کد خبر: ۳۳۴۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰

منصوری‌آرانی: سانتریفیوژهای برچیده شده از زمان دولت احمدی‌نژاد غیرفعال بود

انتقادات مخالفان برجام این‌بار متوجه اجرای پیش از موعد برجام شده است. چنانکه رسانه‌های نزدیک به منتقدان دولت گزارش داده‌اند دولت اجرای برجام را پیش از تعیین تکلیف مسأله پی.ام.دی آغاز کرده است.
آفتاب‌‌نیوز : روزنامه شهروند نوشت: انتقادات مخالفان برجام این‌بار متوجه اجرای پیش از موعد برجام شده است. چنانکه رسانه‌های نزدیک به منتقدان دولت گزارش داده‌اند دولت اجرای برجام را پیش از تعیین تکلیف مسأله پی.ام.دی آغاز کرده است.

عباسعلی منصوری‌آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نیز عضو کمیسیون برجام اما می‌گوید: سانتریفیوژهایی که در این چند روز جمع‌آوری شده‌اند همان‌هایی بوده‌اند که پیش از این نیز غیرفعال بوده‌اند. به گفته آقای منصوری آرانی این تعداد سانتریفیوژ که مخالفان در مورد برچیدن آنها مانور تبلیغاتی به راه انداخته‌اند در زمان دولت قبل و به دستور دولت دهم غیرفعال شده بودند.

نظر شما درباره مناقشات موجود بر سر حل مسأله پی‌ام‌دی چیست؟ با توجه به این‌که مخالفان برجام مدعی شده‌اند، که سانتریفیوژها نباید پیش از آن‌که مسأله پی‌ام‌دی حل شود، برچیده می‌شد شما هم معتقدید در این راستا تخلف صورت گرفته است؟

بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چون یکی از خطوط قرمز چارچوب‌های ادامه حرکت در مذاکرات و همچنین توافق هسته‌ای برای جمهوری اسلامی ایران است.

با توجه به گفت‌وگوهای قبلی و مذاکراتی که وجود داشته و خود آمانو نیز در تهران حضور پیدا کرده است، بنابراین انتظار این است که گزارش آژانس مبتنی بر واقعیت‌های صحنه باشد که این واقعیت‌ها موید آن است که ایران در برنامه نظامی خود هرگز فناوري هسته‌ای را وارد نکرده و اصولا در دکترین دفاعی ما این فناوری جایگاهی ندارد؛ بنابراین ما باید منتظر بمانیم تا گزارش آژانس منتشر شود تا ببينيم که این گزارش چگونه تنظیم شده است چراکه نوع این گزارش در رفتار و گام بعدی ما بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

حرف و حدیث‌هایی درباره 6‌ هزار سانتریفیوژی که گفته می‌شود برچیده شده است، وجود دارد که حاکی از آن است که این کار غیرقانونی بوده است؟ تحلیل شما از این موضوع چیست؟

واقعیت این است که بسته شدن سانتریفیوژها مشکل خاصی ندارد؛ چون هم قبل از آن گازدهی نشده و هم غیرفعال بوده است؛ بنابراین بازگرداندن مجدد آن در کمتر از دو ماه امکان‌پذیر است و ما مشکلی از این جهت نداریم. از این‌رو، اگر آنها اعلام کنند که پرونده پی‌ام‌دی بسته شده است، علی القاعده ما باید در زمان اجرا، تعداد سانتریفیوژها را به 5060 عدد برسانیم؛ اما اگر دیدیم که آنها تمایل ندارند که آن مسیر صحیح را داشته باشند، بدیهی است که مجددا آنها نصب خواهد شد؛ بنابراین در این قضیه، سازمان انرژی اتمی با توجه به زمانی که تا روز اجرا داشته، صحیح‌ترین روش ممکن را انتخاب کرده است و آن این‌که فعلا سانتریفيوژهای غیرفعال را از مدار خارج کرده است و هیچ اتفاق خاصی رخ نداده و این‌گونه هم نیست که این سانتریفیوژها اخیرا غیرفعال شده باشند، بلکه از زمان آقای احمدی‌نژاد اینها غیرفعال بوده‌اند و دستور غیرفعال شدن آنها نیز در دولت دهم صادر شده است.

اظهارات اخیر آمانو درباره پی‌ام‌دی اعتراضاتی را در پی داشته است و درحالی‌که پی‌ام‌دی باید در شورای حکام آژانس حل‌وفصل شود چرا القاء می‌شود که آمانو مسئول این کار است؟

البته ما نباید اظهارات و گفته‌های شفاهی را ملاک کار قرار دهیم. آنچه که می‌تواند برای ما سند باشد، حضور و سخنرانی در همایش‌ها نیست بلکه آنچه که سندیت دارد، گزارش رسمی آژانس است و ما باید منتظر آن بمانیم که شاهد گزارش آژانس باشیم و ببینیم که چه مسائلی در آن مطرح خواهد شد و آن برای ما ملاک می‌شود که اصل است نه سخنرانی مسئولان آژانس.
علت این‌که ترکیب هیأت نظارت بر برجام در شورایعالی امنیت ملی تاکنون اعلام نشده است، چیست؟
آن شورا بازوی شورایعالی امنیت ملی و رهبری است و قرار نیست به مردم گزارش بدهد؛ بنابراین این‌که چه افرادی در این شورا عضو هستند انتشار نیافته و لزومی بر شناخت آنها هم نیست. قرار است آنها یافته‌های خود را به شورایعالی امنیت ملی و رهبری بدهند؛ از سوی دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مسئولیت تدوین گزارش برای کمیسیون و صحن علنی مجلس را برعهده دارد که جلسات آن درحال برگزاری است و درنهایت هیأت‌ رئیسه چارچوب گزارش نظارت بر اجرای برجام را تدوین کرده و این گزارش در صحن قرائت خواهد شد که به اطلاع مردم نیز خواهد رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین