کد خبر: ۳۳۴۱۳۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳

ادامه تنش بین روسیه و ترکیه/پوتین: ترکیه برای حفاظت از تجارت با داعش جنگنده ما را سرنگون کرد/ اردوغان: اگر ثابت کنید، استعفا می‌دهم

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حاشیه اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در پاریس اعلام کرد، اطلاعاتی بدست آورده است که نشان می‌​دهد، داعش و دیگر گروه‌​های تروریستی محموله‌​های بزرگ نفت را به ترکیه قاچاق می‌​کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس جمهور روسیه که در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می​‌گفت ترکیه را متهم کرد که جنگنده سوخو۲۴ این کشور را برای حفاظت از تجارت نفت با تروریست‌های داعش در مرز سوریه هدف قرار داده و سرنگون کرده است.

به گزارش آفتاب، پوتین در کنفرانس مطبوعاتی خود صریحا گفت: «ما دلایلی داریم که باور کنیم تصمیم برای سرنگون کردن هواپیمای ما برای تضمین امنیت مسیر نفت به ترکیه، به بندرهایی که از آن‌جا به تانکرها منتقل می‌شوند، گرفته شده است.»

رئیس جمهور روسیه همچنین یادآور شد که سران اغلب کشورهایی که در نشست پاریس شرکت داشتند و وی با آنها صحبت کرده است، موافق بودند که سرنگونی جنگنده روسیه تهدیدی برای ترکیه محسوب نمی​شده و ضرورتی برای سرنگونی آن نبوده است.

براساس گزارش دویچه وله، پوتین تاکید کرد ترکیه جنگنده​‌ای را سرنگون کرد که بر روی بمب​‌های آن شعارهایی در همبستگی با شهروندان کشته شده روس در سینا و شهروندان کشته شده در پاریس نوشته شده بود. پوتین تاکید کرد که مقابله با تروریسم باید در اولویت قراربگیرد و توجه به منافع موقت نیز کنار گذاشته شود.

اردوغان: در صورت اثبات تجارت نفتی ترکیه با داعش، استعفا می‌دهم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، اتهام همتای روسی خود در مورد خرید نفت از داعش را رد کرده و متقابلا روسیه را به تجارت نفتی با این گروه متهم ساخته است.(اینجا)

به گزارش بی بی سی، به گفته رجب طیب اردوغان، یک شهروند سوری تبار روسیه از داعش نفت می‌خرد و آن را به حکومت بشار اسد می‌فروشد. او گفت که این موضوع توسط منابع آمریکایی هم تایید شده و لازم است روسیه نحوه برخورد خود با این موضوع را روشن کند.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین اتهام پوتین علیه ترکیه را «غیراخلاقی» دانست و گفت که «این‌گونه ادعاها باید اثبات شود.»

وی افزود که ترکیه نفت مورد نیاز خود را از «منابع شناخته شده» خریداری می‌کند و روسیه، ایران، آذربایجان، قطر و نیجریه را به عنوان تامین‌کنندگان نفت مورد نیاز کشورش معرفی کرد. اردوغان گفت: «ما هر گونه افترای دیگری را به شدت رد می‌کنیم.»

اولاند: اردوغان قابل اعتماد نیست

همچنین رییس‌جمهوری فرانسه درهمین باره با بیان این که کشورش بر اهمیت نیاز به همکاری با ترکیه برای مبارزه با تروریسم تأکید دارد، در عین حال گفت: به اردوغان به چشم یک شریک قابل اعتماد نگاه نمی‌شود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین