کد خبر: ۳۳۴۱۹۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱

روسیه مدارک سرنگونی «سوخو ۲۴» را به ناتو داد

نماینده روسیه در ناتو اعلام کرد، همه مدارک و شواهد مربوط به عمدی بودن اقدام ترکیه در سرنگونی جنگنده روسی را به این سازمان داده است.
آفتاب‌‌نیوز : نماینده روسیه در ناتو اعلام کرد، همه مدارک و شواهد مربوط به عمدی بودن اقدام ترکیه در سرنگونی جنگنده روسی را به این سازمان داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، نماینده دائم روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز سه‌شنبه اعلام کرد، وی اطلاعاتی را در اختیار اعضای این سازمان قرار داده که ثابت می‌کند ترکیه عمدا هواپیمای «سوخو24» روسیه را سرنگون کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «الکساندر گروشکو» نماینده با اعلام این خبر گفت: من همچنین با «الکساندر ورشبو» معاون دبیرکل ناتو نیز در رابطه با سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه گفت‌وگو کرده‌ام... و ارزیابی روسیه از این اتفاق را برای وی شرح دادم. من در این گفت‌وگو همچنین برخی شواهد سیاسی و نظامی موجود که نشان می‌دهد این حمله عمدی بوده و در حریم هوایی سوریه انجام شده است.

وی همچنین تأکید کرد، ناتو در حال سرپوش گذاشتن بر اقدامات ترکیه است و این اقدامات را مورد ارزیابی قرار نداده است، بنابراین مسئول اصلی این حادثه است.

بر اساس اعلام دبیرکل ناتو،‌معاون وی در دیدار با نماینده روسیه حمایت ناتو از حق ترکیه برای دفاع از حریم هوایی خود را محفوظ دانسته است و تأکید کرده که ضرورت دارد تا طرفین در این جریان نسبت به رفع تنش‌ها اقدام کنند.

نماینده ناتو همچنین خواستار برقراری تماس میان سران مسکو و آنکارا شده است.

بنا بر این گزارش،‌ روسیه از روز 30 سپتامبر حملات هوایی علیه مواضع داعش در سوریه را آغاز کرده است. این عملیات به درخواست مستقیم «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه انجام می‌شود.

روز سه‌شنبه گذشته دو فروند اف-16 ترکیه به جنگنده سوخو 24 روسیه در مرز سوریه حمله کرده و آن را بر فراز خاک سوریه هدف قرار دادند. یکی از دو خلبان این جنگنده کشته شد و خلبان دیگر روز چهارشنبه پس از 12 ساعت عملیات نجات و امداد، نجات داده و به پایگاه حمیمیم در لاذقیه منتقل شد. وی اعلام کرده که این جنگنده روسی به هیچ عنوان وارد حریم هوایی ترکیه نشده و آنکارا نیز پیش از انجام این حمله هیچ هشداری به سرنشینان این جنگنده سوخو24 نداده است.

ترکیه مدعی است که این جنگنده روسی حریم هوایی این کشور را نقض کرده و این اقدام تنها دفاع از امنیت ملی ترکیه بوده است.  مسکو از این اقدام آنکارا به شدت خشمگین است و اعلام کرده که از این پس تمام جنگنده‌های روسی در سوریه با پوشش کامل هوایی به انجام عملیات علیه مواضع تروریست‌ها خواهند پرداخت.

یک روز پس از این جریان، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه با استقرار سامانه پدافند هوایی اس-400 در پایگاه حمیمیم سوریه موافقت کرد و دو روز پس از این اقدام ترکیه، این سامانه در سوریه مستقر شد. علاوه براین منابع نظامی از استقرار یک فروند ناوشکن مجهز به موشک‌های کروز هدایت شونده و سامانه اس-300 در سواحل لاذقیه خبر دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین