کد خبر: ۳۳۴۱۹۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰

هاشمی رفسنجانی در دیدار نخست وزیر مجارستان:ایران همیشه تلاش می‌کند که امنیت و صلح و ثبات به منطقه برگردد

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پیش از ظهر امروز در دیدار آقای ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، با اشاره به سوابق همکاری‌های مجارستان و جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایران در سال‌های پس از جنگ که سازندگی همه ابعاد جامعه را شروع کرده بود، همکاری‌های خوبی با مجارستان داشت که علیرغم رشد کمی و کیفی، متأسفانه دچار فراز و فرود شد که شاید در سال‌های اخیر بیشتر تحت تأثیر تحریم‌ها بوده باشد.
آفتاب‌‌نیوز : رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گسترش همکاری با همه‌ی کشورهایی جهان را از برنامه‌های فعلی در دولت یازدهم دانست و گفت: انتظار ما این است که غرب با پایبندی به تعهدات خویش در مذاکرات هسته‌ای، همکاری‌ها در همه سطوح گسترش دهد و در این میان مجارستان، به خاطر سوابق درخشانی که در عدم ضدّیت با ایران دارد، می‌تواند نقش بهتر و بیشتری داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، درباره اوضاع منطقه و سیاست ایران، گفت: می‌بینید که تروریست‌ها و بعضی از زیاده خواهی های قدرت‌های استکباری، منطقه استراتژیک خاورمیانه دچار بحران‌های نا امنی و گاهی جنگ‌های داخلی کرده‌اند و ایران همیشه تلاش می‌کند که امنیت و صلح و ثبات به منطقه برگردد، چون ثبات منطقه‌ای باعث رونق همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی می‌شود.

ایشان در پاسخ به سؤال نخست وزیر مجارستان که «نظر شما درباره آینده سوریه چیست؟»، گفت: ایران بارها اعلام کرد که سوریه سرزمین مردم این کشور است، اما متأسفانه تروریست‌ها سوریه را که یکی از کشورهای امن منطقه بود، دچار بحران کرده و به بهانه‌ی حمایت از مردم، زیرساخت های این کشور را ویران می‌کنند و در این بین مصیبت‌ها و رنج‌ها برای مردم است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دخالت قدرت‌های خارج از سوریه درباره مسایل داخلی این کشور را به دخالت‌های قدیم شوروی در افغانستان شبیه دانست و گفت: علاوه بر دخالت‌های همه جانبه، حتی دولتی کمونیستی را در افغانستان حاکم کرده بود، اما از مجاهدین افغانی شکست خورد و همان پایه تجزیه شوروی شد و حامیان امروز تروریست‌ها در سوریه و عراق باید بدانند که پشتیبانی از گروه‌های افراطی هیچ سودی ندارد، چون این گروه‌ها پایگاه و جایگاهی در میان مردم ندارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال نخست وزیر مجارستان که «نقش قدرت و مذهب در اختلافات سوریه چیست؟»، گفت: مذاهب‌ فی نفسه مروّج مهربانی هستند و آنچه عامل درگیری‌ها در همه جای دنیا شود، قدرت است و تندروها از مذهب به عنوان پایه‌ی رسیدن به قدرت استفاده می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اختلافات دولت‌های ترکیه و سوریه و تأثیرات این اختلافات در تقویت و گسترش حضور تروریست‌ها در منطقه، گفت: حمایت‌های پنهان ترکیه از داعش، اوضاع سوریه را پیچیده‌تر کرده و بهترین و مطمئن‌ترین راه برگشت به نظرات مردم سوریه است.

ایشان دربخش دیگری از سخنان خویش با استقبال از برنامه‌های دولت مجارستان برای ادامه همکاری‌ها، به ظرفیت‌های سیاسی واقتصادی، موقعیت راهبردی ایران در منطقه، منابع و معادن سرشار و همچنین تنوع آب‌وهوایی در شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز ایران اشاره کرد و گفت: نقش برجسته کشاورزی در اقتصاد ایران و مجارستان، نقطه اشتراک هر دو کشور برای تقویت همکاری‌هاست و جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط خویش با مجارستان ندارد.

آقای ویکتور اوربان نیز با بیان اینکه «با 5 وزیر به ایران آمدم» بر عزم کشور متبوع خویش برای همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، فنی و فرهنگی تأکید کرد.

وی با ارائه گزارشی از روند ورود و خروج نظام کمونیستی در مجارستان و نگاه اکثریت مردم مجارستان به نظام‌های کمونیستی، گفت: مجارستان کشور با 10 میلیون جمعیت و احترام ویژه به مذهب مسیحیت به پیشوایی روم است و علاوه بر لائیک بودن کمونیست‌ها، به خاطر سوابق تاریخی منفی و کشتارهایی که در مجارستان به راه انداختند، نگاه مثبت نسبت به آنان ندارند.

نخست وزیر مجارستان با تأکید بر احترام مردم مجارستان نسبت به ایران و ایرانی گفت: جایگاه ایران در مجارستان به گونه‌ای است که نگاه افسانه‌ای دارند و مسایل مربوط به ایران در کتاب‌های درسی کشور ما آمده است.

آقای ویکتور اوربان با ابراز رضایت از مذاکراتی که خود و همراهانش با مسؤولان و همتایان ایرانی در این سفر داشتند، گفت: اعتقاد ما این است که ایران هم مثل مجارستان مصمم است تا همکاری‌هایش را گسترش دهد و خوشحالیم که تحریم‌ها با درایت دولت جدید شما برداشته شده است.

وی امضای 9 سند همکاری را برای این سفر مهم دانست و گفت: به خاطر مسایل آخر سال و مشغله‌های کاری، باید زودتر به کشورم برگردم و سفر دو روزه برای آشنایی کامل با آثار تمدنی و فرهنگی ایران کم بود.

آقای اوربان تضعیف روابط ایران و مجارستان را به خاطر تحریم‌ها و همچنین برنامه‌های مجارستان در دهه آغازین 1990 دانست و گفت: در آن مقطع، تمام برنامه‌های ما در محور پیوستن به اتحادیه اروپا بود و کمتر به شرق توجه می‌کردیم.

نخست وزیر مجارستان با تشریح برنامه‌های اتحادیه اروپا درباره روسیه، به روابط خوب مجارستان و روسیه اشاره کرد و گفت: تنها نخست وزیر در میان 28 نخست وزیر اتحادیه اروپا هستم که از رئیس‌جمهور روسیه برای سفر به مجارستان دعوت کردم که البته عواقب مثبت و منفی این تصمیم را هم دیدیم و چشیدیم.

وی از برنامه مجارستان برای واردات گاز از روسیه و نروژ و اتریش اشاره کرد و گفت: سیاست ما این است که راه‌های تأمین گاز برای کشور متبوع باشد، البته واردات گاز از روسیه، امتیازاتی در قیمت دارد.

نخست وزیر مجارستان اظهار امیدواری کرد که گاز ایران هم به اروپا برسد و در بیان جبران تحریم صادرات و واردات به روسیه، گفت: برنامه ما برای جبران از طریق گسترش همکاری‌های اقتصادی، صنعتی و بازرگانی با چین است که تا حدودی خلاء عدم حضور روسیه را جبران کرده است.

وی با بیان این مطلب که ظرفیت تولیدات کشاورزی مجارستان برای 15 میلیون نفر است، گفت: به غیر از نیازهای جمعیت 10 میلیون مجارستان، بقیه تولیدات خود را صادر می‌کنیم.

نخست وزیر مجارستان با ارائه گزارشی از اوضاع آب و انرژی کشورش، گفت: برای همکاری در استفاده از تکنولوژی‌های مربوط به صنایع آبیاری، با ایران تفاهم کردیم که برای استفاده اجرای و عملیاتی از  این تکنولوژی برتر، به همدیگر کمک کنیم.

اوربان با بیان این مطلب که «کشور 80 میلیونی ایران ظرفیت‌های زیادی برای گسترش همکاری با مجارستان را دارد»، گفت: فارغ‌التحصیلی جوانان ایرانی از دانشگاه‌های مجارستان یکی از آن ظرفیت‌هاست و امیدواریم شاهد گسترش همکاری‌های آموزشی، اقتصادی، صنعتی و به ویژه کشاورزی باشیم.

در بخش پایانی این دیدار، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از چگونگی و میزان حضور «کولی‌‌ها» در مجارستان پرسید که نخست وزیر این کشور، گفت: اینان که اصالت هندی دارند در سه مقطع وارد کشور ما شدند و اگر چه اوائل براساس طبیعت خویش، زندگی سیار داشتند، اما به خاطر برنامه‌های دولت یکجا نشینی اختیار کردند و امروزه به عنوان یک اقلیت اجتماعی، حتی در پارلمان کشور ما نماینده دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین