر العبادی نیز از ایده افزایش تعداد نیروهای آمریکایی استقبال کرد.

گراهام گفت: اگر تعداد نیروها را تا 10 هزار تن افزایش دهید، با مقاومت و مخالفت عراقی‌ها مواجه نمی‌شوید. تفاوت میان 3500 و 10 هزار نیرو در داخل عراق از نظر سیاسی بی‌معنا اما از نظر نظامی مهم و ارزشمند است.

این در حالی است که سعد حدیثی، سخنگوی دولت عراق گفت: حیدر العبادی خواستار افزایش نیروهای زمینی آمریکایی نشده بود بلکه در عوض تسلیحات و اعزام مشاوران بیشتر برای افزایش حمایت هوایی از نیروهای عراقی را خواستار شده بود.

به گزارش ایسنا، گراهام گفت: یکی از دلایلی که خواستار افزایش تعداد نیروهای آمریکایی در عراق هستم این است که این اقدام قدرت‌گیری شیعه‌ها در عراق را خنثی می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین