کد خبر: ۳۳۴۱۸۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴

تازه‌ترین افشاگری از عزم بوش و بلر برای آغاز جنگ عراق در سال 2003

جزئیات یک کتاب جدید از جنگ عراق نشان می‌دهد، تونی بلر به رغم گزارش کارشناسان آفریقای جنوبی و اطلاعات منحصر به فرد آنها از عدم وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق، به جنگ با صدام رفت.
آفتاب‌‌نیوز : به نوشته روزنامه گاردین، کتاب جدید "خدا، جاسوسان و دروغگویان" به نوشته جان متیسون که از روزنامه‌نگاران آفریقای جنوبی است، نشان می‌دهد که تابو امبکی، رئیس‌جمهوری وقت آفریقای جنوبی بسیار تلاش کرد تا تونی بلر، نخست‌وزیر وقت انگلیس و جورج بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا را متقاعد کند که حمله برای سرنگونی صدام در 2003 اشتباه وحشتناکی خواهد بود.

امبکی که جانشین نلسون ماندلا، رئیس‌جمهوری وقت آفریقای جنوبی شده بود، تلاش کرد تا رهبری آمریکا را متقاعد کند اما به این نتیجه رسید که "بوش اصلا نمی‌داند چگونه فکر کند". دفتر امبکی هم این ادعا را تایید کرد وگفت که از بلر و بوش خواسته شد که به اظهارات کارشناسان تسلیحات کشتار جمعی آفریقای جنوبی توجه کنند و حتی گفته بود که امبکی حاضر است میانجی غرب و صدام شود تا صلح برقرار شود.

آفریقای جنوبی تیم ویژه‌ای برای بررسی صحت تسلیحات کشتار جمعی عراق داشت چرا که سلاح‌های بیولوژیکی، شیمیایی و هسته‌ای دولت آپارتاید آفریقای جنوبی دردهه 80 میلادی موجب شد تا کشورها همکاری کنند و این برنامه پس از پایان حکومت اقلیت سفید پوست در 1994 پایان یافت اما این تیم کارشناسی موسوم به "پروژه ساحل" بعدا به دست امبکی احیا شد تا درباره ادعاهای آمریکا و انگلیس درباره تسلیحات کشتار جمعی صدام که اصلی‌ترین دلیل حمله به عراق بود، تحقیق کند. امبکی روابط حسنه‌ای با بلر و صدام داشت و اجازه خواست تا به این تیم اجازه دسترسی داده شود.

جان متیسون، روزنامه نگار آفریقایی در کتاب خود نوشت: صدام موافقت کرد و به تیم آفریقای جنوبی اجازه داد تا آزادانه در سراسر عراق تردد کنند. سازمان ملل متحد، آمریکا و انگلیس از این تحقیقات اطلاع داشتند. آنها گزارش دادند که هیچگونه تسلیحات شیمیایی‌ در عراق نیست. در سال 2003 امبکی تیمی را به واشنگتن فرستاد تا نتیجه تحقیقات را اعلام کند اما بی‌نتیجه بود. خود امبکی هم بعدا با بلر در انگلیس دیدار کرد اما متوجه شد که ذهن بلر آماده پذیرش این مساله نیست. ماندلا هم بعدا وارد عمل شد و خواستار گفت‌وگوی تلفنی با بوش شد اما وی را به کاندولیزا رایس سپردند.

به گزارش ایسنا، حمله به عراق در 19 مارس 2003 آغاز شد و به جنگی بدل شد که تا یک دهه بعد ادامه یافت و جان صدها هزار تن را گرفت و به ظهور داعش ختم شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین