کد خبر: ۳۳۴۲۱۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹

علی لاریجانی: من و ناطق، اموال نیستیم که اصلاح طلبان مصادره کنند

رئیس مجلس به سوالات متعددی درباره مصوبات مجلس، دیپلماسی کشور، مشکلات اقتصادی و ... پاسخ داد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش تسنیم، علي لاريجاني در نشست خبري امروز خود به مناسبت روز مجلس، در پاسخ به سوالي که به روابط ايران و آمريکا اشاره داشت، گفت: اگر آمريکايي​ها رفتاري که نشان دهنده دشمني نسبت به ايران است را عوض کنند، رويکرد ايران تغيير مي کند. رهبري ايران هم اين را گفته اند. اما رفتار آمريکا همچنان گوياي دشمني آنها با ايران است.

رئيس مجلس در پاسخ به سوال ديگري که به حمايت ايران از جبهه مقاومت اشاره داشت نيز گفت: حمايت از فلسطين يک استراتژي در نظام جمهوري اسلامي ايران است و نه يک موضوع تاکتيکي. از اين رو هرگز اين حمايت​ها را متوقف نخواهيم کرد.

مهم‌ترین نکات از سوي لاريجاني به این شرح است:

**روح اقتصاد مقاومتي اين است که رونق توليد ايجاد شود. قوانين مصوب مجلس براي تسهيل فضاي کسب و کار در همين راستا بوده است. قانون خرج از فضاي رکود هم در همين راستا بود. در قوانين بودجه و برنامه شش ساله نيز به اين موضوع توجه مي شود. مجموعا مصوبات مجلس براي تسهيل در ايجاد اقتصاد مقاومتي، مصوبات خوبي بوده است و اگر دولت هم لايحه اي را ضروري مي بيند، ارائه دهد.

** تلاش داریم تا طرح ها و لوایح مهم را تا پایان مجلس نهم به سرانجام برسانیم. مقدار زیادی از بحث نظارت مجلس در روندی انجام می شود که به طور طبیعی در شوراهای متکثر استانی و شوراهای مختلف ملی انجام می شود.

**در طول نزديک به چهار سال مجلس نهم، حدود 600 طرح و لایحه ارائه و حدود 200 به قانون تبدیل شد. برخی از طرح ها و لوایح در کمیسیون ها وجود دارد که باید تدبیری کرد تا در این دوره مجلس به پایان برسد.

** بعد از ایام اربعین وارد بررسي لايحه بودجه می شویم. 15 آذر باید بودجه و برنامه به مجلس ارائه شود و درست است که مقدار زیادی از وقت مجلس مصروف این موضوع می شود و امیدواریم این دست از طرح ها برای مجلس نماند چرا که قابل انتقال به مجلس بعد نیست.
**مرحوم مدرس از دریچه ملی به مسائل کشور می‌نگریست و این برای نمایندگان یک الگوست. مرحوم مدرس با روحیه مستقل و شجاعت امورات مجلس را انجام می‌داد که نمایندگان مجلس باید به این امر توجه داشته باشند.

**اینکه مجلس در راس امور است چیزی نیست که در شرایط مختلف تغییر کند و این مهم در قانون اساسی آمده است. مجلس در مسئله هسته‌ای با دید ملی به موضوع نگاه کرد و مجلس و نمایندگان شجاعانه عمل کردند.

**مسائلی که مجلس تصویب می‌کند چیز پنهانی نیست و علي القاعده پس از تصویب در رسانه‌ها منتشر می شود. طرح جرم سیاسی نیز از موضوعات مهمی بوده که در این مجلس به آن توجه شده است. البته چند ماهی است که در نوبت بررسي صحن علني قرار گرفته است. همانطور که گفتم بهتر است چند ماه آخر مجلس کنونی را مقداری تمدید کنند تا برخی از طرح‌ها در همین مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

**براي حل مشکل وارونگی هوا و حمل و نقل عمومی؛ طرحی تنظیم کردیم به نام «هوای پاک». یکی از نگران‌هایی ما معضل آلودگی هوای تهران است. در این طرح کلیت مسئله مورد توجه قرار گرفته و وظایف دستگاه‌ها و سازمان‌ها بیان شده است. امیدوارم پس از بحث‌ هسته‌ای، دست دولت در منابع بازتر شود تا بهتر بتواند به آن بپردازد.

**حرف‌های آقای آمانو چیز جدیدی نیست. در مورد بسیاری از کشورها این عبارت را به کار می‌برند، چرا که بسیاری از کشورها پروتکل را اجرایی نمی‌کنند. اینکه او گفته مساله ما سیاه و سفید نیست نیز زیاد مورد توجه ما نیست، چرا که مهم برای ما گزارش شورای حکام است. اینکه همکاري ما با آژانس خاکستری گزارش شود، مسئله تاکتیکی کار است. برخي کشورها ادعایی در مورد فعالیت هسته‌ای ایران کرده بودند که مدارک مهمی هم نداشتند. ما خواستیم که این مسائل بررسی شود تا بهتر بتوان بحث توافق هسته‌ای را جلو برد.

** (در پاسخ به سوالی در مورد نحوه تعامل دولت‌های دهم و یازدهم با مجلس) تعامل ما با دولت‌ها مبنای مشخصی دارد. علاوه براینکه روابط برادرانه‌ای را با قوا مطرح می‌کنیم اما معتقدیم باید استقلال قوا حفظ شود. در کل روند دولت کار فعلی را از نظر رعایت قانون بهتر می‌دانیم. مصوبات دولت در بحث آیین‌نامه باید برای تطبیق به مجلس ارسال شود. مصوباتی که این دولت تا کنون فرستاده کمتر مورد اشکال بوده است.

** ( در پاسخ به سوالی در مورد نحوه نظارت مجلس بر برجام) در مورد نظارت مجلس، کمیسیون امنیت ملی این کار را انجام می‌دهد. هر سه ماه وزیر خارجه گزارشی از روند اجرای برجام به کمیسیون خواهد داد و کمیسیون نیز هر شش ماه به صحن مجلس گزارش می‌دهد. گفت‌گوی مجلس با شورای عالی امنیت ملی نیز وجود دارد.

**در مورد راهپیمایی اربعین نیز کار مهمی شکل گرفت. سعی ما براین بود که تمام افراد با گذرنامه عبور کنند. خود من هم از مرزها بازدید کردم. البته من هم شنیدم که برخی در یک ساعتی هجوم آورده و موجب بروز مشکلاتی در مرز شدند که در این بین افرادی بدون گذرنامه از مرز عبور کرده و وارد کشور عراق شدند.

**{در پاسخ به سوالي که به گمانه زني هاي رسانه اي درباره نزديکي اصلاح طلبان به وي و احتمال ائتلاف ميان آنها} من هم اين را در رسانه ها شنيده ام و چيزي بيش از اين نبوده است. هنوز مسائل انتخابات، شکل عملياتي به خودش نگرفته است. برخي تشکل ها به شکل سنتي مشغول فعاليت هايي هستند. ساختار انتخابات در کشور ما بيشتر نماينده محور است تا احزاب محور. هنوز تشکل ها و جريانات حزبي چندان فعال نشده اند که به دليل عدم وحدت در ميان آنهاو يا به نتيجه نرسيدن سازوکارهاست.

**{درباره نشست چهارجانبه وي با ولايتي، مقتدايي و ناطق نوري درباره انتخابات مجلس دهم} ما جلسه اي داشتيم و آنچه در رسانه ها عنوان شد، خلاف نبود. جلسه درباره اين بود که چطور افراد کارآمد با نگاه ملي در مجلس حضور داشته باشند تا کارآمدي مجلس افزايش يابد. دراين زمينه هم فکري اي داشتيم. اگر به شرايط کشور بنگريم، آنچه که باعث عزت ملت ايران مي شود، آن است که ظرفيت هاي جمهوري اسلامي در عرصه هاي مختلف بارور شود. در مسائل منطقه اي و بين المللي ما رشد خوبي داشتيم اما در مسائل اقتصادي نيازمند توجه بيشتر هستيم.

**{درباره لزوم فضاي امن قبل از انتخابات} برخي مسائل فقط براي اصلاح طلبان رخ نداد، براي ديگران هم بود. اين مساله بدي است و وزارت کشور مسئول شده است که مساله را حل کند.

**تقسيم بندي ميان اصلاح طلبي، اصولگرايي و اعتدالي خيلي دقيق نيست.اصولگرايي يعني قائل بودن به اصول در روش و يک پايه عقلي دارد. اصلاح طلبي هم شعار خوبي است که در اموري که لازم است، اصلاح صورت بگيرد. اعتدال هم همينطور. اينگونه نيست که اگر کساني اين تابلوها را بلند مي کنند، ديگران در زمره آن نيستند.

 اين اسامي از اوئل انقلاب تا کنون متغير بوده اند و آرم هاي سياسي از ابتداي انقلاب تا کنون رنگ عوض کرده اند. يک روز مساله راست و چپ بود، يک روز خط سوم و حالا هم مساله اصلاح طلب و اصولگرايي را عنوان مي کنند. اگر کسي در يک طايفه باشد معنايش اين نيست که به ديگري پايبند نيست. در نظام جمهوري اسلامي داشتن يک نگاه فراگير مهم است. مسائل نظام در شرايط فعلي معادله يک مجهولي نيست. امروز جمهوري اسلامي به افراد کار بلد نياز دارد. کساني که مي دانند چه بايد بکنند بايد در قوه مجريه يا مقننه حضور بيابند.

**به عناوين گروه هاي سياسي توجه نکنيد، مهم مشي آنها است.

**{در مورد مصادره لاريجاني و ناطق نوري از سوي اصلاح طلب ها} ما که اموال نيستيم که ما را مصادره کنند! افراد با فکرشان معرفي مي شوند! آنها نبايد اين طور فکر کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین