کد خبر: ۳۳۴۳۳۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴

خشم سفیر عربستان از سخنان 'کوربین'

سفیر ریاض در لندن بار دیگر در اقدامی غیر متعارف از ‘جرمی کوربین’ رهبر حزب کارگر به دلیل سخنان اخیرش علیه عربستان در ارتباط با حمایت سعودی ها از گروه داعش و تروریسم، انتقاد کرد و آن را به نوعی توهین به 'دولت، ملت و دین ' این کشور خواند.
آفتاب‌‌نیوز :
 'محمد بن نواف بن عبدالعزیز' سفیر عربستان سعودی در لندن در یادداشتی که روز چهارشنبه در روزنامه تایمز منتشر شد نوشت: در حالی که آفت تروریسم در دنیا ریشه می دواند، بازی تقصیر انداختن ها هم آغاز می شود. در این جریان عربستان سعودی بار دیگر خود را هدف سیاستمدارانی همچون جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر و لرد اشدون، رهبر پیشین حزب لیبرال دمکرات می بیند که ادعا می کنند ما به نوعی از افراط گرایی حمایت کرده ایم. 

وی افزود: من ترجیح می دهم که فکر کنم این یک سوءتفاهم است و نه یک کینه توزی؛ در غیر این صورت این یک توهین به دولت، ملت و دین ما می باشد. 

‘محمد بن نواف’ بابیان اینکه «جنایتکاران داعش به هیچ دینی ربط ندارند» افزود: آن ها پیام صلح را که در قلب دین اسلام قرار دارد مورد تعرض قرار داده و با اندیشه های سیاسی و جنایی شان به اسلام تعدی کرده اند. حملات مشابه آنچه در پاریس رخ داد پایتخت های کشورهای مسلمان را درنوردیده و جان صدها مرد، زن و بچه را تاکنون گرفته است. 

سفیر عربستان تصریح کرد: اکنون این وظیفه ماست که ریشه های پیدایش این جریان شیطانی را بیابیم و این کاری نیست که دولت های غربی و یا خاورمیانه بتوانند به تنهایی انجام دهند. در دنیای به هم پیوسته امروز ما باید با همکاری یکدیگر تروریسم را شکست دهیم و با افزایش تعاملات اطلاعاتی، حملات آتی را خنثی کنیم. 

به گزارش ایرنا،وی بابیان اینکه «عربستان سعودی تهدید تروریسم را عمیقاً درک می کند» افزود: ما طی دهه های گذشته با آن (تروریسم) مبارزه کرده ایم و اکنون راهبردی را برای مقابله با آن اتخاذ کرده ایم. 

این سیاستمدار سعودی افزود: ما اکنون داعش و دیگر گروه های افراطی دینی را در لیست سیاهمان قرار داده و قوانینی را به اجرا گذاشته و هشدار داده ایم که چنانچه شهروندان ما به این گروه ها بپیوندند آن ها را بازداشت و محاکمه خواهیم کرد. در همین حال آن هایی که علیه مردم ما به اقدامات تروریستی متهم شوند به اشد مجازات محاکمه خواهند شد. 

وی ادامه داد: ما عملیات مخفیانه ضد تروریستی به راه انداخته ایم تا از شهروندان و متحدانمان حمایت کنیم؛ همچنین قوانین سختی را به اجرا گذاشتیم - که از سوی دستگاه بین المللی بازبینی شده است - و بر اساس آن کمک رسانی به گروه های تروریستی از سوی اشخاص و یا کارزارهای مدنی قطع گردد.

محمد بن نواف خاطرنشان ساخت: ما هر کاری را که باید بتوانیم انجام داده و خواهیم داد تا از گسترش این جریان مسموم در کشورمان و منطقه جلوگیری کنیم و از تمام دولت ها می خواهیم که همین کار را انجام دهند.

وی بابیان اینکه «پایان این جنگ زمانی خواهد بود که از گذشته عبرت بگیریم» افزود: باید تدابیر نظامی و آموزشی به صورت همزمان اتخاذ گردد؛ همچنین موضوعات عادی همچون مناقشه فلسطین که می تواند به تروریسم دامن بزند باید موردتوجه قرار گیرد؛ ثبات اقتصادی و سیاسی باید بر جغرافیای عرب حاکم شود و تنها آن زمان خواهد بود که ما می توانیم از جذب مردان و زنان جوانی که به دام تروریست می افتند، جلوگیری کنیم.

این سیاستمدار سعودی بابیان اینکه «تعاملات مبارزه با تروریسم طی سال های اخیر دنیا را به محلی امن تر بدل کرده است» نوشت: تحریف عامدانه نقش عربستان در جریان جنگ علیه تروریسم، برای مقاصد حزبی از حرکت روبه جلو جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: بی اعتمادی، سوءتفاهم و از روی غرض ورزی نقش عربستان را تحریف کردن تنها سبب می شود که تعادل تلاش های بین المللی برای مبارزه با تروریسم و استقرار ثبات و امنیت در دنیای عرب و دنیای اسلام خدشه دار شود. 

سفیر عربستان در لندن افزود: با تمام احترام اعلام می کنم که امروز بیش ازپیش بایستی سیاسی بازی های حزبی [برای شکست تروریسم] کنار گذاشته شود.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر پیشتر در گفت وگو با شبکه «آی تی ان» انگلیس گفته بود: چه جریانی به داعش کمک مالی می کند؟ کیست که به آن ها اسلحه می دهد و برایشان فضا را امن کرده است؟ باید در خصوص فروش اسلحه در منطقه سووال شود و اینکه نقش عربستان سعودی در این جریان چیست؟ من فکر می کنم سووالات زیادی در این زمینه مطرح است.

لرد 'اشدون» رهبر پیشین حزب لیبرال دمکرات انگلیس نیز گفته است: فشار نیاوردن به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس - ازجمله عربستان و قطر - اینکه از آنها خواسته شود تا کمک رسانی به سلفی ها و وهابی ها را قطع کنند و اقدامات دیگر دولت در جریان انصراف از تحقیق پیرامون کمک رسانی مالی به جهادی ها در بریتانیا، من را بیش از پیش نسبت به روابط نزدیک حزب محافظه کار و افراد ثروتمند منطقه خلیج نگران می کند.

سفیر عربستان سعودی در لندن پیشتر نیز در یادداشتی که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شد از ‘جرمی کوربین’ رهبر حزب مخالف کارگر به دلیل حملاتش علیه عربستان سعودی به دلیل نقض حقوق بشر، انتقاد کرد و گفته بودکه وی با برهم زدن توافق دستگاه های قضایی انگلیس وعربستان سعودی، به این کشور «بی احترامی» کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین