کد خبر: ۳۳۴۱۴۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳
رهبر انقلاب در دیدار با نخست‌وزیر مجارستان مطرح کرد:

منطق ایران همکاری با ملتهاست/سیاستهای شرافتمندانه را با عواطف صادقانه پاسخ می‌دهیم

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در دیدار نخست وزیر مجارستان با اشاره به زمینه‌های متعدد ارتباط و همکاری بین دو کشور، منطق جمهوری اسلامی را همکاری با ملت‌ها خواندند و خاطرنشان کردند: سیاست اعلامی دولت مجارستان در «نگاه به آسیا» سیاستی درست است و می‌تواند منشأ افزایش همکاری‌ها باشد.
آفتاب‌‌نیوز : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، سطح پایین روابط اقتصادی و غیر اقتصادی ایران و مجارستان را نامناسب ارزیابی کردند و افزودند: ملت ایران از مجارستان هیچ خاطره ناخوشایندی ندارد و با توجه به هیات همراه شما که از تراز خوبی برخوردار است امیدواریم با وجود اراده، این سفر مقدمه‌ای برای افزایش همکاری‌ها شود.

به گزارش آفتاب، رهبر انقلاب، منطق جمهوری اسلامی را همکاری با همه انسانها و ملتها خواندند و گفتند: البته استثناهایی با دلایل مشخص وجود دارد اما به‌جز آن موارد خاص، ما عواطف و سیاستهای شرافتمندانه را با عواطف صادقانه پاسخ می‌دهیم.

ایشان با تایید اظهارات نخست وزیر مجارستان در خصوص ضرورت درک متقابل ملتها و دولتها به‌عنوان پایه همکاریها، افزودند: باید شاکله و ساختاری اصولی برای همکاری‌ها و تبادلات اقتصادی، علمی، فرهنگی و آموزشی ایجاد شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای منشاء بسیاری از دشمنی‌ها و کینه‌جویی‌ها را نبود شناخت صحیح و متقابل برشمردند و گفتند: امروز در فضای تبلیغاتی حاکم بر دنیا واقعیت‌ها دگرگون نشان داده و این فضاهای غبارآلود به ضرر انسانیت و بشریت تمام می‌شود.

رهبر انقلاب با اشاره به برقراری گفت‌وگوهای خوب و مهربانانه بین دنیای اسلام و مسیحیت از سوی جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کردند: استفاده از این فرصتها برای «افزایش نقاط مشترک و روشن کردن حقایق»، گامی در ایجاد شناخت صحیح و از جمله دستورات اسلام است.

ایشان تبلیغات وسیع علیه انقلاب اسلامی در 4 دهه گذشته را نمونه دیگری از برخورد مزوّرانه دستگاههای تبلیغاتی دنیا با حقایق خواندند و افزودند: «گفت‌وگو و رفت‌وآمد میان متفکران و اندیشمندان» به نفع حقیقت و در جهت روشن شدن آن است و بر همین اساس ما با اینگونه تبادلات موافق هستیم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود، ارزیابی نخست وزیر مجارستان از شرایط نامساعد غرب در بخش‌های مختلف اقتصادی و دفاعی و وجود بحران‌های معنویت و مشکلات فرهنگی را ماهرانه و نزدیک به واقعیت خواندند و گفتند: برخی متفکرین دلسوز غربی سالهاست که این خطر را متوجه شده و در خصوص آن هشدار داده‌اند.

ایشان خاطرنشان کردند: البته اکنون یک رویش معنوی آرام و نامحسوس، هم در اروپا و هم در امریکا با محوریت جوانان در حال شکل‌گیری است و در آینده نیز احتمال دارد اروپا بتواند بین پیشرفتهای «مادی، علمی و فناوری» با «معنویت» همگامی به‌وجود آورد.

در این دیدار که جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان با ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: من با یک هیات بزرگ تجاری و اقتصادی به منظور تقویت روابط دوجانبه به ایران آمده و معتقدم ظرفیتهای زیادی برای همکاریهای دو کشور وجود دارد.

نخست وزیر مجارستان، ضرورت «تقویت ساختار همکاری‌ها» را یادآور شد و افزود: «درک متقابل»، پایه و اساس همکاری‌های با دوام است و با توجه به جایگاه برجسته و محترم ایران در معادلات جهانی، امیدواریم با حمایت شما بتوانیم فرصت همکاری‌های دوجانبه را در سطوح مختلف ایجاد کنیم.

نخست‌وزیر مجارستان با اشاره به سخنان رهبر انقلاب اسلامی درباره وارونه جلوه دادن حقایق توسط دستگاه‌های تبلیغاتی، خود و اعضای کابینه‌اش را از عناصر انقلابی علیه اشغالگری خواند و افزود: تا زمانی که در جریان مبارزات انقلابی بودیم، مشکلی نداشتیم، اما همین که فهمیدند بنا داریم نظام جدیدی را برای ساختن کشور ایجاد کنیم، تبلیغات منفی علیه ما شروع شد.

اوربان با اشاره به اینکه مناسبات جهانی در حال «تغییر» است، گفت: این تغییرات سریع، به تصویری که غرب و قدرتهای جهانی از خود ایجاد کرده‌اند، صدمه زده و آنان را در شرایط نامساعد روحی قرار داده است.

وی گفت: مبنا قرار گرفتن «توسعه»، معیارهای گذشته غرب را در حوزه‌های اخلاق، سیاست و دین در معرض فروپاشی قرار داده و شرایط سخت و حساسی را ایجاد کرده است.

نخست‌وزیر مجارستان مشکلاتی نظیر «کاهش جمعیت»، «از دست رفتن ارزش خانواده و تشویق به تشکیل خانواده‌های ناسالم»، «بحران‌های پی‌درپی اقتصادی»، «تضعیف توان امنیتی و دفاعی» و «حضور تروریستها» را از مسائل فراروی اروپا در شرایط کنونی خواند و گفت: این بحران‌ها غرب را وادار کرده است که رویکرد و نگاه خود را به شرق نزدیک کند تا با یافتن ارزشهای معنوی بتواند به راه حل‌هایی دست یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین